Saturday, June 20, 2009

Kerajaan Perpaduan, Apa Pendirian Kita?


Ramai juga sahabat-sahabat yang bertanyakan pendapat Al berkenaan dengan isu UG (unity goverment). ramai dikalangan mereka melahirkan rasa sedih mereka apabila mereka melihat pimpinan saling bercanggah pandangan tentang idea penubuhan UG tersebut. Mungkin kerana mereka bimbang kalau-kalau isu ini menjadi permulaan kepada sebuah kehancuran. Kehancuran kepada sebuah pergerakan Islam yang telah mereka perjuangkan sejak zaman berzaman.

Namun maaf dipinta, Al merasakan yang Al tak layak memberi sebarang ulasan terhadap isu ini lantaran kerana sudah terlalu lama Al meninggalkan dunia politik (kepartian). Bukan kerana bencikan politik, tapi kerana takut dengan fitnah yang ada bersamanya.


"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganmu dari syaitan & politik"


Itulah petikan doa seorang ulamak terkenal (maaf, Al lupa namanya) berkenaan dengan fitnah dunia politik. Usah dibicarakan soal kebenaran kata-katanya itu, cukuplah dengan kita mengambil pengajaran apa yang positif darinya.


Berbalik kepada soal UG yang sedang hangat diperkatakan. Al dah cuba memahami hakikat sebenar disebalik isu ini, walaubagaimanapun sehingga sekarang Al masih gagal memahaminya.

Pesanan khusus buat sahabat-sahabat yang dikasihi, Apabila kita berada dalam situasi sebegini, jangan cepat kita membuat sebarang pendirian. Ketahuilah,mengambil sesuatu pendirian terhadap sesuatu perkara tampa terlebih dahulu memahami hakikat sebenar disebaliknya merupakan sesuatu yang sangat bahaya. Selalu juga Al berpesan kepada rakan-rakan juga teman-teman,pesanan berkenaan dengan firman Allah dalam surah al-Isra' ayat 36, maksudnya :

“Dan janganlah kamu mengikut sesuatu yang kamu tidak ketahui, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati kamu semuanya akan dipersoalkan".


Oleh itu pesanan Al kepadat rakan-rakan juga teman-teman seperjuangan, berhentilah dari terus berbicara tentang sesuatu perkara yang kita tidak tahu menahu hakikat sebenar disebaliknya. berhentilah dari terus label-melabel, salah-menyalahkan, aptah lagi fitnah-menfitnah. Serahlah kepada pimpinan untuk menyelesaikan konfliks yang sedang berlaku. Yakinlah yang mereka semua mampu menyelesaikannya.

Berlepas dirilah kita semua dari terlibat dengan sebarang fitnah yang melanda. Berdoalah kepadaNya agar Allah Ta'ala merahmati kita semua & pimpinan seluruhnya.

Wallahu'alam.

Kerana Allah
-al-


Ahad / 21 Jun 2009 / 1.30 pg / RP


No comments: