Sunday, October 26, 2008

Patutkah Utusan Diboikot?

Hari ni, muka surat depan Utusan Malaysia terpampang satu gambar seorang lelaki yang matanya ditutup dengan kain putih. Tajuk laporan tersebut adalah "Taliban cungkil mata petani dituduh perisik kerajaan". Cukup kecewa dengan sikap tidak profesional akhbar yang kononnya mendakwa dirinya akhbar no. satu negara.

"Seorang petani yang dituduh sebagai perisik kerajaan dan tentera antarabangsa telah dicungkil matanya oleh sekumpulan lelaki yang dipercayai pejuang Taliban"

Begitu mudah pihak Utusan menjustifikasikan tindakannya menfitnah Taliban dengan hanya menggunakan perkataan "dipercayai". Jika diperhatikan dalam laporan tersebut tiada langsung bukti yang boleh mengaitkan Taliban dengan perbuatan itu. Semuanya sangkaan jahat semata-mata. Apakah pihak Utusan yang tidak bertanggungjawab itu dapat memberi kepastian yang perbuatan itu bukan perbuatan musuh-musuh Islam yang ingin mencemarkan maruah agama ini?. Apakah disana tiada lagi laporan-laporan yang benar-benar mempunyai kredibiliti?. Di mana letakknya etika kewartawanan pihak Utuan?.

Teringat akan firman Allah Ta'ala :
"Jika datang kepadamu seorang yang fasiq membawa berita, maka selidikilah."

Ummat Islam di Iraq yang saban hari dibunuh oleh Amerika (juga puak-puak Syiah) tiada siapa yang peduli. Ummat Islam di Palastin yang dihalau daripada tempat asal mereka oleh zionis, tiada pula yang simpati. Begitu juga nasib ummat Islam yang menderita akibat perbuatan kuffar seluruh dunia. Tiada pula Utusan buat laporan.

Kita dengar yang ada pihak nampaknya bersuara ingin membela akhbar Utusan yang kini diboikot terutamanya oleh kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat. Katanya Utusan perlu dipertahankan kerana ia lambang kekuatan orang melayu. Kekuatan orang melayu konon, apa ada pada Melayu kalau Islam itu dihina? Ingat Umar al-Khattab pernah berkata:

"Kita aalah satu kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam..."


Mulianya kita adalah kerana kita adalah ummat Islam, bukan kerana kita adalah Melayu!..Tiada bezanya kita orang Melayu dengan Cina juga India. Apa yang membezakan kita adalah nilai taqwa disisiNya. Itulah yang selalu Tuan Guru Menteri Besar Kelantan ingatkan.

-al- Patutkah Utusan Melayu diboikot?...fikir-fikirkan.

Selasa / 27 Okt 2008 / 2.30 ptg / R308, Nurani Putera USM, The Apex Uni

2 comments:

Anonymous said...

Fortunately, serious moves are under way to challenge the extremists on religious grounds. The most recent was an ecumenical conference in Jordan, held between 4 and 6 of July, at which the assembled leaders of Sunni and Shia Islam issued a joint statement banning the key Wahhabi practice of considering other Muslims to be unbelievers. The immediate context for the conference was Wahhabi violence against Shia and other non-Wahhabi communities in Iraq; but the problem was acknowledged to be global.

http://al-ghari.blogspot.com/2008/10/angkara-pelampau-wahhabiy.html

ibnuadnan said...

boikot utusan? kolotnya manusia yg berfikiran sedemikian..bila melapor yg hak nak diboikot..mungkin org yg befikiran sedemikian gemar membaca fitnah di harukah