Monday, November 24, 2008

Menulis Menggunakan Sistem Al (republished)

TULISAN SISTEM AL Pengenalan Nama Sistem adalah berdasarkan nama orang yang menciptanya (jangan marah!). Sistem ni pada awalnya digunakan untuk tujuan menjimatkan ruangan untuk menulis waktu Al sekolah menengah dulu (maklumlah pelajar sekolah arab kena banyak menulis masa tu). Dengan menggunakan kaedah ni setiap huruf vokal dibuang dan diganti dengan baris. Harap sahabat-sahabat dapat mengambil munafaat daripadanya. Sekadar berkongsi dengan semua. Jika ada persoalan, Al sentiasa terbuka untuk berkongsi insyaAllah. Apakah itu Sistem Al? •Kaedah yang digunakan untuk menulis dengan menggabungkan huruf-huruf (alphabet) daripada bahasa melayu dengan sistem baris daripada bahasa arab. Kaedah : Kaedah 1 - Setiap huruf vokal digantikan dengan baris.












Kaedah 2 - Huruf vokal yang berada di awal perkataan dikekalkan. Contohnya seperti berikut :











Kaedah 3 - Untuk kes huruf vokal yang berturut-turut, huruf vokal pertama diganti dengan baris, huruf yang seterusnya dikekalkan. Contohnya :











Kaedah 4 - Simbol untuk nombor dalam Sistem Al adalah mengikut no dalam bahasa arab seperti berikut :





















Contoh Tulisan tangan dengan menggunakan Sistem Al. Terjemahan al-Qur'an surah al-Asr, ayat 1-3.













(klik pada gambar untuk gambar yang lebih jelas)

Wallahu'alam. Maha Suci Engkau Yang Allah, sesungguhnya aku tidak punya ilmu sedikitpun melainkan apa yang Engkau berikan kepadaku. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Jumaat / 11 Julai 2008 / R308, DN Putera, USM The Apex University

No comments: