Tuesday, May 27, 2008

1924

Jika ditanya, apakah peristiwa yang penting berlaku pada tahun 1924, ramai di kalangan kita yang mungkin tidak mengetahuinya. Itulah tahun dimana kejatuhan Sistem Khilafah Islamiyyah, Kerajaan Turki Ustmaniyyah. Dijatuhkan oleh pengkhianat yang bernama Mustapha Kamal (gambar). Selama ini mata kita telah dibutakan, telinga kita telah di pekakkan dengan sejarah ini. Teringat satu rangkap lagu yang bertajuk 1924 yang dinyanyikan oleh kumpulan Soldiers of Allah, katanya "Better listen up (to the song) because you won't learn this in college"

Bila dengar lagu 1924 tu, rasa sedih sangat bila mengenangkan yang kita semua telah dilalaikan oleh pihak barat, kadang-kadang sampai menitis air mata dibuatnya. Sinopsis tentang kejatuhan kerajaan Islam diceritakan dalam tempoh 8 minit 18 saat lagu tu. Dan rangkap yang paling menyentuh jiwa adalah bila diulang kata-kata "Bring back Islam!" sebanyak 4 kali.

Bring back Islam!
Bring back Islam!
Bring back Islam!
Bring back Islam!


Lagu tersebut ditutup dengan satu konklusi yang cukup hebat. Katanya:

It’s year 2000
And nothing has changed
Past generation has aged
Let us write the next page
It’s time for us to change
It’s up to you & me
Either we make history
or we become history


p/s : Kepada sesiapa yang belum dengar lagu 1924 tu, al syorkan antum/na semua dengar. Kalau tak ada, bagitahu al, nanti insyaALlah al bagi. Percayalah kalau antum/na benar2 menghayati lirik lagu tersebut, InsyaAllah kita akan rasa bersemangat untuk terus membela Islam walau dimana kita berada.

-al-
28 Mei 2008
01.15 ptg
R308

No comments: