Saturday, May 10, 2008

Antara Kisah Suka-duka Hidupku...1

Al masih ingat, masa tu al baru berusia 18 tahun, tidak seperti remaja lain, al seorang remaja yang berjiwa kental. Jika dibandingkan peribadi al sekarang, ternyata al banyak berubah. Dulu al seorang remaja yang lasak, sukakan cabaran. Pernah satu masa al bercita-cita untuk mengelilingi semenanjung Malaysia dengan berbasikal seorang diri. Ia bukan sekadar cita-cita bahkan ia hampir terlaksana. Tantu ramai yang tak percaya kalau al cerita.

Gambar di atas adalah gambar Sungai Kelantan. Sungai yang menyimpan banyak kenangan suka-duka dalam hidup al. Disinilah beberapa kali al hampir lemas. Disini jugalah al hampir dihanyutkan arus deras. Alhamdulillah, syukur sangat pada Allah Ta'ala sebab sekarang al masih hidup walaupun rasanya dah berapa kali al nyaris-nyaris mati lemas. Tak dinafikan juga disini terdapatnya kenangan manis al bersama-sama kawan-kawan al. Record yang pernah al dan kawan-kawan al pecahkan suatu ketika dulu di sungai ini tak mungin dilupakan sampai bila-bila. Nak tahu apa recordnya? Record menyeberangi Sungai Kelantan daripada tebing Jajahan Tumpat ke Jajahan Kota Bharu. Kalau nak cerita banyak lagi kenangan yang masih segar diingatan.

Malangnya Sungai ini hanya mampu menyimpan seribu satu kenangan. Adik-adik generasi sekarang tak tahu lagi apa itu nikmatnya mandi sungai. Bahkan ada dikalangan mereka yang langsung tak tahu bagaimana nak berenang. Sayang seribu kali sayang, sungai yang dahulunya dihiasi dengan dengan wira-wira pejuang sekarang hanya tinggal kenangan. Kerana kedatangan buaya tampa di undang yang sentiasa menunggu mangsa untuk diterkam.

p/s: Kepada Jabatan Perhilitan, tolong la tangkap buaya tu secepat mungkin!...

-al-

Tensyen nak exam!...
3.50pagi
R308

No comments: