Friday, January 9, 2009

Selamatkan Palestin

Dulu semasa aku masih kecil aku bercita-cita untuk berjihad di bumi Palestin. Aku selalu menangis mengenangkan penderitaan saudara-saudaraku di bumi anbiya' itu. Semakin dewasa, cita-citaku itu nampaknya semakin pudar. Mungkin kerana penyakit "wahan" sebagaimana disifatkan Rasulullah kepada ummat akhir zaman semakin meresap dalam jiwaku ini.

Kenapa?..kenapa hatiku kini sekeras batu?..

Tadi aku solat di Masjid Telipot. Selepas solat jumaat, pihak Aman Palestin mengadakan satu sesi penerangan berkenaan dengan perkembangan terkini bumi Palestin. Dibentangkan kepada jemaah yang hadir berkenaan dengan keadaan saudara-saudara kita sana. Aku tak dapat tahan air mata dari terus mengalir bila mengenangkan penderitaan saudara-saudara seagamaku disiksa & dianiaya.

Gembira dengan janji Rasulullah
Apabila penceramah membaca satu hadis riwayat Muslim, hadis daripada baginda Rasulullah s.a.w. telah yang memberi jaminan yang suatu hari nanti ummat Islam akan mengalahkan yahudi laknatullah itu, hatiku kembali bersemangat. Bersemangat kerana aku sangat pasti akan janji-janji Rasulullah itu kerana baginda tak pernah berbohong.

Ya Allah, selamatkanlah para pejuang agamamu di Palestin. Engkau perkuatkanlah fizikal, mental juga spiritual agar mereka terus bangkit mempertahankan kesucian agamaMu. Amin Ya Rabbal 'Alamiin.

Jumaat / 9 Jan 2008 / 4.30 ptg / R308, Nurani Putera, USM The Apex University

No comments: