Saturday, December 27, 2008

Siapa Abu Bakar & Umar r.a pada pandangan Syiah?

Bagi kita Saidina Abu Bakar & Saidina Abu Bakar r.a adalah antara sahabat baginda Rasulullah yang terulung. Apa pula pendapat Syiah berkenaan dengan mereka?

video

Ya Allah selamatkanlah kami, kaum kerabatb kami, sahabat-sahabat kami, jiran tetangga kami dan ummat Islam keseluruhannya dari fitnah kesesatan Syiah ini....

Wednesday, December 24, 2008

Apakah benar mimpi Tok Guru Nik Aziz?...

Kalau dulu ramai yang menyebarkan perkhabaran di mana kiamat akan berlaku dalam masa terdekat, mereka sandarkan cerita itu kepada Ust Harun Din. Kata mereka ust Harun Din kata, plenet mengorbit dengan cara songsang dan itu menjadi tanda kiamat akan berlaku dan banyak lagi spekulasi-spekulasi yang dibuat. Akhirnya berita tersebar dalam masyarakat.

Baru-baru ni pula ramai orang menyebarkan berita, kata mereka Tok Guru Nik Aziz bermimpi Malaysia akan di landa bala sehari selepas krismas. Kata mereka lagi, tok guru meminta agar kita solat hajat agar semuanya selamat.

Subhanallah, apa nak jadi dengan masyarakat kita ni. Kenapa kita suka sangat sebarkan berita-berita bersifat provokasi ni tampa menyelidik terlebih dahulu kesahihan sumbernya. Yang lebih menyedihkan bukan orang biasa je sebarkan berita tampa asas ni, ada dikalangan mereka adalah yang bergelar ust sendiri (maaf kalau ada yang terasa).

Saya tak tahu apakah benar cerita tersebut memang datangnya dari Tok Guru Nik Aziz ataupun tidak, tapi kalau diperhatikan agak mustahil Tok Guru yang menjadi pemula kepadanya. Tak mungkin seorang tok guru yang mehami Islam membuat ramalan apa yang akan berlaku di masa hadapan dengan hanya bersumberkan mimpi, mustahil!...

Kalau lah orang-orang barat dengar cetita-cerita seumpama ini, buat malu Islam je. Macam ni ke Islam? bercakap ikut sedap hati je. Mereka yang bukan di barat mengkaji, meneliti dengan bukti-bukti saintifik, tapi kita orang-orang Islam hanya menggunakan mimpi juga akal fikiran semata-mata mendakwa yang bukan-bukan. Bila perkhabran yang diberitakan itu tak berlaku akhirnya Islam yang dipersalahkan.

Evidence Based Islam

Dalam ilmu perubatan kita diajar untuk sentiasa membuat keputusan berdasarkan evidence (bukti). Apa-apa yang kita nak praktikkan, kena ada evidence. Begitulah cermatnya kita dalam mengamalkan ilmu perubatan. Persoalannya kenapa bila kita bercakap soal yang berkaitan dengan Islam, kita tak praktikkan perkara yang sama?

Sesungguhnya agama kita tak sama dengan agama-agama lain seperti Kristian, Budha, Hindu dan lain-lain. Islam di asaskan di atas nusus (evidence) bukan sangkaan apatah lagi mimpi semata-mata. Sama-samalah kita hayati firman Allah Ta'ala dalam syrau al-Baqarah ayat 111 :

"Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar"

p/s ;: Berdisiplinlah dalam memahami Islam...

Khamis / 25 Dis 08 / R308 DN Putera, USM The Apex Univerity

Saturday, December 6, 2008

5 Etika Kerja Islam - TAQWA


Gambar ni Al ambil malam tadi (6 Dis) sewaktu Al dan sahabat Al (Nazri) berada di bilik x-ray department radiology HUSM (Hospital Mesra Ibadah). Papan tanda menarik berkenaan dengan 5 Etika Kerja Islam (TAKWA) :

T - Tawadu'
A - Azam
Q - Qana'ah
W - Wara'
A - Amanah

InsyaAllah sama-sama kita berusaha untuk merealisasikan dalam kehidupan seharian kita.
____________________________

Erm, sekarang cuti, inilah masanya untuk kita study & setlekan masalah-masalah yang tertangguh. Tertarik dengan kata-kata seorang sahabat Al, akhi Muhaimin :

"Empat tahun dah main-main, takkan 4 bulan terakhir ni tak boleh belajar betul-betul!"

Erm..betul kata anta tu akhi. Sekarang masanya untuk kita betul-betul fokus towards our Pro!...Jazakallah akhi.
Ahad / 7 Dis 2008 / 3.30 am / r308, DN Putera, USM The Apex University

Monday, December 1, 2008

14 tahun lamanya, kini ia telah berakhir...



Malam semalam (1 Disember 2008) adalah malam terakhir kuliah Kitab Sahih Bukhari Maulna Asri Yusof di Masjid Kubang Kerian. Sangat panjang perjalanannya jika dilihat dari segi tempoh masa yang diambil. Sewaktu Maulana memulakannya lebih kurang 14 tahun yang lepas, Al pada waktu itu baru berumur 10 tahun, masih budak hingusan tak tahu apa-apa.

Masih Al teringat saat-saat Al join kuliah beliau waktu Al berada ditahun dua dulu. Alhamdulillah kefahaman tentang hakikat disiplin ilmu dalam memahami agama makin Al faham. Tapi sayangnya, Al tak selalu pergi kuliah Sahih Bukhari ni, waktu tu mungkin sibuk dengan komitmen lain. Sebagaimana yang semua maklum, kuliahnya adalah pada malam Rabu, bermula selepas isya' dan biasanya tamat hampir pukul 11.

Sedih sangat bila mengenangkan yang kuliah ni dah tamat. Tak pe, walaupun kuliah Sahih Bukhari dah tamat, tapi Maulana masih meneruskan kuliah kitab-kitab hadis yang lain sebagaimana biasa. Di Masjid Langgar kita masih ada kuliah Sahih Muslim, di Masjid Muhammadi kita masih ada kuliah Sunan Abu Daud. Semoga Allah merahmati Maulana Asri atas sumbangan besar beliau kepada perkembangan ilmu hadis ditanah air tercinta.

Dikesempatan yang ada, Al nak berkongsi dengan sahabat-sahabat semua berkenaan dengan hadis yang terakhir sekali dalam Sahih Bukhari yang di syarah panjang lebar oleh Maulana malam semalam. Kitab (bahagian) terakhir yang ditulis Imam Bukhari adalah Kitab (bahagian) Tauhid. Hadis terakhirnya adalah sebagaimana yang sahabat-sahabat boleh lihat dibawah (klik pada gambar untuk dibesarkan)

Maksudnya:

Daripada Ahmad bin Isykab, meriwayatkan kepada kami akan Muhammad bin Fudhail, daripada 'umrah bin al-qa'qaa' daripada Abi Zur'ah daripada Abi Hurairah r.a. Berkata Nabi s.a.w :

"Dua kalimah (ayat) yang disukai akan kedua-duanya oleh Yang Maha Pemurah. Ringan (untuk diunggapkan) oleh lisan, berat pada mizan (timbangan di padang mahsyar) - Subhaanallaahi wa bihamdihii, subhaanallaahil 'azim"

Ucaplah sebanyak mungkin ucapan ini kerana ia sangat disukai oleh Allah Ta'ala.

-al- Maulana...ana sedar, ana tak sempat nak menjejaki ketinggian ilmu yang ada pada Maulana, doakan agar suatu hari nanti ana dapat didik anak-anak ana menjadi insan sehebat atau lebih hebat daripada Maulana.

Selasa / 2 Disember 2008 / 9.00 malam / R308, Nurani Putera, USM The Apex University