Thursday, March 27, 2008

Istana Putera yang Kehabisan Air...


Bayangkan sahabat-sahabat, selama 4 tahun kita berada di USM ni, tak pernahpun insiden tak ada air berlaku di desa-desa. Pendek kata tiada istilah tak ada air terutamanya bagi penghuni Nurani Putera. Mungkin disebabkan namanya Putera, so pihak desa ambil berat sikit untuk menjaga kepentingan semua "putera" di dalamnya.

Namun sekarang "putera" tinggal "putera". Tak tahu kenapa selalu sangat tak ada air di bilik air terutamanya di tingkat paling atas (aras bilik Al). Kalau dulu tak pernah pergi kelas tampa mandi, tapi sekarang ni dah berapa kali tak mandi bila pergi kelas. (jangan bagi tahu group Al ya!). Bayangkan seorang putera pergi kelas tak mandi. Tak ke kelakar!.

Tapi setiap kejadian Al yakin tentunya ada hikmah disebaliknya. Kadang-kadang bersyukur juga pada Tuhan. Kita ni selalu sangat hidup mewah-mewah, kadang-kadang kita kena jugak di uji. Kena belajar hidup susah. Nanti bila dah keluar jadi doktor, insyaAllah kita lebih menjiwai perasaan pesakit-pesakit kita yang susah.

Lagipun kesusahan selalunya mengajar kita erti kesyukuran. Bila tak ada air, baru la kita rasa betapa nikmatnya ada air. Betul kata kumpulan nasyid The Zikr (Raihan lama):

Apa yang ada jarang disyukuri
apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap barukan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
bila sudah didalam genggaman


Kesimpulannya, marilah kita bersyukur kepada Allah Ta'ala walau apa yang ditakdirkanNya kepada kita.

-al-
28 Mac 2008
1.05pg
Bilik 308
Nurani Putera
Universiti Sains Malaysia

No comments: