Wednesday, April 8, 2009

Terima kasih atas nasihatmu

Pernyataan seorang tabi'in kpd sufyan al-thawri:
"Wahai Abu Said, para sahabat telah pergi dengan mengenderai kuda pilihan, sedang kita pergi dengan mengenderai keldai".

Sufyan menjawab:
"Demi Allah, kita benar-benar akan dapat bergabung dengan mereka selama kita menempuh jalan yg sama dengan mereka, meskipun kenderaan yang kita tunggangi adalah keldai. Tetapi dengan syarat hendaknya kita tetap pada jalur, arah dan jalan yang sama seperti yg ditempuh oleh mereka"

Terima kasih sahabatku atas kata-kata yang sangat berguna ini. Aku sangat memahami maksud sebenar di sebalik kata-kata ini.

Alangkah baiknya kalau aku bersama-sama kalian sejak dari dulu. Bukan aku tidak mahu, tapi mungkin aku keliru, kerana sebelum ini aku pernah lalui jalan yang sama. Aku tahu jalan itu bukan mudah untuk dilalui. Kanan dan kiri ianya penuh dengan duri.

Alangkah baiknya kalau aku bersama-sama kalian sejak dari dulu.

-al-

Khamis / 9 April 2009 / 1.30 pg / R308, DN Putera USM The Apex University

No comments: