Sunday, March 1, 2009

Terima kasih duhai sahabat...

Sejak kebelakangan ni banyak sangat yang timbul. Tak tahu la kenapa. Kadang-kadang masalah yang ada tak selesai, timbul pula masalah yang lain. Di kesempatan ini Al nak ucapkan jazakallah khairal jaza' kepada sahabat yang megutuskan email yang penuh bermakna ini. Walaupun pada hakikatnya Al tak tahu siapa diri disebalik email tersebut, namun jutaan terima kasih Al ucapkan atas nasihatmu yang cukup bermakna ini...InsyaAllah Al cuba amalkan apa yang dinasihatkan.

---

Ah...terlalu sukar memberi maaf. bahkan lebih sukar dari meminta maaf. masih terasa tusukan rasa bagaikan sebuah dendam yg membara. masih terngiang-ngiang segala kata. masih terbayang semua tingkah dan perlakuan. wajah org1 yg bersalah itu terasa begitu menjengkelkan. memberi maaf pd mrk bererti menggadaikan harga diri. ah, apakah maruah ini terlalu murah untuk disorong tarik dgn harga yg cukup rendah? dan cukup sakit apabila mengenangkan 'musuh2 itu tersenyum dgn kemenangan.

namun itu hanya bisikan 'hati besarku'. yang melantunkan suara ego dan marah. Kesat dan kesumat. ttp jauh didalam diri... ada suara lain yg bergetar. 'hati kecil' yang tidak jemu2 mengingatkan. suara tulus yg mendamaikn gelombang jiwa. bisik telus yg meredakan amukan rasa. maafkan, lupakan... cintai, sayangi...berperang dgn mereka bererti berperang dgn diri sendiri. begitu bisik hati kecil selalu.

pada sebuah persimpangan rasa tibe2 hati disapa dgn sebuah FIRMAN
'tolaklah kajahatn dengan kebaikan. Nescaya engkau akan dapati musuhmu akan menjadi seolah2 saudara' begitulah teladan rasulullah.

wahai diri, api jangan dilawan dgn api. nnt bakarnya akan membakar diri sendiri.
menyimpan dendam sama seperti membina sebuah gunung berapi didalam diri. semakin besar dendam semakin sakit hati yg menanggungnya. musuh-musuhmu terus ketawa, sedangkan kau sendiri meneguk bisa. kenalpasti musuh sebenarmu. jgn musuh kau jdkan saudara, saudara kau jdkan musuh. perangi bisikan2 jahat itu...

musim2 terus berlalu sewajarnya mendewasakan aku. pengalaman lampau membuktikan bhw permusuhan hanya akan memberi kepuasan sementara. pabila 'fatamorgana' itu berlalu, aku akan menjadi lebih dahaga dr sebelumnya. apakah akan kuterjah perangakap itu berkali2? oh, tidak..mukmin tidak akan terperosok dalam lubang yg sama dua kali. begitu maksud SABDA.. jesteru? - cukup sekali!

biarlah musuh itu ketawa sepuas2nya. beban rasa ini biarlah aku letakka. tidak akan kubawa dalam safar kehidupan yg pendek ini. Hidup terlalu singkat untuk membenci.
bermusuh dengan orang lain sama seperti bermusuh dengan diri sendiri. kata bijak pandai 'apa yg kita berikan akan kita terima kembali'

ah, betapa leganya sekarang... benarlah bhw kebaikan itu tampak sukar dilaksanakan. pahit. sakit. tetapi bila dilakasanakan akan terasa kemanisannya. sedangkan kejahatan itu tampak mudah, indah, manis.- namun pabila dilakukan pasti ada kekesalan kepahitan dan keresahan. ketika ini terasa benar apa yg selalu didengar dlm tazkirah-yg punya tabsyir dan inzar - bhw dosa itu sesuatu yg meresahkan. Dendam PERMUSUHAN itu dosa. MEMAAFKAN, menjalin semula ikatan itu pahala.menjemput syurga yg fana sebelum dtg syurga yg baqa'

kini hatiku tertanya tanya lagi..... siapakah aku, yg begitu sukar memaafkan? TUAN? TUHAN? aku hanyalah hamba. Sedangkan DIA Sang Pencipta itu Maha Pemaaf. Maha Pengampun, siapa aku yg kecil dan kerdil ini untuk terus berdendam? Ya Allah, ampunkan aku. Sengaja atau tanpa sengaja atau kekadang..... aku 'terlanjur' menumpang hak-Mu....

sekadar ingin berkongsi.... kerana kau saudaraku

No comments: