Saturday, December 27, 2008

Siapa Abu Bakar & Umar r.a pada pandangan Syiah?

Bagi kita Saidina Abu Bakar & Saidina Abu Bakar r.a adalah antara sahabat baginda Rasulullah yang terulung. Apa pula pendapat Syiah berkenaan dengan mereka?

video

Ya Allah selamatkanlah kami, kaum kerabatb kami, sahabat-sahabat kami, jiran tetangga kami dan ummat Islam keseluruhannya dari fitnah kesesatan Syiah ini....

Wednesday, December 24, 2008

Apakah benar mimpi Tok Guru Nik Aziz?...

Kalau dulu ramai yang menyebarkan perkhabaran di mana kiamat akan berlaku dalam masa terdekat, mereka sandarkan cerita itu kepada Ust Harun Din. Kata mereka ust Harun Din kata, plenet mengorbit dengan cara songsang dan itu menjadi tanda kiamat akan berlaku dan banyak lagi spekulasi-spekulasi yang dibuat. Akhirnya berita tersebar dalam masyarakat.

Baru-baru ni pula ramai orang menyebarkan berita, kata mereka Tok Guru Nik Aziz bermimpi Malaysia akan di landa bala sehari selepas krismas. Kata mereka lagi, tok guru meminta agar kita solat hajat agar semuanya selamat.

Subhanallah, apa nak jadi dengan masyarakat kita ni. Kenapa kita suka sangat sebarkan berita-berita bersifat provokasi ni tampa menyelidik terlebih dahulu kesahihan sumbernya. Yang lebih menyedihkan bukan orang biasa je sebarkan berita tampa asas ni, ada dikalangan mereka adalah yang bergelar ust sendiri (maaf kalau ada yang terasa).

Saya tak tahu apakah benar cerita tersebut memang datangnya dari Tok Guru Nik Aziz ataupun tidak, tapi kalau diperhatikan agak mustahil Tok Guru yang menjadi pemula kepadanya. Tak mungkin seorang tok guru yang mehami Islam membuat ramalan apa yang akan berlaku di masa hadapan dengan hanya bersumberkan mimpi, mustahil!...

Kalau lah orang-orang barat dengar cetita-cerita seumpama ini, buat malu Islam je. Macam ni ke Islam? bercakap ikut sedap hati je. Mereka yang bukan di barat mengkaji, meneliti dengan bukti-bukti saintifik, tapi kita orang-orang Islam hanya menggunakan mimpi juga akal fikiran semata-mata mendakwa yang bukan-bukan. Bila perkhabran yang diberitakan itu tak berlaku akhirnya Islam yang dipersalahkan.

Evidence Based Islam

Dalam ilmu perubatan kita diajar untuk sentiasa membuat keputusan berdasarkan evidence (bukti). Apa-apa yang kita nak praktikkan, kena ada evidence. Begitulah cermatnya kita dalam mengamalkan ilmu perubatan. Persoalannya kenapa bila kita bercakap soal yang berkaitan dengan Islam, kita tak praktikkan perkara yang sama?

Sesungguhnya agama kita tak sama dengan agama-agama lain seperti Kristian, Budha, Hindu dan lain-lain. Islam di asaskan di atas nusus (evidence) bukan sangkaan apatah lagi mimpi semata-mata. Sama-samalah kita hayati firman Allah Ta'ala dalam syrau al-Baqarah ayat 111 :

"Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar"

p/s ;: Berdisiplinlah dalam memahami Islam...

Khamis / 25 Dis 08 / R308 DN Putera, USM The Apex Univerity

Saturday, December 6, 2008

5 Etika Kerja Islam - TAQWA


Gambar ni Al ambil malam tadi (6 Dis) sewaktu Al dan sahabat Al (Nazri) berada di bilik x-ray department radiology HUSM (Hospital Mesra Ibadah). Papan tanda menarik berkenaan dengan 5 Etika Kerja Islam (TAKWA) :

T - Tawadu'
A - Azam
Q - Qana'ah
W - Wara'
A - Amanah

InsyaAllah sama-sama kita berusaha untuk merealisasikan dalam kehidupan seharian kita.
____________________________

Erm, sekarang cuti, inilah masanya untuk kita study & setlekan masalah-masalah yang tertangguh. Tertarik dengan kata-kata seorang sahabat Al, akhi Muhaimin :

"Empat tahun dah main-main, takkan 4 bulan terakhir ni tak boleh belajar betul-betul!"

Erm..betul kata anta tu akhi. Sekarang masanya untuk kita betul-betul fokus towards our Pro!...Jazakallah akhi.
Ahad / 7 Dis 2008 / 3.30 am / r308, DN Putera, USM The Apex University

Monday, December 1, 2008

14 tahun lamanya, kini ia telah berakhir...



Malam semalam (1 Disember 2008) adalah malam terakhir kuliah Kitab Sahih Bukhari Maulna Asri Yusof di Masjid Kubang Kerian. Sangat panjang perjalanannya jika dilihat dari segi tempoh masa yang diambil. Sewaktu Maulana memulakannya lebih kurang 14 tahun yang lepas, Al pada waktu itu baru berumur 10 tahun, masih budak hingusan tak tahu apa-apa.

Masih Al teringat saat-saat Al join kuliah beliau waktu Al berada ditahun dua dulu. Alhamdulillah kefahaman tentang hakikat disiplin ilmu dalam memahami agama makin Al faham. Tapi sayangnya, Al tak selalu pergi kuliah Sahih Bukhari ni, waktu tu mungkin sibuk dengan komitmen lain. Sebagaimana yang semua maklum, kuliahnya adalah pada malam Rabu, bermula selepas isya' dan biasanya tamat hampir pukul 11.

Sedih sangat bila mengenangkan yang kuliah ni dah tamat. Tak pe, walaupun kuliah Sahih Bukhari dah tamat, tapi Maulana masih meneruskan kuliah kitab-kitab hadis yang lain sebagaimana biasa. Di Masjid Langgar kita masih ada kuliah Sahih Muslim, di Masjid Muhammadi kita masih ada kuliah Sunan Abu Daud. Semoga Allah merahmati Maulana Asri atas sumbangan besar beliau kepada perkembangan ilmu hadis ditanah air tercinta.

Dikesempatan yang ada, Al nak berkongsi dengan sahabat-sahabat semua berkenaan dengan hadis yang terakhir sekali dalam Sahih Bukhari yang di syarah panjang lebar oleh Maulana malam semalam. Kitab (bahagian) terakhir yang ditulis Imam Bukhari adalah Kitab (bahagian) Tauhid. Hadis terakhirnya adalah sebagaimana yang sahabat-sahabat boleh lihat dibawah (klik pada gambar untuk dibesarkan)

Maksudnya:

Daripada Ahmad bin Isykab, meriwayatkan kepada kami akan Muhammad bin Fudhail, daripada 'umrah bin al-qa'qaa' daripada Abi Zur'ah daripada Abi Hurairah r.a. Berkata Nabi s.a.w :

"Dua kalimah (ayat) yang disukai akan kedua-duanya oleh Yang Maha Pemurah. Ringan (untuk diunggapkan) oleh lisan, berat pada mizan (timbangan di padang mahsyar) - Subhaanallaahi wa bihamdihii, subhaanallaahil 'azim"

Ucaplah sebanyak mungkin ucapan ini kerana ia sangat disukai oleh Allah Ta'ala.

-al- Maulana...ana sedar, ana tak sempat nak menjejaki ketinggian ilmu yang ada pada Maulana, doakan agar suatu hari nanti ana dapat didik anak-anak ana menjadi insan sehebat atau lebih hebat daripada Maulana.

Selasa / 2 Disember 2008 / 9.00 malam / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

Friday, November 28, 2008

Bersolat ditepi lelaki pelik lagi memelikkan...

“Allahu’akbar” aku bertakbir untuk memulakan solat sebaik sahaja ust Sobri, imam solat jumaah pada hari ni bertakbir.

Aku bersyukur kerana hari ni ana berkesempatan untuk berada di saf paling hadapan, betul-betul di belakang imam walaupun aku sampai agak lewat sikit hari ke masjid Kubang Kerian.
Sebaik sahaja Ust Sobri memulakan bacaan al-Fatihah, tiba-tiba aku terasa semacam ada orang menolak bahu kiriku dari belakang, seolah-olah ingin memintak ruang untuk berada disisiku disaf itu.

“Apahal dia ni?” aku berbicara dalam hati, tak mungkin dia tolak aku sebab nak masuk saf depan memandangkan saf pada waktu itu dah rapat sangat.

Tolakannya agak kuat menyebabkan aku terpaksa memberi laluan kepadanya dengan berganjak sedikit kekanan. Terkejut aku dibuatnya, lelaki muda berbaju merah itu bukan nak masuk saf, tapi dia terus menuju ke ust sobri yang pada ketika itu sedang membaca surah al-Fatihah.

Lagi terkejut bila aku perasan yang lelaki tersebut membawa keris bersama-samanya. Keris berkenaan lalu dibuka sarungnya lantas lelaki pelik tu letakkannya betul-betul ditempat sujud imam. Diletakkanya keris itu melintang bersama-sama dengan sarungnya diatas sejadah putih imam.

"Sungguhnya pelik kelakuan lelaki ni" Aku kehairanan.

Ust Sobri yang pada awalnya membaca dengan nada yang perlahan sebagaimana biasa, tiba-tiba meninggikan suara bacaannya. Belum pernah rasanya aku mendengar ust membaca al-Qur’an dengan nada setinggi itu.

Kadar denyutan jantungku mula tachycardic, aku dapat rasakan palpitation. Apa tidaknya, selepas sahaja diletakkannya keris dihadapan ust, lelaki muda yang tinggi lampai itu cuba untuk masuk ke saf dan memulaka solatnya betul-betul di sebelah kiriku.

Masalah besar ni, apa lagi agaknya dia nak buat lepas ni?” Aku mula berfikir tentang kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku. Solatku dah tak khusyuk lagi bila memikirkan tindakan pelik lelaki berkenaan.

Lepas ust baca al-Fatihah, ust memulakan bacaan surah al-Jumaah. Aku mula membaca surah al-Fatihah, tapi agak terganggu dengan suara bacaan al-Fatihah si lelaki tadi. Dia membacanya dengan kuat. Mungkin jemaah yang berada di saf ke lima di belakang juga mendengarnya tantaran bacaannya begitu kuat. Aku yakin, Ust Sobri yang berada dihadapan juga terganggu.

Selepas membaca al-Fatihah, si lelaki tadi bertakbir dengan suara yang kuat beberpa kali sebelum membaca satu bacaan pelik yang aku tak faham, yang pasti bacaan tu bukan dari bahasa arab, bunyinya macam bahasa siam.

Perasaan takut dalam hati hanya Allah yang tahu. Aku takut kalau-kalau lepas solat nanti dia terus menuju mengambil keris tadi lalu serangnya mana-mana ahli jemaah ataupun diapa-apakan ust sobri sendiri. Aku yakin, ketakutan itu juga dikongsi oleh semua yang menyedari kehadiran lelaki pelik tu.

Entah kenapa surah al-Jumaah yang dibaca ust hari ni ku rasakan lebih pendek berbanding biasa. Lepas ust takbir untuk ruku’ dia mengikutinya, begitu juga i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud sehinggalah bangun untuk rakaat kedua. Dia mengikut sahaja, Cuma bacaannya untuk setiap rukun itu dibacanya dengan suara yang kuat dan adakalanya melebihi 3 kali.

Rakaat kedua berlalu tampa sebarang perkara pelik dilakukannya. Sehinggalah ust sobri berpaling ke kanan dan kiri untuk memberi salam. Sejurus selepas memberi salam, ust terus mengambil keris yang berada dihadapannya, dimasukkan keris ke dalam sarungya. Lelaki pelik itu kelihatannya nak bangun untuk mengambil kembali keris kepunyuaannya itu , namun ust bertindak meletakkan keris terbabit dibawah tempahnya duduk, dan ust terus berzikir. Lelaki pelik tu duduk kembali, kelihatan semacam tak senang duduk.

Kali ni ust tak berzikir panjang seperti biasa. Terus dibacanya doa, sambil diaminkan oleh makmum dibelakang. Lelaki tu turut mengangkat tangan, tetapi tak mengaminkannya. Terkadang tangannya dijatuhkan kepaha seolah-oleh menunjukkan tanda protesnya kepada ust.

“Apa agaknya nak dilakukan olehnya lepas ni?” Aku berbica di dalam hati.

Selepas habis membaca doa, ust terus bangun sambil berpaling kebelakang, mencari-cari siapa lelaki pelik tu. Lelaki berjambang, berbaju merah dan tinggi lampai itu terus menuju kehadapan. Ust menghalangnya daripada mengambil keris berkenaan. Bilal masjid kubang kerian bertindak pantas dengan mengambil keris tadi, lalu cepat-cepat dibawanya masuk ke bilik imam. Jemaah yang menyedari kehadiran lelaki pelik tu terus mengurumuninya.

“Bawak dia keluar” seorang ahli jemaah bersuara. Lalu dia terus dipegang dan dibawa oleh jemaah keluar daripada masjid.

Lelaki pelik tu tidak berkata apa-apa, mungkin dia menyedari yang dirinya tak mampu melawan.

Pada waktu itu aku berdiri tercengang, tak tahu apa yang patutku lakukan. Selepas lelaki tu dibawa keluar, ramai ahli jemaah menuju kearah ust mungkin untuk bertanyakan siapa lelaki pelik tadi dan apa yang berlaku sebenarnya.

Bila melihat ramai irang datang untuk bersalam-salaman dengan ust, aku menuju kearah ust. Tak sempat nak berbual dengan ust, aku terus berundur untuk menunaikan solat sunat ba’diyyah... TAMMAT

-al- Ya Allah aku bersyukur kepadaMu kerana tiada apa-apa yang tk diingin berlaku.

Jumaat / 28 Nov 2008 / 8.00 malam / R308 DN Putera, The Apex University.

Thursday, November 27, 2008

Tempat Solat Berjemaah Mahasiswa Universiti Apex Ditutup!


Sekarang surau Nurani Putera, telah ditutup bagi menjadikannya sebagai tempat penginapan pasukan tekwando daripada luar sempena kejohanan tekwando yang akan berlangsung nanti. Rata-rata mahasiswa yang ditemui melahirkan rasa kurang senang mereka kepada pihak pengurusan desa yang dianggap sebagai tidak profesional dan tidak menghiraukan sensitiviti siswa Islam apabila bertindak menutup surau berkenaan tampa memaklumkannya terlebih dahulu kepada semua penghuni .

Persoalan yang timbul...
1-Jika dilihat dari segi syariat, apa hukumnya tindakan pihak pengurusan desasiswa ini? apakah ia wajib, sunat, harus, makhruh ataupun haram?
2-Apakah patut pihak desa menutup surau yang selama ini menjadi tempat beribadah siswa-siswa yang menginap di Nurai Putera dengan tujuan untuk menjadikannya sebagai tempat penginapan mereka yang bukan dari kampus ini?
3-Jika patutpun tindakan itu diambil, kenapa tindakan mengunci surau ini diambil tampa sebarang notis awal berkenaan dengannya?

Wallahu'alam.

Khamis / 27 Nov 2008 / 5.30 ptg / DN Putera / The Apex University

Monday, November 24, 2008

Menulis Menggunakan Sistem Al (republished)

TULISAN SISTEM AL Pengenalan Nama Sistem adalah berdasarkan nama orang yang menciptanya (jangan marah!). Sistem ni pada awalnya digunakan untuk tujuan menjimatkan ruangan untuk menulis waktu Al sekolah menengah dulu (maklumlah pelajar sekolah arab kena banyak menulis masa tu). Dengan menggunakan kaedah ni setiap huruf vokal dibuang dan diganti dengan baris. Harap sahabat-sahabat dapat mengambil munafaat daripadanya. Sekadar berkongsi dengan semua. Jika ada persoalan, Al sentiasa terbuka untuk berkongsi insyaAllah. Apakah itu Sistem Al? •Kaedah yang digunakan untuk menulis dengan menggabungkan huruf-huruf (alphabet) daripada bahasa melayu dengan sistem baris daripada bahasa arab. Kaedah : Kaedah 1 - Setiap huruf vokal digantikan dengan baris.












Kaedah 2 - Huruf vokal yang berada di awal perkataan dikekalkan. Contohnya seperti berikut :











Kaedah 3 - Untuk kes huruf vokal yang berturut-turut, huruf vokal pertama diganti dengan baris, huruf yang seterusnya dikekalkan. Contohnya :











Kaedah 4 - Simbol untuk nombor dalam Sistem Al adalah mengikut no dalam bahasa arab seperti berikut :





















Contoh Tulisan tangan dengan menggunakan Sistem Al. Terjemahan al-Qur'an surah al-Asr, ayat 1-3.













(klik pada gambar untuk gambar yang lebih jelas)

Wallahu'alam. Maha Suci Engkau Yang Allah, sesungguhnya aku tidak punya ilmu sedikitpun melainkan apa yang Engkau berikan kepadaku. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Jumaat / 11 Julai 2008 / R308, DN Putera, USM The Apex University

Wednesday, November 19, 2008

Inginku mengenali dirimu

Rahmat Addullah...
Siapa sebenar dirimu? Masihku teringat akan saat ketika diriku bersama rakan-rakanku ke Acheh suatu masa dahulu, sebelum kepulangan kami ke tanah air, ada seorang teman di sana menghadiahkan daku sebuah buku. "Pilar-pilar Asasi" tajuknya.

Seperti biasa, aku cukup suka bila aku dihadiahkan buku. Dengan buku aku mengenal siapa diriku, dengannya juga aku mengenal siapa Tuhanku. Namun aku keliru, cukup keliru pada waktu itu, kenapa dia menghadiahkan daku buku karanganmu. Sedangkan aku tidak pernah kenal siapa dirimu.

Rahmat Addullah...
Semalam aku ke al-ahkam.net, di sana ada hebahan tentang satu filem. "Sang Murabbi, Mencari Spirit Yang Hilang" itu tajuknya. Di sana di masukkan banner yang punya wajahmu. Aku terus teringat akan buku yang dihadiahkan yang masih tersimpan di atas rak bukuku. Memang benar sangkaanku, dikaulah yang dimaksudkan sang murabbi itu.



Rahmat Addullah...
Inginku mengenali siapa dirimu...

Khamis / 19 Nov 2008 / 2.05 pg / R308, DN Putera, USM The Apex University

Sunday, November 16, 2008

Buku Manual Dakwah Untuk Profesional Kesihatan Islam

Dalam keadaan stress terutamanya bila berhadapan dengan musim exam, biasanya waktu-waktu seumpama inilah idea datang mencurah-curah. Idea yang kadang-kadang sangat hebat. Oleh yang demikian perlu diambil kesempatan ini untuk menggunakan idea-idea tersebut sebaiknya.

Untuk kali ini Al terfikir nak buat satu projek peribadi jangka panjang. Apa yang Al maksudkan adalah mengarang buku. Buku yang berkisar tentang dakwah khusus untuk semua profesional kesihatan.

Buku Manual Dakwah Untuk Profesional Kesihatan Islam

Sasaran?
Untuk diri sendiri & jika sesuai boleh juga di kongsi bersama dengan semua yang individu yang terlibat secara langsung dengan pesakit samaada doktor, jururawat, fisioterapis, siswa/i perubatan, siswa/i jururawat dan sebagainya.

Rasional?
1-Waktu sakit adalah antara waktu yang paling berkesan untuk berdakwah. Oleh itu, kita kena gunakan sepenuhnya peluang ini untuk berdakwah, mengajak mereka kembali kepada Allah Ta’ala.
2-Menyedarkan golongan sasaran tentang kewajipan, kepentingan, kelebihan berdakwah (bukan secara khusus berbincang tentang fiqh perubatan)
3-Membetulkan para pesakit khususnya dari konteks aqidah dan ibadah.
4- Dan sebagainya

Manhaj penulisan?
Bersumberkan nas-nas al-Qur'an dan hadis-hadis yang sahih. Merujuk kepada ulasan atau pandangan para ulama yang tsiqah lagi muktabar.

Kandungan?
Antara isi kandungan buku tersebut adalah sebagaimana berikut
1- Kewajiban berdakwah bagi profesional kesihatan.
2- Kelebihan serta peluang profesional kesihatan sebagai pendakwah berkesan.
3- Motivasi daripada Allah dan Rasul berkenaan dengan pesakit.
(himpunan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis untuk dihafal oleh profesioanal kesihatan sebagai bekalan untuk berdakwah kepada para pesakit)
4- Himpunan doa-doa berkaitan dengan pesakit yang disebut dalam al-Qur’an dan hadis-hadis yang sahih.
5-Dan lain-lain lagi.

Tempoh siap?
Sebagaimana yang Al bagitahu, ia adalah projek peribadi berskala jangka panjang. InsyaAllah kita akan buat sikit-sikit bila ada kesempatan.

Harapan?
Hanya satu tujuan, untuk menjadikan diri Al sendiri sebagai salah seorang profesioanal kesihatan yang sedar akan tanggungjawabnya berdakwah serta mempunyai kemahiran berdakwah kepada ummah.

p/s; Idea, pandangan serta kritikan membina sangat-sangat Al harapkan untuk memastikan apa yang akan dilakukan ini membuahkan hasil yang baik untuk Islam.

"Allah Matlamatku...bukan harta, takhta juga wanita!"

Isnin / 17 November 2008 / 2.00 pg / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

Friday, November 14, 2008

Nikah Tunai Yang Masih Tak Tertunai!...

Forum Nikah Tunai yang di anjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan baru-baru ni sangat bermunafaat bagi Al & sesiapa sahaja yang hadir. Kak Tah (YB Mumtaz) dan Ust Hasrizal merupakan ahli panel yang sangat baik dalam mengupas persoalan berkenaan dengan isu alam kekeluargaan.

Sebagai seorang peguam, Kak Tah sememangnya petah bercakap. Kak Tah, senior Al di Maahad dulu merupakan figure yang sangat sesuai untuk bercakap soal alam perkahwinan. Pengalamannya dalam berkeluarga sangat memberi munafaat kepada hadirin yang hadir malam tu.

Ust Hasrizal?...Seorang tokoh yang Al sangat minat. Gelaran "Ust Cinta" yang diberikan kepada memang sesuai dengan orangnya. Walaupun Al sedar, kebanyakan poin yang disebut dalam forum berkenaan merupakan poin yang sama dengan apa yang beliau tulis dalam bukunya "Aku Terima Nikahnya", tapi tak dinafikan banyak juga pengajaran yang Al dapat daripada beliau
malam tu. Terima kasih Ust...

Bersama Ust Hasrizal (Saifulislam.com)

P/s: Menanti saat diijab kabulkan!...

Sabtu / 15 November 2008 / 3.00 ptg / R308, Nurani Putera, USM, The Apex University

Saturday, November 8, 2008

Bagaimana caranya?...

Pernahkah anda rasa kebas pada bahagian kaki anda setelah lama duduk bersila? Tentunya ia perkara biasa yang dialami oleh jemaah (muslimin) pada waktu khatib membaca khutbah (terutamanya yang baca teks khutbah panjang lebar) atau ketika menunggu kehadiran Sultan di Masjid Sultan Ismail Petra (yang biasanya datang lambat kerana selalu ada urusan penting?)

Bagaimana caranya untuk menghilangkannya?

Ubah cara duduk daripada kedudukan bersila kepada kedudukan tahiyyat akhir!

Kenapa?...Kerana Allah lebih mengetahui anatomi manusia berbanding manusia itu sendiri!

p/s: Betapa jahilnya kita disisiNya...

Ahad / 9 November 2008 / 7.25 pg / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

Wednesday, November 5, 2008

Antara Cinta dan Cita-cita

Benar kata Tok Guru Nik Aziz, ummat Islam kena sedar yang kita semua sentiasa menghadapi "pilihanraya". Daripada mula kita buka mata diwaktu pagi, sampailah kita pejamkannya di waktu malam, sepanjang masa setiap ketika kita sentiasa berdepan dengan situasi yang memerlukan kita membuat pilihan. Kadang-kadang membuat pilihan tidak semudah yang disangkakan. Pro & Cons perlu difikirkan menurut neraca dipertimbangkan.

Bila dah final year ni, ramai yang tanya. "Nanti nak buat HO kat mana?".

Persoalan yang dilontarkan itu bukan senang untuk diberi jawapan. Kalau dulu dengan yakin bolehku katakan yang Sabah atau Serawak jadi pilihan. Tapi sekarang bukan sesenang itu untukku membuat keputusan, perlu fikirkan juga tentang insan yang tersayang.

Khamis / 6 Nov 2008 / 10.00pg / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

Monday, November 3, 2008

Kafe Nurani Jadi Sarang Maksiat?...

Terkejut bila diperhatikan keadaan Kafe Nurani sekarang. Setelah lama kafe berkenaan tak beroperasi, sekarang kafe tersebut menjadi sarang untuk pasangan-pasangan yang bukan mahram duduk berdua-duaan tampa segan silu terutamanya pada waktu petang.

P/s: Sesuatu harus dilakukan!

Selasa / 3 Okt 2008 / 0130 am / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

Tuesday, October 28, 2008

Sejenak Bersama Tok Guru (sambungan)

Sambungan...
Aku bergegas untuk ke bilik seminar jabatan Psikiatrik di tingkat lima. Sampai di sana, aku bertemu dengan kawan-kawanku yang sedang duduk di luar bilik seminar.

"Siapa nak ikut saya pergi jumpa menteri besar kelantan lepas kelas nanti?" Aku bertanya beberapa orang kawanku kalau-kalau ada yang mahu ikut.

"Siapa?... Nik Aziz?..dia masuk wad ke?" Tanya Vikinesan seorang kawanku berbangsa india dengan terpinga-pinga.

"Ya..dia dekat wad 2 Timur Depan sekarang ni" Jawabku.

"Boleh ke kita pergi melawat dia?" Dia ingin mendapatkan kepastian. Viki tidak biasa dengan Menteri Besar Kelantan. Selama ini dia hanya mendengar tentang oTok Guru melalui media masa yang sentiasa memutar belitkan berita untuk kepentingan phak tertentu. Dia mungkin belum mengenali siapa sebenarnya Tok Guru sebagaimana kebanyakan rakyat negeri Kelantan mengenali beliau.

"Saya baru je balik dari jumpa dia kat bilik dia tadi, bilik 3 wad eksekutif" Jawabku dengan selamba.

Walaupun kelihatan Viki semacam tak percaya, tapi tiba-tiba dia mengengsyorkan agar aku ajak semua kawan-kawan kesana lepas kelas nanti, itu memberi gambaran yang dia punya keyakinan untuk aku membawa mereka bertemu denga Menteri Besar negeriku nanti.

Sebelum kelas bermula, aku membuat pengumuman memberitahu akan hal tersebut. Ramai yang memberi respon positif. Kelas bermula agak lewat sedikit daripada yang dijadualkan disebabkan ada masalah teknikal. Dr Zarina terpaksa menggabungkan dengan kelas kami (tahun lima) dengan kelas tahun empat, mungkin disebabkan jadual yang bertindan antara jadual kami dan jadual tahun empat.

Seperti biasa, kelas klinikal psikiatrik tak lama, pukul 3.30 mula, habis pukul 4.30 ptg. Aku sebenarnya lupa yang aku dan beberapa orang lagi kawanku kena jumpa Dr Zarina (supervisor kami) lepas kelas untuk bincang berkenaan dengan akademik sepanjang posting psikiatrik. Tapi alhamdulillah, rancangan awal untuk jumpa Tok Guru tak tergendala di sebabkan Dr Zarina tak sempat jumpa kami lepas kelas tu, mungkin Dr ada urusan lain. Katanya lain kali kami boleh jumpa dia.

Apa lagi, kesempatan yang ada tak akan aku lepaskan. Aku terus mengajak kawan-kawanku yang pada waktu itu masih berada dalam department untuk turun melawat YAB Menteri Besar Kelantan. Sampai di pindu wad eksekutif, aku minta supaya mereka tunggu di luar wad sementara aku jumpa SU sulit Tok Guru untuk bertanyakan samaada kami boleh jumpa tok guru atau tidak.

Alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusanku pada hari itu. Tok Guru sudi untuk jumpa kami walaupun waktu tu sudah sebenarnya dah agak lewat dan sepatutnya tok guru berehat sahaja setelah penat melayani tetamu yang hadir sejak awal pagi lagi. Pada pandanganku Tok Guru tak pernah ada masa untuk betul-betul berehat. Perkataan rehat seakan-akan tidak pernah wujud dalam kamus hidupnya. Apa tidaknya di siang hari beliau sebagai Menteri Besar menguruskan hal ehwal berkenaan dengan pentadbiran kerajaan di Kota Darul Naim, malamnya pula sebagai beliau sebagai seorang ulamak yang mengajar ilmu agama kepada rakyatnya. Hampir setiap malam, jika tak mengajar kuliah di masjid-masjid, beliau akan ada ceramah di sana sini. Cukup padat jadual hidupnya.

"Sekarang ada orang tengah melawat Tok Guru, adik minta kawan-kawan adik tu tunggu kejap ya" Kata SU sulit Tok Guru.

"Ya, insyaAllah" jawabku.

Setelah aku beritahu yang Tok Guru sudi untuk jumpa kami semua, kawan-kawanku kelihatan ceria. Mungkin inilah kali pertama dan terakhir mereka berkesempatan untuk bersama Tok Guru Menteri Besar Kerajaan Islam Negeri Kelantan.

"Maaf ya, saya cuma nak ingatkan yang Tok Guru tak salam dengan perempuan" aku mengingatkan kawan-kawanku yang mungkin tak biasa dengan Tok Guru terumatanya kawan-kawanku yang belum Islam.

Setelah hampir 10 minit kami menunggu, semua pelawat yang sebelum itu jumpa Tok Guru keluar & kami dipanggil untuk masuk ke dalam bilik Tok Guru. Tok Guru menyambut kami dengan penuh ceria. Aku duduk diatas karpet bersama beberapa orang kawanku sementara yang lain duduk di atas kerusi-kerusi yang ada.

"Tok Guru, mereka ni semua sahabat-sahabat ana satu kelas, diaorang datang nak melawat Tok Guru" Aku mulakan bicara.

"Ya, terima kasih" Jawab Tok Guru

"Tok Guru nampak sihat sikit sekarang" aku teruskan bicara sementara kawan-kawanku masih dalam culture shock setelah berada di hadapan seorang Menteri Besar Kelantan yang kelihatannya sangat bersederhana.

"Alhamdulillah, bila buat fisio, rasa ringan dah kurang sikit. Semalam rasa berat tapi bila dah buat fisio macam yang anta tengok tadi, sekarang ni rasa ringan sikit" Jawabnya dalam loghat Kelantan.

"Doktor ada bagitahu bila Tok Guru boleh balik?" Tanyaku lagi.

"Tak pasti lagi, Dr kata mungkin esok atau lusa" Jelasnya sambil tersenyum.

Masihku ingat yang dalam sepanjang majlis itu, hanya aku seorang sahaja yang berbicara. Kawan-kawanku termasuk yang berbangsa cinese semuanya diam seribu bahasa. Daripada raut wajah mereka, nampaknya mereka seolah-olah masih lagi dalam keadaan tak percaya yang mereka sekarang bersama dengan Menteri Besar Kelantan.

Terlalu banyak input yang kami dapat sepanjang kami bersamanya. Tok Guru banyak menceritakan kepada kami tentang kerajaan negeri Kelantan & menekankan konsep amanah dalam pentadbiran. Sebelum ini mungkin kawan-kawanku yang hadir waktu itu hanya tahu tentang perkara-perkara yang negatif sahaja tentang kerajaan negeri Kelantan tapi waktu itu mereka mendengar sendiri dari Menteri Besarnya.

Setelah hampir 20 minit kami bersama beliau, tiba-tiba SU politik Tok Guru masuk dan menyatakan yang Dr Halim serta doktor-doktor satu team ingin melihat Tok Guru.

"Laa, doktor nak round ke?" bisik hatiku.

"Oklah tok guru, kami mintak diri dulu ya..erm..sebelum tu, boleh tak Tok Guru bagi sedikit nasihat kepada kami semua?". Aku meminta supaya Tok Guru memberikan sedikit pesanan sebelum berpisah.

Dengan ringkas, Tok Guru berpesan agar kami jadi manusia yang bertakwa kepada Allah. Katanya lagi, segala nikmat yang diberikan olehNya bukan percuma, semuanya akan dipersoalkan. Umur yang diberikan, kemana dihabiskan. Harta yang diamanahkan, kemana dibelanjakan. Jasad yang kurniakan, apa yang usahakan. Tenaga yang dibekalkan, apa yang dilakukan. Itu antara intipati pesanan Tok Guru kepada kami.

Selepas itu kami meminta diri untuk memberi laluan kepada Dr Halim dan teamnya melawat Tok Guru.

"Arifin..ambil gambar dengan Tok Guru!" Seorang kawanku mengingatkan aku yang dah terlupa tentangnya.

"Tok Guru, boleh tak kalau kami nak ambil gambar bersama Tok Guru?" aku meminta izin Tok Guru

"InsyAllah xde masalah" jawab Tok Guru.

Aku berikan kameraku kepada Abg Ali (jurufoto Tok Guru) yang pada waktu itu tak bawak kameranya bersama. Tok Guru berada diatas kerusi, kami semua berdiri dibelakangnya.

"Abang pastikan tak bergerak ya" Aku ingatkan abg Mat Ali yang kamerekaku sensitif kepada getaran.

"InsyAllah" jawabnya yang mungkin tak biasa dengan kamera murah seperti kamera kepunyaanku.

Setelah gambar diambil, Abg Ali minta supaya diberinya soft copy gambar yang diambil untuk simpanannya sebagai juru foto Tok Guru. Setelah semuanya selesai, kami meminta diri daripada Tok Guru. Setelah bersalam-salaman dengan Tok Guru kami semua melangkah kaki kami keluar daripada bilik Tok Guru.

"Tok Guru, kami semua ni tahun akhir, nanti kami nak exam akhir bulan 4 tahun depan. Tok Guru doakan kami ya..." Aku mengambil kesempatan.

"InsyAllah" Jawab Tok Guru.

"Terima kasih Tok Guru, insyaAllah kalau ada masa lagi, ana datang melawat Tok Guru lagi esok insyAllah" Itulah kata-kata terakhir yang aku ucapkan kepada Tok Guru. Aku teringin untuk sekali lagi menemani Tok Guru untuk ke bilik fisio pada esok hari.

Bersambung...

Ahad / 2 November 2008 / 8.00 malam / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

Sunday, October 26, 2008

Patutkah Utusan Diboikot?

Hari ni, muka surat depan Utusan Malaysia terpampang satu gambar seorang lelaki yang matanya ditutup dengan kain putih. Tajuk laporan tersebut adalah "Taliban cungkil mata petani dituduh perisik kerajaan". Cukup kecewa dengan sikap tidak profesional akhbar yang kononnya mendakwa dirinya akhbar no. satu negara.

"Seorang petani yang dituduh sebagai perisik kerajaan dan tentera antarabangsa telah dicungkil matanya oleh sekumpulan lelaki yang dipercayai pejuang Taliban"

Begitu mudah pihak Utusan menjustifikasikan tindakannya menfitnah Taliban dengan hanya menggunakan perkataan "dipercayai". Jika diperhatikan dalam laporan tersebut tiada langsung bukti yang boleh mengaitkan Taliban dengan perbuatan itu. Semuanya sangkaan jahat semata-mata. Apakah pihak Utusan yang tidak bertanggungjawab itu dapat memberi kepastian yang perbuatan itu bukan perbuatan musuh-musuh Islam yang ingin mencemarkan maruah agama ini?. Apakah disana tiada lagi laporan-laporan yang benar-benar mempunyai kredibiliti?. Di mana letakknya etika kewartawanan pihak Utuan?.

Teringat akan firman Allah Ta'ala :
"Jika datang kepadamu seorang yang fasiq membawa berita, maka selidikilah."

Ummat Islam di Iraq yang saban hari dibunuh oleh Amerika (juga puak-puak Syiah) tiada siapa yang peduli. Ummat Islam di Palastin yang dihalau daripada tempat asal mereka oleh zionis, tiada pula yang simpati. Begitu juga nasib ummat Islam yang menderita akibat perbuatan kuffar seluruh dunia. Tiada pula Utusan buat laporan.

Kita dengar yang ada pihak nampaknya bersuara ingin membela akhbar Utusan yang kini diboikot terutamanya oleh kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat. Katanya Utusan perlu dipertahankan kerana ia lambang kekuatan orang melayu. Kekuatan orang melayu konon, apa ada pada Melayu kalau Islam itu dihina? Ingat Umar al-Khattab pernah berkata:

"Kita aalah satu kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam..."


Mulianya kita adalah kerana kita adalah ummat Islam, bukan kerana kita adalah Melayu!..Tiada bezanya kita orang Melayu dengan Cina juga India. Apa yang membezakan kita adalah nilai taqwa disisiNya. Itulah yang selalu Tuan Guru Menteri Besar Kelantan ingatkan.

-al- Patutkah Utusan Melayu diboikot?...fikir-fikirkan.

Selasa / 27 Okt 2008 / 2.30 ptg / R308, Nurani Putera USM, The Apex Uni

SEMINAR PEMURNIAN AKIDAH PERINGKAT NEGERI KELANTAN 2008

Tarikh : 18 Zulkaedah 1428H / 16 November 2008M (Ahad)
Tempat : Balai Islam Lundang, KB
Anjuran : Jabatan Usuluddin, Kolej Islam Antarabangsa Sultan IsmailPetra (KIAS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam NegeriKelantan (JHEAIK)


Perasmian :
YAB Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat
(Menteri Besar, Kerajaan Islam Negeri Kelantan)



Pembentang kertas kerja :

1. Maulana Haji Mohd Asri bin Yusof (Pengetua Darul Kautsar)
Tajuk : Bahaya Syi'ah Kepada Akidah, Syariah, Akhlak, Ummah dan Negara.
2. Dr Johari bin Mat (Ketua Eksekutif KIAS)
Tajuk : Ajaran-ajaran Sesat di Malaysia dan Pengaruhnya Terhadap Akidah Islam
3. Dr Zakaria @ Mahmood bin Daud (Timbalan Ketua Eksekutif KIAS)
Tajuk : Prinsip-prinsip Aqidah Al-Sunnah wal Jama'ah : Suatu Pengenalan
4. Ustaz Mohd Aizam bin Mas'ud (JAKIM)
Tajuk : Ajaran Syi'ah dan Pengaruhnya Di Malaysia dan Kelantan


Bayaran :
Individu (RM30) Pelajar (RM20)

Untuk penyertaan sila hubungi :
Ustaz Tuan Mohd Sapuan (0136353463) atau Ustaz Wazi Othman (0139791151)

Friday, October 24, 2008

Majlis Jamuan Raya Universiti Apex Dicemari?

Sumber : http://healthcampus.blogspot.com/

Kubang kerian, 12 Oktober 2008- Majlis Jamuan Raya anjuran bersama semua persatuan USM kampus Kesihatan dan kerjasama bersama BHEP berlansung dengan membawa pelbagai komentar daripada hadirin. Program dilansungkan di Dewan Utama bermula pada pukul 8.30 malam dihadiri tetamu jemputan antaranya wakil dari HEP En. Hafiz Assad, Dr. Wan Nudri selaku wakil dari Pusat Islam USMKK, dan Tuan Haji Yusof selaku Penggawa baru desasiswa nurani.

Program dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada YDP MPDMN juga merangkap pengarah program diikuti persembahan tarian oleh pelajar-pelajar USM. Program dihangatkan lagi dengan kehadiran persembahan teater yang sekaligus membawa pelbagai polemik dan cetusan rasa dikalangan hadirin. Seterusnya, program diakhiri dengan persembahan band juga daripada kalangan pelajar USM.

Sehubungan dengan persembahan teater yang sedikit sebanyak menampakkan unsur kurang sihat dengan aksi porno yang dilakonkan, memudarkan kemeriahan majlis. Ramai dikalangan hadirin wanita tidak mengendahkan atucara majlis dengan beramai-ramai mengerumuni tempat makanan disediakan sebelum tamatnya persembahan teater.

Majlis dilihat sebagai satu landskap penilaian masyarakat kampus terhadap trend baru yang dibawa Persatuan-Persatuan dengan mengenengahkan unsur keterlaluan yang tidak sepatutnya ditayangkan dihadapan umum. Program sedikit sebanyak mencemarkan nama Pusat Islam USMKK dengan kehadiran Timbalan Pengarahnya yang seharusnya membendung gejala sebegini menular di dalam kampus.

Melihat kepada reaksi dan pandangan hadirin yang hadir, memberikan gambaran negatif terhadap penganjur program. Namun, majlis masih dilihat sebagai mampu mengeratkan hubungan dikalangan warga kampus. Diharap kekurangan yang terdapat pada malis tidak diulangi terutamanya dalam penganjuran Program ’Batle Of D Band’ akan datang..

Wednesday, October 22, 2008

Sejenak Bersama Tok Guru...


"Nik Aziz Berehat di HUSM", itulah tajuk berita dalam Utusan Online yang aku baca pada hari Selasa yang lepas yang membuatkan hatiku terdetik untuk pergi melawat Tok Guru. Walaupun Tok Guru dah masuk hari Sabtu lagi, tapi seperti biasa, biasanya Tok Guru tak hebah-hebahkan kepada umum, sehinggalah dia betul-betul bersedia untuk menerima lawatan daripada orang luar.

Jam pada dekstopku menunjukkan pukul 12.30 tgh hari. Terusku bagitahu rakan-rakan chat melalui YM,

"sesiapa yang nak ikut Al pergi melawat Tok Guru, Jom kita g pukul 2.30 nanti"
Mesej yang ringkas, namun mendapat respon daripada ramai sahabat. Ada yang nak ikut, ada juga yang hanya minta dikirimkan salam saja kerana kesibukan jadual akademik mereka petang nanti.

"Ya, masih sempat untuk aku jumpa dan bertanyakan SU Politik Tok Guru kalau-kalau aku boleh melawat Tok Guru di wad pukul 2.30 petang nanti". Hatiku berbicara dengan penuh harapan.

Lantas aku memakai white coat yang tersangkut dalam almariku. Aku terus menuju kesana dengan keadaan tergesa-gesa.

"Tok Guru masih kat dalam ke?" aku bertanya kepada seorang stafnurse yang berada diluar Wad Eksekutif.

"Ya, nak jumpa dia ke?" Dia bertanya dengan muka yang ceria
"Erm..ya" Jawabku.

"Adik masuk la, tekan loceng tu, nanti orang kat dalam buka pintu tu ataupun masuk ikut pintu tepi sana. Pintu tu sentiasa terbuka"

"oh, ye ke?..Terima kasih kak" aku terus meminta diri dan menuju ke pintu tepi wad tersebut memandangkan aku segan nak tekan loceng pintu depan.
Jam menunjukkan pukul 1.05 tengah hari. Daripada luar bilik, aku dapat lihat tok guru kat dalam biliknya (bilik 3), bersama-sama dengan pembantunya melalui tingkap. Mereka sedang solat. Yang pastinya solat sunat, sebab pergerakan solat pembantu Tok Guru tak ikut pergerakan Tok Guru ketika solat.
Terus ku menuju ke pantri wad untuk mencari sumber air, untuk aku mengambil wuduk. Selesai aku wuduk, aku ditegur beberapa orang staffnurse. Sambil mereka senyum tanda mereka pelik dengan gelagatku mereka menyapa,
"adik ambil wuduk kat mana?, kenapa tak ambil wuduk kt surau depan tu?"

Jawabku "Saya ambil wuduk kat pantri, tak tahu pulak ada surau kat depan tu"
"Kak, dekat mana ada sejadah?...saya nak solat dengan Tok Guru"

"Adik ambil kat dalam surau depan tu" Jawab mereka dengan penuh mesra.

Terus ku bergegas mengambil sejadah dan menuju ke bilik Tok Guru. Dalam perjananan kesana, aku terserempak dengan Anuar Bakri (setiausaha Politik Tok Guru). Dengan perlahan-lahan, pintu bilik dibuka, aku tak nak kalau-kalau konsentrasi Tok Guru yang sedang solat itu terganggu. Setelah selesai solat sunat, pembantu Tok Guru bangun untuk menghamparkan sejadah untuk aku & Anuar Bakri.

Setelah iqamah, Tok Guru mengimami Solat Zohor berkenaan. Indahnya saat-saat itu tidak dapatku gambarkan. Ya benar, aku akui sebagai seorang rakyat Kelantan, aku dah biasa solat dibelakang Tok Guru, tapi hari tu sangat berbeza. Sangat berbeza, tapi aku tak tahu macam aman nak gambarkan perbezaannya.

Beberapa ketika setelah selesai solat, kami diberitahu yang wakil-wakil rakyat pembangkang (UMNO) nak melawat Tok Guru. Tak lama selepas itu, mereka yang diiringi oleh beberapa orang kenamaan universiti termasuk Dr Zaidun (pengarah hospital) serta wakil-wakil media sampai & terus masuk ke bilik tok Guru.

"Awak incharge Tok Guru ke?" Tanya Dr Zaidun kepadaku.

"Bukan, saya datang melawat je" Aku terus menjawab tampa berfikir panjang. Aku cuba mengelak daripada ditanya apa masalah Tok Guru. Mungkin itu jawapan yang paling selamat.
Beberapa minit selepas itu, aku dipanggil oleh salah seorang stafnurse wad 2TD untuk keluar daripada wad.

"Adik keluar laa dulu ye, akak takut jadi apa-apa je. Tadi Dr Zaidun dah pelik kenapa adik ada kat dalam"

Memahami mesej stafnurse tu, aku terus mengangguk tanda setuju dengannya. Tampa berfikir panjang, aku meminta supaya stafnurse berkenaan ambil beg yang ku tinggalkan atas kerusi dalam bilik Tok Guru. Bukan soal takut di black list, tapi kita diajar untuk berhati-hati. Semua dah tahu yang namaku bukan sahaja di black list, tapi dah di green listkan. Kenapa?..Wallahu'alam.

Peninggalanku hanya untuk seketika sahaja, pukul 2.15 aku kembali semula kebilik Tok Guru. Waktu tu ada beberapa orang sedang melawat Tok termasuk ahli keluarganya sendiri. Aku terus menuju kearah mereka, lalu bersalam-salaman dengan semua yang ada. Mereka melayan mesra diriku seolah-olah aku doktor yang merawat tok guru. Walaupun mereka menyedari yang aku hanyalah seorang siswa kerana waktu itu aku memakai kot putih dengan tag nama yang tertera no 5 (tahun 5)
Setelah lama masa berlalu, mereka semua meminta izin untuk mengundur diri. Mungkin mereka punya urusan lain yang perlu diselesaikan.
Bila mereka semua keluar dari bilik Tok Guru, tinggallah kami bertiga (Tok Guru, setiausaha sulitnya dan diriku).

"Aku mesti ambil peluang ni..." Hatiku berbicara.
Ya, mungkin inilah satu-satunya kesempatan yang ada untuk berbicara dengan Tok Guru. Namun malang nasibku, belum aku membuka bicara, seorang attendan berbaju biru dengan menolak satu kerusi roda tiba-tiba masuk ke bilik Tok Guru.

"Nak pergi fisio ke?", Tanya Tok Guru.

"Ya" Jawab atendan berkenaan
Aku melihat jam pada handphoneku, jam menunjukkan pukul 2.40.

"Kelas start pukul 3.30, insyaAllah masih sempat" Sekali lagi hatiku berbicara.

"Boleh ke kalau saya nak ikut?"
Aku meminta izin untuk ikut serta ke tempat fisio. Katanya
"Takde masalah". Mungkin itu kata-kata yang membuatkan hatiku kembali gembira.

Lantas, aku cuba membantu Tok Guru bangun dari tempat duduknya ke kerusi roda. Setelah semuanya dah bersedia, kami bergerak menuju ke bilik rawatan fisioterapi yang lokasinya dipindahkan buat mementara waktu ke tingkat bawah hospital (bersebelahan dengan bilik mayat).

Kagum dengan tok guru
Tiada bodyguard, tiada polis yang mengawal, itulah Tok Guru. Aku tahu, mungkin ada yang melahirkan rasa pelik apabilaku ceritakan yang Menteri Besar kami apabila nak kemana-mana tak perlukan pengawal keselamatan peribadi, yang aku tahu, itulah Nik Aziz, seorang pemimpin yang berjiwa rakyat. Semua rakyat kagum kepadanya tak kira kawan mahupun lawan. Bagi Tok Guru, cukuplah Allah sebagai pelindung.
Kami berempat -melainkan Tok Guru- berjalan melalui kaki lima bangunan Hospital menuju ke lif bersebelahan dengan pintu masuk ke wad 2 Intan (wad bedah). Pakcik dan makcik yang sedang berekat dikaki lima berkenaan tersenyum apabila mereka melihat Tok Guru berkerusi roda merentasi mereka.

Setelah kami berada ditingkat bawah, menuju ke bilik fisio, aku terserempak dengan dua orang siswi rakan sekelasku. Mungkin diaorang dalam perjanan ke kelas.

"Kelas pukul 3.30 ptg kan?" Aku cuba mengalihkan perhatiannya yang sedang teruja melihat Tok Guru yang penuh denga kesederhanaan.

"Ya...3.30" jawab mereka kehairanan.

Setelah pintu bilik fisio dibuka, kami lihat didalamnya ramai sangat pesakit yang sedang menunggu untuk rawatan. Kami terus menuju ke bilik sebelah kiri pintu berkenaan menuju ke bilik fisio. Disana en. Syaiful dengan mesra membawa Tok Guru ke salah satu katil didalamnya untuk dimulakan rawatan.

"Boleh saya masuk sekali?" Aku meminta izin daripada en. Syaiful.

"Ok..." jawabnya.

Setelah Tok Guru berbaring diatas katil, aku membantu en. Syaiful menutup tirai untuk menjaga privasi Tok Guru. Di dalamnya hanya tinggal kami bertiga, aku, Tok Guru & en. Syaiful. Su sulit Tok Guru & atendan tunggu di luar.

Gel disapu di bahagian belakang lutut kiri Tok Guru sebelum rawatan ultrasound dimulakan. Masa di set kan selama enam minit.

"Apa sebenarnya masalah Tok Guru ni abg Syaiful"?
Sambil menggerakkan-gerakkan alat ultrasound dibelakang lutut (popliteal area) Tok Guru, en. Syaiful menjawab,

"Tok Guru ada sebaceous cyst" jawabnya ringkas.

"Semalam besar & agak keras, tapi hari ni dah kecil & lembut sikit, ada improvement" sambungnya lagi.

Selesai membuat rawatan ultrasound, en. syaiful teruskan dengan eksesais sendi lutut sambil berbaring dengan di letakkan pemberat dihujung kedua-dua belah kaki. Berat jugak pemberat tu. Kalau aku buat eksesais nipun rasanya boleh letargik jugak ni. Walaubagaimanapun tok guru masih mampu melakukannya hampir 60 kali. Kuat lagi Tok Guru nampaknya.

Setelah selesai dilakukan eksesais lutut secara berbaring, en. Syaiful meminta Tok Guru lakukan sambil duduk pula. Ketika nak bangun daripada berbaring, Tok Guru mengadu pening kepala. Pada pandanganku, mungkin ia disebabkan Tok Guru bangun dengan cepat daripada keadaan berbaring ke keadaan duduk menyebabkan darah mengalir ke otak berkurangan. Itu sebabnya Tok Guru rasa pening-pening. Rasanya kejap lagi insyaAllah hilang rasa pening kepala Tok Guru tu.
En. Syaiful mengajar teknik bagaimana nak meningkatkan kadar pengaliran darah ke otak.

"Tok Guru buat macam ni" Katanya sambil caranya kepada Tok Guru. Kepada digerakkan ke belakang. Mungkin sukar untuk ku jelaskan bagaimana. Setelah rasa pening hilang, tok guru memulakan eksesais lutut sambil duduk.

Beberapa minit berlalu, tiba-tiba Tok Guru bersuara,

"Ada apa bising-bising tu, adalah masalah ke?" Tanya Tok Guru dengan gaya kiasan untuk meminta kami melihat kalau-kalau ada apa-apa masalah diluar sana.

"Ya, memang bising diluar sana, suara wanita ketawa", bisik hatiku.

En. Syaiful terus keluar untuk melihatnya & masuk kembali setelah beberapa ketika berlalu. Keadaan yang agak bising itu berubah menjadi tenang.

"Mungkin tadi diaorang tak tahu yang tok guru ada kat dalam ni agaknya" Bisikku lagi didalam hati.

Setelah rawatan dibilik fisioterapi selesai, kami bergerak kembali ke wad eksekutif. Jam pada hand phone ku menunjukkan pukul 3.50 petang. lagi 15 mint kelas nak mula.

"insyaAllah sempat lagi" aku tenangkan hatiku yang gelisah takut kalau-kalau tak sempat.

Sampai di wad berkenaan, Tok Guru disambut oleh beberapa orang tetamu yang sedang menunggu setia. Antaranya adalah seorang pensyarahku yang namanya terpaksa ku rahsiakan. Lebih kurang 10 minit kemudian, aku meminta diri daripada Tok Guru.

"Tok guru, ana mintak diri dulu, ada kelas"

Sambil tersenyum tok guru menjawab

"Ya..ya..terima kasih banyak"

" esok insyaAllah kalau sempat ana datang lagi" jawabku dengan hati yang penuh kegembiraan.
Bersambung...

Khamis / 23 Oct 2008 / 6.00 ptg / R308, Nurani Putera USM, The Apex Uni.

Tuesday, October 21, 2008

Kenangan Bersama Tok Guru Menteri Besar

Kenangan Bersama

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Menteri Besar

Kerajaan Negeri Kelantan

Selasa, 21 October 2008
Wad Eksekutif (2 TD)
Hospital Universiti Sains Malaysia
(The Apex University)

Pesanan Tok Guru kepada kami antara lainnya...
Jadilah manusia yang bertakwa kepada Allah. Segala nikmat yang diberikan olehNya bukan percuma. Ketahuilah yang semuanya akan dipersoalkan.
  • Umur yang diberikan, kemana dihabiskan,
  • Harta yang diamanahkan, kemana dibelanjakan,
  • Jasad yang kurniakan, apa yang usahakan,
  • Tenaga yang dibekalkan, apa yang dilakukan.
"Kemudian kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan didunia itu)"
at-Takaathur : 8

p/s : Al sayang sangat kat Tok Guru...

Selasa / 21 Okt 2008 / 11.40 malam / R308, Nurani Putera

Saturday, October 18, 2008

Sahabat...


Sahabat...
Dulu ketikaku masih baru di kampus kesihatan
Aku buntu mencari teman
Untuk bersama-sama dalam perjuangan
Mengikut apa yang Rasulullah perintahkan

Sahabat..
Aku bersyukur kepada Tuhan
Kerana pertemukan daku dengan kalian
Yang salama ini banyak membari bantuan
Harta, tahta dan wanita bukan tujuan
Tapi "4JJl ghoyatuna" itu yang kita harapkan

Sahabat...
Perjuangan kita untuk mendaulatkan Islam
Bukan untuk kepentingan politik kepartian
Sebagaimana yang kita selalu difitnahkan
Walaupun kita di ancam & di halang
Namun kita tetap dengan perjuangan

Sahabat...
Masihku ingat akan kenangan-kenangan
Berusrah, bertamrin juga bermukhayyam
Itu semua tak mungkin aku lupakan
Semoga ia kekal berpanjangan

Sahabat...
Masihkah dikau ingat akan satu arahan
Satu arahan yang pernah dikeluarkan
"Jangan makan kecuali dengan tangan teman"
Arahan ini memang menyeksakan
Tapi ia telah mengajar kita erti persahabatan
Juga erti pengorbanan

Sahabat...
Kini kita seolah-olah telah dipisahkan
Dipisahkan dengan satu perkataan
Perkataan yang sering menghantui para pejuang
Tak lain dan tak bukan - "kesibukan"

Sahabat...
Walaupun kita semua dipisahkan
Namun hati kita tetap bersama dalam perjuangan
Walau dimana kita di tempatkan
Pastikan "Ballighu 'anni walau aayah" di realisasikan
Hanya itu yang mampu ku pesan
Semoga kita semua di redhai Tuhan

-al- Ketahuilah, aku akan sentiasa merindui kalian....

Ahad / 19 Oct 2008 / 10.45 pagi / R308, Nurani Putera, USM The Apex Uni

Wednesday, October 15, 2008

Men Are From Mars, Women are From Venus - John Gray

Terima kasih kepada sahabat Al, akhi Ridhuan (PTPL) yang telah menghadiahkan Al buku Men Are From Mars, Women are From Venus. Buku yang Al memang tercari-cari selama ni. Dah lama sebenarnya Al nak beli buku ni, hari tu Al round satu Kota Bharu, tapi tak jumpa.


Buku yang sangat bagus.

Untuk pengetahuan sahabat-sahabat semua, buku ni sangat bagus untuk di baca oleh mereka yang sudah berkeluarga mahupun yang sedang merancang untuk berkeluarga (macam Al, hehe). Pengarangnya -Jonh Gray- merupakan seorang pakai motivasi terkenal membawa pembaca mengenali bagaimana berbezanya kedua-dua gender lelaki & wanita. Dan perbezanaan itu sanbat penting untuk difahami untuk memastikan tidak berlakunya salah faham dalam rumah tangga.

Firman Allah Ta'ala
"Maka bertanyalah kepada ahli zikr (orang yang mahir dalam sesuatu bidang) jika kamu tidak mengetahui"

John Gray adalah seorang yang mahir dalam bidang psikologi terutamanya psikologi kekeluargaan, jadi dia adalah antara orang yang perlu kita belajar ilmu psikologi ini.

Untuk pengetahuan sahabat-sahabat, buku ni sangat penting untuk dibaca oleh semua sebelum kita berumah tangga, untuk memastikan kita saling faham-memahami perbezaan antara kita orang muslimin dengan si "dia" yang seorang muslimat. Bagusnya buku ni sehinggakan Ust Hasrizal (saifulislam.com) sendiri mengesyorkan kita semua untuk membacanya.

Kepada sesiapa yang nak pinjam, bagitahu Al. Tapi selepas Al habis baca la ye.

p/s- Terima kasih wan, ana suka sangat kalau orang hadiahkan Al buku...erm, bila agak-agaknya wan nak kawin?...nanti Al hadiahkan buku kat Wan.

Jumaat / 18 Okt 2008 / 8.00pagi / R308, DN Putera

Friday, October 10, 2008

Battle of the Bands 2, Should it be Battled and Banned?

Tahniah kepada pihak Majlis Penghuni Desasiswa Murni Nurani kerana sekali akan menganjurkan program bersifat hiburan kepada warga kampus sejahtera ini. Program yang cukup kontroversi yang telah mendapat kecaman dari pelbagai pihak dalam kampus suatu ketika dahulu.

Battle of The Bands ke-2 yang akan diadakan pada 21 October 2008 (Selasa) nanti bakal menjadi suatu pentas untuk semua warga kampus yang "berjiwa seni" mengasah bakat yang terpendam dalam diri mereka.

Persoalan yang timbul...

1- Apakah program ini bertepatan dengan garis panduan syariat Islam? Apakah pihak penganjur dapat menjamin yang para penyanyinya tidak mendedahkan aurat (termasuk aurat suara wanita), juga ikhtilat dikalangan muslimin muslimat dijaga? Begitu juga aspek-aspek yang lain?...Jika "ya" jawapannya, insyaAllah tiada masalah untuk diteruskan & kita semua harus menyokongnya, jika "tidak" jawapannya, hentikanlah!

2- Apakah objektif program tersebut? Apa signifikan program tersebut kepada nilai keintelektualan siswa/i Universiti Apex ini? Apakah ianya menyumbang kepada hasrat universiti untuk melahirkan graduan bertaraf dunia?

3- Tidak cukup lagikah program-program bersifat hiburan diluar sana sehingga ia terpaksa dianjurkan dalam kampus kita? Jika benar nak mengasah jiwa seni dalam diri, kenapa tidak ke Akademi Fantasia? kenapa tidak ke Malaysia Idol? kenapa tidak ke Gengs Starz dan banyak lagi? Apakah kita ingin melahirkan para profesional kesihatan yang hanyut dengan dunia hiburan yang tiada kesudahannya?

4- Kenapa begitu mudah pihak pentadbiran meluluskan program seumpama itu yang sebelum ini mendapat kritikan daripada pelbagai pihak, sedangkan penubuhan PMI yang disokong hampir kesemua warga kampus termasuk non-muslim masih tidak diluluskan sehingga sekarang?

Walaupun saya yakin, tulisan ini akan mendapat kecaman daripada pelbagai pihak, namun kita diajar untuk "Qulilhaq, walau kaana murrah" - berkata benar walaupun ia pahit.

Harap mendapat perhatian daripada pihak bertanggungjawab!

"Allah Matlamat Kita"

"Transforming Higher Education For a Sustaniable Tomorrow"

"Kami Memimpin"

"Bersaing Diperingkat Dunia, Komitmen Kita"

p/s : Apakah pihak mereka sudah ketandusan idea untuk memberi sumbangan kepada warga kampus Universiti Apex ini? Kadang-kadang tidak berbuat apa-apa itu lebih baik daripada berbuat sesuatu tetapi menjurus kearah kerosakan!...Maaf jika tersilap kata, terkasar bahasa.
Wallahu'alam.

Sabtu / 11 Oct 2008 / 2.55petang / R308, Nurani Putera.

Tawar Diri Tanding Kerusi Presiden!

Dengan ini saya Muhd Al-Aarifin Ismail ingin menawarkan diri untuk bertanding jawatan presiden dalam pemilihan UMNO Mac tahun depan. Saya harap mendapat pencalonan yang mencukupi daripada bahagian UMNO yang menyokong perjuangan saya selama ini. Saya berjanji akan mengembalikan keyakinan rakyat kepada UMNO setelah mengalami kekalahan yang teruk dalam Pilihan Raya Umum ke 12 yang lalu.

"Cemerlang, Gemilang & Terbilang"

yang benar
-al-

p/s : Apakah manusia lupa yang amanah itu akan menjadi suatu bebanan yang tidak tertanggung di akhirat kelak?

Saturday, October 4, 2008

Internet Addiction Disorder

Al masih ingat, beberapa bulan yang lepas Al dan Abe Chik (Muhaimin, NYDP1 PSP 07/08) ada jumpa Dr Fuad (Jabatan Pendidikan Perubatan) untuk meminta pendapat Dr berkenaan dengan masalah akademik adik-adik yang berada di fasa satu & fasa dua. Waktu tu Dr Saiful (bigsib) pun ada sama. Kami bincang apa yang boleh PSP lakukan untuk membantu siswa/i PPSP (terutamanya dikalangan adik-adik tahun satu & tahun tiga) untuk meningkatkan prestasi akademik mereka dalam exam pro 1 & pro 2.

Dr Fuad bagitahu, menurut pemerhatiannya, banyak faktor kenapa prestasi akademik siswa/i PSP makin menurun waktu tu. Al masih ingat, antara yang disebut Dr waktu tu adalah masalah ketagihan kepada internet atau istilah dalam bahasa medikalnya "internet addiction". Apakah benar pandangan Dr Fuad ni?..Wallahu'alam, hanya Allah yang tahu. Apa yang pasti, kalau diperhatikan sekarang ni, internet di kampus boleh dilayari di mana-mana. Semua siswa/i boleh melayari internet anytime & anywhere. Oleh yang demikian, rasanya tak mustahil perkara ni menjadi antara penyebabnya. Kalau tak sekarang, mungkin di masa akan datang.

Apa itu Internet Addiction?
Mungkin ini kali pertama sahabat-sahabat dengar berkenaan dengannya, Al pun sebenarnya tak tahu sangat berkenaan denganya. Cuma setahu Al, Internet Addiction adalah suatu penyakit baru yang telah dikenal pasti. Kini penyakit tersebut telah di klasifikasikan sebagai penyakit mental (prychiatric problem) dan ia telah dicadangkan oleh pakar-pakar psikiatrik untuk dimasukkan diagnosisnya ke dalam DSM-V.

Maklumat lanjut, boleh rujuk pakar-pakar psikiatrik kita di tingkat lima bangunan HUSM, the APEX university. Apakah PSP & PPSP harus merancang untuk melakukan prophylactic action daripada ia menjadi suatu kenyataan di masa hadapan? Wallahu'alam...

-al- Apakah kita salah seorang pengidapnya?..Na'uzubillah (minta Allah jauhkan)...

Ahad / 5 October 2008 / 3.30ptg / R308, DN putera, USMKK the Apex uni.

Monday, September 29, 2008

Maahad Muhammadi - Apakah Dirimu Masih an-Namuzaji?

Dulu ketika Al masih di Maahad, Ust Wan Roslan (mudir waktu itu) selalu sebut yang Maahad Muhammadi adalah sebuah universiti. Al pelik, kenapa ust Wan Roslan selalu kata macam tu. Boleh dikatakan hampir setiap kali dia berucap ketika perhimpunan, ust mesti sebut perkataan itu. waktu itu Al tertanya-tanya, apa bezanya Maahad dengan sekolah-sekolah lain?

Sewaktu di Maahad, Al memang tak menyedari hakikat ini, namun bila dah berada keluar Maahad, Al rasa Al setuju dengan ust Wan Roslan tu. Bukan niat untuk nakberbangga dengan sekolah sendiri, tapi itulah mungkin hakikatnya bila seseorang itu berada di Maahad dan peluang menuntut ilmu disana dipergunakan sepenuhnya. Di sana terdapat gedung ilmu seluas lautan. Ramai ulama' serta pakar-pakar yang mengajar di sana. Daripada ilmu aqidah sesinggalah ilmu feqah, daripada ilmu nahu soraf sehinggalah ilmu tafsir al-Qur'an. Mana taknya Tok Guru Nik Aziz sendiri pernah menjadi tenaga pengajar universiti ini suatu ketika dahulu.

Banyak kejayaan yang di ukir siswa/i Maahad, daripada sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara, semuanya mereka punya figure.

Kejayaan dari sudut Akademik


Ramai yang kagum dengan pencapaian akademik siswa/i Maahad. Walaupun setiap kali keputusan peperiksaan diumumkan, pihak media cuba menyembunyikan siswa/i Maahad, namun hakikat kecemerlangannya tak dapat di nafikan oleh sesiapa sahaja. Siapa dikalangan kita tak sedar yang setiap tahun keputusan PMR siswa/i Maahad mencecah 100 orang mendapat 9A?. Siapa tak kenal dengan adik fatimah yang mendapat 18 A dalam SPM suatu ketika dahulu?.


Walaupun siswa/i nya belajar subjek yang begitu banyak dalam masa seminggu, tapi mungkin disebabkan keberkataan yang dikurniakan oleh Tuhan, mereka mampu mengukir kejayaan yang begitu cemerlang dalam setiap peperiksaan. Ketika pelajar-pelajar di sekolah lain hanya belajar 9 subjek sepanjang seminggu, kami di Maahad belajar antara 20 hingga 25 subjek dalam seminggu. Walaupun banyak, ketahuilah yang ia adalah suatu yang normal bagi mahasiswa/i Maahad.



Kejayaan dari Sudut Kepimpinan


Waktu tingkatan 4 & 5 di Maahad dulu, Al adalah salah seorang dhobit (pengawas), tapi Al cuma dhobit biasa yang tak pegang apa-apa jawatan penting. Waktu itu guru disiplinnya adalah ust Baharudin. Al dan beberapa orang sahabat lagi pernah ditugaskan untuk mengemaskini peraturan disiplin di Maahad. Kami berbincang sesama kami apa yang perlu diteruskan, apa yang perlu diubah suai mengikut waqi' Maahad ketika itu dengan dipantau guru disiplin. Kami dilatih untuk membuat keputusan peting secara indipendent. Mungkin itu adalah antara satu kelainan Maahad berbanding sekolah-sekolah lain. Mahasiswa-mahasiswanya selalu diberi kepercayaan yang tinggi oleh pensyarah-pensyarahnya termasuk dalam bab menggubal undang-undang di kampus (sekolah).


Mungkin itulah sebabnya nama Maahad Muhammadi suatu ketika dahulu cukup sinonim dengan kepimpinan mahasiswa samaada di kampus-kampus dalam negara mahupun luar negara. Daripada Universiti Malaya hinggalah al-Azhar, daripada GAMIS di Malaysia hinggalah PMRAM di Mesir, ramai pimpinan mereka mendapat pendidikan awal di sekolah an-Namuzaji ini.

Jika dilihat kepada kepimpinan dunia politik peringkat nasional, banyak nama-nama tersohor yang lahir daripada sebuah universiti bernama Mahaad Muhammadi. Exco-exco kerajaan negeri Kelantan sebagai conoth, ramai dikalangan mereka menerima pendidikan awal di Maahad Muhammadi.

Kejayaan dari Sudut ko-k

Jika bercakap soal ko-kurikulum, suatu ketika dahulu nama Maahad sangat menggerunkan kawan dan lawan. Siapa tak kenal dengan pasukan forum/ debat Maahad yang menjuarai pertandingan peringkat nasional? siapa tak kenal dengan pasukan beruniformnya yang juga masyhur di peringkat kebangsaan?

Jika bercakap soal Pengakap di Raja (Kings Scout), siapa tak kenal dengan kump. 58 Maahad Muhammadi?. Kumpulan yang telah melahirkan ratusan yang telah melepasi peringkat Pentarafan Pengakap di Raja dan di 'itiraf oleh semua raja-raja Melayu termasuk Yang Di Pertuan Agung?. Al rasa bertuah sangat sebab Al salah seorang daripadanya.

Terlalu banyak kejayaan yang diraih Maahad yang menjadikannya cukup terkenal di mata masyarakat, tak mungkin raanya untuk Al lakarkannya dalam ruangan yang terhad ini. Dulu bila sebut pelajar Maahad, masyarakat menggambarkan seseorang cukup tinggi akhlaknya, tinggi juga ilmu yang ada padanya. Begitulah hebatnya pandangan masyarakat kepada Maahadian.

Dimana Maahad sekarang?

Bila mengenangkan tentang nasib Maahad Muhammadi, Al tak pasti kemanaa hala tujunya sekarang. Dah lama betul tak dengar kabar berita daripada sana. Pensyarah-pensyarahnya juga mungkin ramai yang dah pencen atau bertukar ke sekolah lain. Adik-adik disana seorangpun Al tak kenal. Rasa sebak di dada.

Al selalu teserempak dengan siswa Maahad di Kota Bharu Bandaraya Islam. Kadang-kadang Al rasa sedih sangat melihat adik-adik junior. Dengan akhlak, tingkah lakunya yang tidak mencerminkan mereka siswa/i di Maahad. Kebanyakan daripada siswa/i Maahad sekarang tak tak rasa bangga mereka menjadi salah seorang siswa/i Maahad. Bahkan apa yang lebih menyedikan, ramai dikalangan mereka malu nak mengaku mereka belajar di Maahad. Kenapa dik?..kenapa?...Kenapa perkara seumpama ini boleh berlaku?...

Beberapa hari yang lepas, Al jalan-jalan di pasaraya Billion. Terserempak dengan seorang adik bersama rakan-rakannya. Al tak cam muka dia, tapi dia tegur Al. Katanya dia pernah belajar di Maahad. Bila diperhatikan betul-betul wajahnya, Al rasa Al ingat, ya Al masih ingat wajahnya. Tapi wajahnya sinonim dengan baju berwarna hijau muda dan bertali lehir hijau gelap (pakaian seorang dhobit). Ya, dia adalah salah seorang dhobit ketika di Maahad dahulu. Tapi bila Al perhatikan cara dia berpakaian, Al tak nampak ciri-cirinya sebagai ex-Maahadian (bekas siswa Maahad) apatah lagi bekas dhobit di Maahad. Dengan seluar jeans nya, dengan baju t-shirt lengan pendek yang tak berkolarnya. Al dapat rasakan yang macam suatu yang tak kena dengan cara penampilannya.

"Dimana tsiqah yang diajar ketika di Maahad? Dimana hilangnya identiti Maahad kita?" Al berbicara dalam hati.

Ya benar, kita tak boleh hukum seseorang berdasarkan penampilan luarannya, "Don't judge a book by its cover". Namun itu bukanlah alasan untuk mengubah penampilan kita. Lupakah kita suatu masa dahulu kita diajar untuk menjaga tsiqah masyarakat kepada kita dengan menonjolkan contoh-contoh yang baik kepada masyarakat luar sana?.

Walaupun dia masih hormat kepada orang tua macam Al ni, walaupun masih bersopan cara percakapannya, tapi..Al tak tahu lah macam mana nak komen..Kalau dulu masa di Maahad, jeans di haramkan sama sekali. Bukan kerana disana adanya larangan daripada al-Qur'an dan sunnah, tapi di sebabkan imej jeans itu sendiri mencerminkan budaya hedonism, bukan soal t-shirt round neck itu yang salah, tapi Al kita bercakap soal pandangan masyarakat. Apa pandangan kita kalau Tok Guru Nik Aziz berpakaian sama sebegitu rup[a, datang ke kuliah tafsirnya etiap pagi Jumaat di Dataran Ilmu, di bandaraya Islam. Apa agaknya pendangan masyarakat?..tentunya pelik bin ajaib.

Cemburu dengan Falahiyyah

Al rasa sedih bila mengenangkan yang Al dah tak lagi bersama adik-adik di kampus Maahad. Dah tak kenal dengan adik-adik disana. Bila Al lihat senior-senior Falahiyyah turun bersama-sama mentarbiah adik-adik mereka, Al rasa cemburu sangat. Walaupun pada pandangan Al, Falahiyyah tidaklah sehebat Maahad (maafkan Al sahabat-sahabat falahiyyah), tapi ukhuwwah sinior junior yang mereka bina sekarang menyebabkan mereka mampu menyaingi kehebatan Maahad yang suatau ketika dahulu sukar ditandingi oleh sesiapa sahaja samaada kawan mahupun lawan.

-al- Menanti bangunnya semula Empire Maahad Muhammadi di persada dunia.

Selasa / 30 Sept 2008 / 9.00 pagi / R308, Nurani Putera

Sunday, September 28, 2008

Tiga blog yang mesti dilawati!

Selama ni mungkin ramai di kalangan kita belum menyedari akan kewujudan dua blog penting ini. Blog yang membincangkan isu yang berbeza, iaitu tarbiah islamiyyah dan siasah (politik) kampus kita.

Pertama - blog Voice of Islam.
http://voiceof-islam.blogspot.com/
Bertemakan Evidence-based Islam, blog ini membincangkan tentang isu semasa berkaitan dengan agama Islam dari perspektif yang lebih luas bersandarkan nas-nas atau bukti-bukti (evidence) yang sahih. Blog ini mesti dilawati kerana ia memberi peluang kepada kita semua memahami Islam secara syumul bersumberkan dalil-dalil yang sahih menurut apa yang difahami para salafussoleh. Tanniah Al ucapkan kepada rakan-rakan blogger yang mengandalikan blog berkenaan.

Kedua - blog Healthcampus (campusdaily)
http://healthcampus.blogspot.com/
Al tak pasti siapa sebenarnya pengendali blog berkenaan. Walaupun pada pandangan Al, design blog berkenaan tidaklah secantik blog-blog yang lain, namun blog ini sangat menarik jika dilihat dari sudut nilai setiap entry nya kerana ia membincangkan tentang isu-isu semasa politik kampus kita yang mesti ketahui & difahami oleh semua mahasiswa/i USMKK. Daripada isu kronisma dalam MPDMN sehinggalah isu pilihanraya kampus yang bakal berlangsung tak lama lagi semuanya dibahaskan. Al tertarik dengan idea bersifat kritikal penulis blog berkenaan kerana ia bersandarkan analisis secara terperinci. Walaupun Al tak tahu siapa bloggernya, namun Al yakin pemiliknya adalah siswa/i USM yang betul-betul memahami politik kampus kita. Tahniah Al ucapkan!

Ketiga - Blog PSP
http://pspusmkk.blogspot.com/
Blog Persatuan Sains Perubatan ini telah wujud sejak Al & rakan-rakan lain berada dalam kepimpinan PSP. Namun apa yang meyedihkan, masih ramai yang belum mengetahui akan kewujudannya. Ketika blog ini mula-mula beroperasi blog tersebut mempunyai dua objektif utama iaitu :
1. Menjadi salah satu saluran bagi mendapatkan cadangan/aduan daripada semua ahli persatuan.
2. Sebagai medium untuk menyebarkan berita-berita terkini yang melibatkan mahasiswa/i di kampus sejahtera.
Sekarang ni blog tersebut telah di update, comel sangat. Tahniah Al ucapkan kepada exco multimedia PSP yang lama (saudara Loke Hong Meng) mahupun yang baru (maaf Al tak ingat siapa). Wallahu'alam.

-al- Perang cyber di kampus kita kini memasuki era yang baru!...

Isnin / 29 Sept 2008 / 14.45 / R308, Nurani Putera

Thursday, September 25, 2008

Salam Aidilfitri Buat Semua...

Sempena Aidilfitri yang akan disambut oleh ummat Islam seluruh dunia beberapa hari lagi, Al nak ambil kesempatan untuk memohon ribuan kemaafan daripada semua yang mengenali diri ini. Mungkin selama ini Al ada tersalah kata, tersilap bicara, mohon diampunkan segalanya.

Kepada sahabat-sahabat yang akan bermusafir jauh pulang kerumah masing-masing, berhati-hatilah di jalan raya. Bawak bas tu jangan laju-laju...

p/s : Ku doakan agar raya kali ini akan jadi raya paling bermakna buat diriku....

Khamis / 25 sept 2008 / 5.30ptg / R308, DN Putera USM Uni Apex

Monday, September 22, 2008

PMI - Perkembangan terkini!

Ramai yang tertanya-tanya apa perkembangan terkini tentang penubuhan PMI di kampus Kesihatan. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat semua. Semalam mesyuarat antara jawatan kuasa penaja PMI dengan Naib Canselor yang dijadualkan selepas solat terawih di Pusat Islam dibatalkan. Begitu juga mesyuarat dengan Timb. Naib Canselor pada pukul 11.30 malam semalam (21 Sept 2008). Oleh yang demikian, keputusan akhir samaada ia diluluskan atau tidak masih kabur (pending). Pada pandangan Al secara peribadi (mungkin silap), pihak pengurusan universiti berkemungkinan besar tidak meluluskannya disebabkan beberapa faktor tertentu. Namun kita masih mengharapkan jasa baik pihak pengurusan universiri untuk meluluskannya untuk kepentingan semua mahasiwa/i kampus kesihatan.

Kita berjaya mengumpulkan lebih kurang 700 tandatangan mahasiswa sebagai tanda sokongan mereka untuk penubuhan PMI ini hanya dalam masa 24 jam. Apa yang menarik, hampir 30 % daripada mereka yang turunkan tandatangan adalah non-Muslim. Ini secara secara tidak langsung, menolak tanggapan sesetengah pihak yang menyatakan yang PMI akan menyebabkan wujudnya perpecahan perkauman di kalangan siswa/i USMKK.

"PMI kena tambah Hadhari kat ujung baru senang lulus"

Itulah sms kepada Al daripada salah seorang kakitangan universiti yang bersimpati dengan kami yang selama ini berusaha untuk menubuhkan Persatuan khusus untuk mahasiswa Islam di kampus kesihatan ini. Oleh itu kalau lepas ni ada yang masih nak memperjuangkannya, jangan sesekali guna perkataan PMI, mungkin lebih sesuai jika namanya PMIH (persatuan Mahasiswa Islam Hadhari) baru senang dlulusakan.

Dalam sms yang lain, beliau menyarankan supaya kami meminta pendapat mereka yang telah lama yang mempunyai banyak pengalaman berbanding kami dalam selok belok universiti apex ini. Jazakallah Al ucapkan kepada beliau yang menunjukkan keperihatinan kepada perjuangan ini. Semoga Allah merahmati beliau.

Kepada sahabat-sahabat yang dikasihi, walaupun PMI kemungkinan besar tidak diluluskan, Al tetap nak ucapkan jutaan terima kasih dan tahniah kepada semua yang bersama-sama dalam memperjuangkan hak mahasiswa/i muslim di kampus ini. Walaupun pada mata manusia kita mungkin dilihat sebagai tidak berjaya, namun hakikatnya disisi Allah siapa yang tahu?.

Kita tidak seharusnya berputus asa, Nabi Allah Nuh a.s berdakwah selama beratus-ratus tahun, namun yang mengikutnya hanya sedikit cuma. Apalah sangat mehnah dan tribulasi yang selama ini kita tempuhi jika nak dibandingkan dengan Nabi Nuh a.s. Apalah sangat kata-kata sindiran sesetengah pihak kepada kita jika dibandingkan dengan Rasulullah yang dikatakan gila dikala membela agama?

Kepada sahabat-sahabat yang terlibat secara langsung serta tidak langsung sekali lagi Al ucapkan tahniah kepada semua. Kepada tenaga penggerak utama, saudara Huzaifah (medic 3), Yb Alif (medic 3), Fadhli (Medic 2), Razi (medic 2), Niza Kasim (Nursing 3) dan Azimah (Nursing 3) dan semua sahabat yang terlibat (maafkan, Al lupa). Yakinilah yang pengalaman adik-adik semua menempuhi perjuangan ini tak akan dilupakan sampai bila-bila.

Walaupun PMI tak diluluskan, Islam mesti digerakkan walaupun kita tak punya platfom secara rasmi. Kita masih punya Pusat Islam, walaupun bergerak dibawah Pusat Islam tak memberi kelebihan kepada kita semua jika dilihat dari sudut mata merit, namun mata merit di sisi Allah pastinya ada jika kita ikhlas dalam memperuangkan agamaNya. Wallahu'alam.

-al- Menanti mata merit di Mahsyar!

Isnin / 22 Ogos 2008 / 18.10 / R308, Nurani Putera.

Saturday, September 20, 2008

Penubuhan Persatuan Mahasiswa Islam USMKK

Tahniah kita ucapkan kepada semua rakan siswa/i yang selama bertungkus-lumus untuk menubuhkan Persatuan Mahasiswa Islam di USM Kampus Kesihatan. Jutaan terima kasih juga diucapkan kepada semua siswa/i tak kira bangsa atau agama, senior atau junior, yang turut serta memberi sokongan kepada usaha ini iaitu dengan menurunkan tandatangan dalam atas referendum yang disediakan pihak jawatankuasa penggerak. Walapun kita yakin yang di sana pastinya akan terdapat ribuan rintangan yang pastinya menghalang, namun yakinlah sahabat-sahabat yang Allah bersama-sama kita jika kita berada dipihak yang benar. Semoga usaha kita semua diberkati dan dirahmati oleh Allah Jalla wa 'Ala.

Sahabat-sahabat, dah tiba masanya untuk kita lakukan satu anjakan paradigma, mengubah perspeksi masyarakat kampus kita ke arah lebih cakna kepada agamanya. Walaupun usaha ini telah lama diusahakan oleh generasi terawal, namun ketahuilah yang inilah masanya yang paling sesuai untuk kita sama-sama terjemahkan ia ke bentuk realiti bukan lagi fantasi.

Siru 'ala barakatillah...

"Bersama ke Arah Mahasiswa Sejahtera"

-al- Alangkah indahnya jika aku masih muda remaja. Inginku membantu mereka semua membela agama. Namun apakan daya aku sudah 'tua' tak bermaya dan aku akan tinggalkan kampus ini bila tiba masanya...

Ahad / 21 Sept 2008 / 1.37am / R308 Nurani USMkk


Thursday, September 18, 2008

Qaryah Ramadhan

Sekali lagi kita perlu rasa bertuah kerana kita berada di negeri pimpina ulama'. Dengan adanya Qaryah Ramadhan (perkampungan Ramadhan) yang disediakan oleh pihak kerajaan negeri di perkarangan stadium negeri sedikit sebanyak memeriahkan lagi suasana Ramadhan al-Mubaarak di Bandaraya Islam pada tahun ini.

Mungkin ada di antara kita yang belum pernah solat di Qaryah Ramadhan. Untuk makluman kepada semua, sambutan setiap malam adalah di luar jangka. Melimpah sehingga kjeluar khemah. Ada yang terpaksa pulang begitu sahaja disebabkan tak ada ruang untuk solat. Terpaksalah pihak MPKB-BRI menambahkan lagi kemah diluar khemah utama. Maklumlah rakyat Kelantan tentunya tak mahu lepaskan peluang untuk solat terawih berimamkan imam daripada Mesir. Apa yang lebih menarik, setiap malam akan ada sesi tazkirah antara selepas rakaat ke-4. Tazkirah yang biasanya menyentuh soal tafsir ayat-ayat terpilih. Pentazkirah yang dijemput biasanya bukan calangcalang orangnya. Semalam Ust Nik Amar (salah seorang axco kerajaan negeri) bagi tazkirrah. Tazkirah ust semalam sangat-sangat menyentuh perasaan.


Untuk makluman sahabat-sahabat, Al adalah salah seorang dari anggota Amilin (sukarelawan MPKB Bandaraya Islam). Sempena bulan Ramadhan ni, Al dan beberapa orang sahabat lagi dalam team A bertugas setiap malam isnin & khamis di khemah tersebut. Kalau tak ada oncall atau takde komitmen lain, insyaAllah Al akan pergi ke sana untuk membantu apa yang perlu. Kalau sesiapa nak menyertai pasukan Amilin bagitahu Al, nanti Al cuba uruskan. Tapi mungkin tak sempat untuk jadi sukarelawan qaryah Ramadhan kali ni.


-al- Ya Allah, Engkau kekalkanlah kerajaan Islam Negeri Kelantan ini selama-lamanya. Amin ya Rabbal a'lamin.

Jumaat / 19 Sept 2008 / R308 Nurani Putera

Wednesday, September 17, 2008

HUSM - Hospital Mesra AQIDAH?


Gambar notis ni Al ambil dalam bilik kaunseling Wad 2 Intan. Walaupun mungkin pada pandangan kita notis ini cukup ringkas, tapi maksud disebaliknya sangat penting untuk difahami serta amalkan. Cuba kita bayangkan betapa indahnya suasana Islam di wad-wd kiranya perkara ini dipraktikkan oleh semua warga hospital termasuk siswa/i perubatan & kejururawatan. Semua doktor (muslim) bila jumpa pesakit, diucapkan Assalaamualaikum. Semua stafnurse sebelum memulakan sebarang procedur kepada pesakit, dimulakannya dengan ucapan Bismillahirrahmaanirrahiim. Semua siswa/i Perubatan sebelum tinggalkan pesakit, di doakan kesejahtaraan mereka. Alangkah indahnya suasana iman ini jika kita semua lakukan di Hospital yang kita sayangi ini.

Diriwayatkan dalam satu hadis sahih riwayat Imam Bukhari, satu hari Rasulullah ditanya oleh seorang sahabat baginda, apakah amalan yang terbaik.

Rasulullah menjawab :

"Kamu beri makan dan kamu mengucapkan salam kepada orang kamu kenal mahupun orang yang kamu tak kenal"

Kita seharusnya rasa bangga kerana Hospital USM merupakan Hospital Mesra Ibadah yang sangat menekankan soal pengisian kerohanian kepada para pesakitnya. Siapa tak kenal Ust Marzuk, Timb Pengarah Hospital bahagian Hal Ehwal Agama Islam. Beliau adalah orang yang penting dalam memperjuangkan Hospital Mesra Ibadah ini.

Sebenarnya kalau diperhatikan, banyak lagi perkara yang dilakukan oleh pihak Hospital Pentadbiran Hospital sebagai pengisian kepada Hospital Mesra Ibadah ini. Antaranya jika kita perhatikan di wad-wad pihak hospital kita sediakan:

-Air untuk berwudu' (dalam bentuk semburan)

-Debu untuk tayammum (dalam bentuk paket)

-Buku panduan solat pesakit

-Poster kaifiyat solat pesakit

-Skrip doa kepada pesakit ditampal di setiap katil

-Tempat untuk solat di wad-wad

-Tazkirah kepada pesakit di wad (disampaikan oleh ust marzuk sendiri)

-Bacaan doa setiap pagi

-Azan dikumandangkan setiap aktu solat di wad-wad.

Selain itu juga, seminar-seminar yang berkaitan dengan Ibadah Pesakit juga sering diadakan di Kampus Kesihatan ini. semuanya bermatlamat untuk mendedahkan kepada doktor=doktor, siswa/i dan masyarakat kampus keseluruhannya tentang kefahaman untuk menerapkan nilai Islam yang sempurna ini kedalam diri setiap pesakit. Semoga usaha yang dilakukan oleh pihak Hospital di ganjari disisi Allah Ta'ala dengan ganjaran berlipat kali ganda.

-al- Kepada Ust Marzuk, Al cadangkan supaya pihak hospital lancarkan kempen Hospital Mesra AQIDAH. Kita perlu betulkan aqidah sebahagian pesakit kita yang terlalu bergantung kepada doktor melebihi pergantungannya kepada Allah Ta'ala...

Selasa / 17 Sept 2008 / R308 Nurani Putera

Saturday, September 13, 2008

Terima Kasih Mr...

"Everyting under the sun!..."

Itulah kata-kata yang sering diungkapkan oleh Mr. Tar (Dr Tarmizi) pakar bedah am dan kanak-kanak HRPZ 2, ketika beliau mengajar kami waktu kami satu group posting di sana. Sedih pula rasa dihati untuk meninggalkan wad anggerik, wad 29 & 30 HRPZ 2. Tentunya kawan-kawan satu posting mengakui banyak perkara yang kami belajar dari Mr Tar.

Jazakallah, jutaan terima kasih juga Al ucapkan Mr Tar yang telah sedikit sebanyak mengubah persepsi Al kepada "surgery". Kalau selama ini Al tak berminat untuk jadi surgeon, Mr Tar mungkin telah mengubah persepsi itu.

p/s: Kepada Mr Tar, suatu hari nanti kalau Mr terdengar disana ada seorang surgeon yang namanya Mr Al...Waktu itu ingatlah al-Aarifin ye...insyaAllah.
Khamis / 11 Sept 2008 / R308, Nurani Putera USM

Friday, September 12, 2008

Terawih atau Oncall?...

Baru-baru ni seorang sahabat satu posting tanya Al,
"Antara solat terawih dan oncall, yang mana perlu diutamakan?"

Erm...Al tak pasti sama ada pertanyaannya itu merupakan pertanyaan untuk mendapatkan kepastian atau pertanyaan sebagai sindiran kepada Al yang waktu itu pergi oncall lewat sikit sebab Al solat terawih dulu hari tu. Bukan Al sorang, ramai lagi sahabat-sahabat lain yang datang lambat, itupun yang datang, ada jugak yang langsung tak datang. Tak tahu macam mana nak jawab. Kalau Al kata oncall itu lebih penting, macam terkena pada diri sendiri pulak. Kalau Al kata solat terawih lebih penting, memang tak logik sebab solat terawih itu hanya sunat, tapi oncall itu suatu kewajipan.

Untuk pengetahuan sahabat, actualy, bukan niat di hati untuk pergi lewat malam tu. Al jadi imam solat terawih kat surau Nurani malam tu, itu jadi lambat pergi oncall. Lepas solat terawih, Al terus bersegera ke wad. Selepas malam tu, Al dah tak solat terawih melainkan selepas balik daripada oncall.

Solat terawih tak boleh dijadikan alasan untuk datang lewat apatah lagi untuk tak pergi langsung oncall. Ummat Islam perlulah memahami keutamaan (aulawiyyat). Janganlah disebabkan nak kejar yang sunat, terabai pula yang wajib. Bayangkan kalau non-Muslim lihat kita datang lewat, mereka tak tahu yang kita solat terawih. Agak-agaknya apa yang diorang akan kata?. Tentunya ia sedikit sebanyak menjadi fitnah kepada Islam, sedangkan pada hakikatnya Islam tak ajar kita semua berbuat demikian. Agama kita pentingkan keutamaan dalam amalan, yang wajib perlu didahulukan, barulah dituruti dengan yang sunat. Itu sebabnya Yusof Qaradhowi menulis buku bertajuk Fiqh Aulawiyyat untuk menjelaskan persoalan keutamaan dalam amalan. Wallahua'lam...

P/s : kepada sahabat Al yang tegur Al tu, jazakillah atas teguran yang menusuk kalbu itu. Sangat-sangat Al hargai.

Sabtu / 13 Sept 2008 / R308, Nurani Putera USMkk