Thursday, March 20, 2008

Bersama adik-adikku...

Gambar ni sangat special bagi Al. Susah sangat nak ambil gambar bersama-sama adik-adik di kampung Al ni. Mereka selalunya sibuk dengan kegiatan mereka masing-masing. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat, adik yang sedang makan aiscream kat depan tu, ayahnya cukup terkenal dengan kegarangannya. Sebenarnya Al ada kenangan "manis" dengan ayah adik tu. Kengangan yang pastinya Al takkan lupa sampai bila-bila.

Satu hari Al bersama-sama dengan kawan-kawan nak main bola di satu padang di kg Al. Masa sampai di padang bola tu, macam biasa kami terlebih dulu akan panjat pokok "khiyat" sambil tunggu kawan-kawan yang lain. Masa kami sedang berada di atas pokok tu, kami terkejut bila ada suara yang kuat kedengaran "jangan lari!". Punya la terkejut, bila tengok ayah kepada adik kita tu datang dengan marah-marah menuju kearah kami. Dia suruh Al dan kawan-kawan turun daripada pokok & beri amaran supaya jangan lari. Dengan rasa penuh "anxiety" kami pun turun. "Subhanallah, apa dah jadi ni?" keluh Al dalam hati. Nak lari tak boleh sebab kat belakang tu semak samun.

"Bakpo mung dok ngenak anok aku?" kata pakcik tu (dalam bahasa kelate). "mano ado..." salah seorang daripada kami menjawab". Aduh, habis semua kawan-kawan Al kena tampar hari tu termasuk Al sendiri. "Siapa la buat hal dengan anak dia ni" keluh salah-seorang dari kami. Lepas tampar kami semua, pakcik tu beri amaran supaya tak ganggu lagi anak dia.

Dalam hati masa tu, punya la geram kat anak dia yang kaki mengadu tu. Al dapat tahu yang salah seorang daripada kami buat hal dengan anak dia sebelum ni. "Jaga la kau, bila bapak kau dah mati nanti, aku akan balas dendam" Al mengeluh dalam hati. Begitu la kisah antara kisah suka duka Al masa kecil.

Sekarang ni bila semua dah besar, masing-masing buat hal sendiri, ayah adik kita tu pun dah banyak berubah. Anak diapun (yang bongsu) Al selalu tegur. Dah takde perasaan dendam dalam hati sekarang bila mengenangkan dakwah yang perlu kita laksanakan.

-al-

01.00am
21 Mac 2008

No comments: