Wednesday, May 28, 2008

Jika Aku Punyai Masa...

Beberapa hari yang lepas, al buat usrah dengan adik-adik al di kampung. Setelah berbulan-bulan al tak buat usrah bersama mereka disebabkan kekangan masa. Alhamdulillah cuti yang berbaki beberapa hari lagi ni al cuba untuk bersama-sama mereka dalam membimbing apa yang al mampu. Nak kata banyak ilmu tu tak ada la sangat, cuma al sekadar berkongsi ilmu asas dalam agama dengan mereka.

Kali ni usrah agak berbeza sebab kabanyakannya adik-adik yang datang tu adik-adik yang baru. Walaupun generasi yang lama pun ada yang hadir sama, tapi kebanyakannya junior-junior yang baru. Semua sekali 14 orang.
Seperti biasa usah dimulakan dengan bacaan al-Fatihah. Kemudian al minta setiap mereka baca satu surah yang mereka ingat. Al betulkan bacaan mereka. Lepas tu barulah masuk ke surah as-Sof. Susah nak kawal adik-adik ni. Tak boleh duduk diam. Biasalah anak-anak. Kalau duduk diam tak bergerak tu maksudnya tak normal la kan?.
Lepas tu al kumpulkan mereka, minta mereka bacakan dua kalimah syahadah. Subhanallah, alangkah terkejutnya, kebanyakan mereka tak tahu apa itu dua kalimah syahadah. Al minta mereka tulis di atas kertas. Semua mereka tak tahu nak tulis. Tak apa, kita usaha sikit-sikit isnyaAllah lama-lama jadi bukit.
Seperti biasa, kalau aktivitivi baca qur'an & LDK dalam surau ni ramai yang tak berapa bagi tumpuan. Al pun terfikir nak ajak mereka keluar daripada surau. "Round Village" itulah istilah yang dinanti-nantikan adik-adik semua. Aktiviti ni sangat menarik perhatian merka. Sebelum memulakan perjalanan beberapa peringatan diberi. Pastikan pasangan masing-masing sentiasa diperhatikan. Jangan jalan jauh-jauh daripada kumpulan, jangan cakap benda sia-sia, sentiasa berzikir pada Allah dan sebagainya.
Tampa berbekalkan lampu suluh, al bawak adik-adik berjalan merentasi kegelapan, menghilangkan kesepian malam. Ditempat-tempat tertentu, al berhenti sambil bagi tazkirah. Selau al ingatkan mereka yang kita semua tak takut pada Hantu sebenarnya, tapi kita takut pada kegelapan dan kesunyian. Dan kita seharusnya takut pada Allah melebihi takut kepada segala-galanya. Lepas pusing satu kampung, kamipun balik semuala ke surau. Mungkin sebab terlalu penat, mereka trus tidur.
Mengikut tentatifnya, sepatutnya kami banun berqiamullail pada subuh keesokan harinya. Tak tahu la kenapa pagi tu tak terbangun pulak. Sedar-sedar bilal yang kejutkan Al. Perasaan menyesalpun ada, malupun ada. Menyesal sebab tak qiam malam tu, malu sebab bilal yang tolong kejutkan. Takpe, mungkin lain kali kita diberi kesempatan untuk qiam bersama-sama adik-adik.
Sebenarnya hajat dihati, nak sangat Al buat Tamrin untuk adik-adik usrah ni sebagaimana Al buat masa Al 2nd year dulu. Tamrin yang penuh kenangan suka dan duka. Tapi di sebabkan masa yang terhad, Sekarang dah tak sempat nak buat. Adik-adik selalu tanya, bila nak buat tamrin lagi?. Al terpaksa katakan yang Al tak punyai banyak masa seperti dahulu. InsyaAllah sekadar termampu Al cuba laksanakan.
Teringat kata-kata imam Hasan al-Banna
"Kerja yang perlu kita lakukan terlalu banyak berbanding masa yang kita ada"
p/s: gambar di atas adalah gambar anak-anak usrah yang Al abik masa Tamrin bersama mereka waktu Al 2nd year dulu. Rindunya saat tu.
Merindui saat kita bersama
-al-
29 Mei 08 I 10.45pagi I R308

No comments: