Saturday, December 12, 2009

Catatan hidupku... (Sabtu, 12 Disember 2009) - Surat Kursus Induksi & BTN

Tengah hari tadi Al terima surat daripada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia, surat jemputan untuk menghadiri kursus induksi & kursus Biro Tata Negara (BTN). Kursus yang akan diadakan pada 26-31 Disember, di Hotel Olympic Sport, Kuala Lumpur. Sebagaimana polisi yang ditetapkan oleh pihak kerajaan pada waktu ini, kedua-dua kursus tersebut wajib dihadiri sebelum dapat memulakan kerja dalam perkhidmatan awam. Walaubagaimanapun tempat untuk kami menjalani housemanship tak diberitahu lagi, mungkin akan diberitahu masa kursus tu nanti.

Sejak petang tadi, Al dapat banyak SMS daripada sahabat-sahabat group 5.5, rata-rata bertanyakan dah terima ke belum surat berkenaan, ada jugadi kalangan kami yang suratnya belum sampai. Al di maklumkan yang kami semua dikehendaki menghadiri kursus berkenaan pada hari & tempat yang sama.

Dalam hati sekarang, rasa gembira ada rasa takutpun ada. Gembira bila memikirkan tak lama lagi Al akan mula bekerja untuk berbakti pada agama, bangsa & negara setelah lebih lima tahun belajar di fakulti perubatan. Perasaan takut pula terasa apabila memikirkan yang tak lama lagi Al akan memasuki dunia HO yang sangat stress. Dunia realiti bukan lagi fantasi, dunia realistic bukan lagi ritorik. HO itu maksudnya house officer, tapi ada juga yang kata, HO itu maksudnya hamba orang.

Teringat kata-kata abang Khazran yang lebih mesra dengan panggilan abe Ye seorang senior Al ketika di USM, katanya:
“Waktu HO nanti, anta kena bersedia untuk kena marah oleh semua orang, daripada attendan, stafnurse, MO, sehinggalah specialist. Anta sabar je la…”

Begitu juga kata sahabat Al, Sobri :
"Nanti bila dah jadi HO, anta akan selalu kena marah walaupun kesalahan tu bukan anta yang buat"

Macam tu realiti betapa peritnya kehidupan yang mesti ku lalui selepas ini. Takut sangat bila terfikir tentangnya.

Sebelum ni Al juga sempat berbual-bual dengan abang Najib, seorang senior Al yang juga mantan presiden Persatuan Sains Perubatan USMKK, pesannya:
“Nanti bila anta jadi HO, anta kena kerja smart, jangan jadi macam robot, buat kerja kena sistematik & berstrategi, barulah anta tak rasa penat sangat”

Abang Najib juga ada pesan:
“Waktu HO nanti, knowledge kadang-kadang tak penting sangat, yang lebih penting attitude, biasanya orang tak marah sangat kalau tak tahu teori, tapi orang akan marah kalau ada masalah attitude”

InsyaAllah Al akan ingat pesanan abang Najib tu.

Ya Allah, bantulah aku dalam mengharungi hari-hari yang mendatang. Jadikanlah aku seorang doktor yang dapat melaksanakan tugasnya dengan penuh dedikasi & bertanggungjawab. Jadikanlah aku seorang doktor contoh & janganlah hendaknya aku menjadi fitnah kepada agamaMu lantaran kerana aku tak dapat laksanakan tanggungjawabku sebaiknya. Rahmatilah daku, berkatilah hidupku...

Firman Allah Ta'ala:
"Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan"
al-Insyirah : 5-6


Sabtu, 12 Disember 2009, 2205, Rumah Sewa Masjid Lundang

2 comments:

Kak Han said...

InsyaAllah...Al selalu tolong Allah dalam agamaNya,Allah pasti akan tolong Al.

Selamat bekerja Adikku...

Anonymous said...

so aripin, how's the housemanship thingy?

dapat pulak colleague yang baik cam aku, kompom hidup houseman demo penuh warna warni aidilfitri gituh!

hamdan