Thursday, May 1, 2008

Man in Black, Baby in Blue


Gambar ni Al ambil masa OC (oncall) dekat NICU (Neonatal Intensive Care Unit) tadi. Kenapa agaknya baby ni dalam ni dalam kebiruan? kenapa tidak dalam kehijauan? Mungkin sebab ayahnya orang kuat Barisan Nasional kot. Just kidding!

Sebenarnya warna biru tu tak ada kaitan dengan BN mahupun BA. Lampu biru digunakan untuk merawat NNJ (neonatal jaundice). Untuk pengetahuan sahabat-sahabat yang mungkin belum mengetahui apa itu NNJ. NNJ adalah penyakit kekuningan yang berlaku pada bayi yang baru lahir. Ia terhasil apabila sel darah merah bayi pecah. Ada beberapa sebab kenapa bayi boleh pecah yang menyebabkan bayi menjadi kuning, antaranya adalah apabila kumpulan darah ibu dan anak tak sama (contohnya ABO compatible). Bila sel darah merah pecah, ia akan menyebabkan satu bahan "kuning" yang dipanggil bilirubin dihasilkan. Bilirubin ini memberi masalah kepada bayi apabila ia termendap di bahagian otak. perkara ini dipanggil Kernicterus. Apabila bilirubin ini termendap di bahagian otak, ia akan menimbulkan masalah-masalah terutamanya yang berkaitan dengan sistem saraf. Perkara ini merbahaya kerana boleh menyebabkan kematian.
Cara standard untuk merawat penyakit ini adalah dengan menggunakan phototherapy (cahaya biru) dan jika ia tidak berkesan barulah langkah seterusnya iaitu Exchange Transfusion dilakukan.
Actualy NNJ adalah penyakit yang agak biasa ditemui di Malaysia. Selama al posting kat NICU, boleh dikatakan setiap masa mesti ada baby yang mengidap NNJ disana. Sama-sama kita doakan adik yang sedang berapada dalam kebiruan ini selamat menjalani phototherapynya.


Menunggu zohor!
-al-
1.20 petang
2 Mei 2008
R308

No comments: