Wednesday, April 16, 2008

Apa yang anda tahu tentang Kawasaki?

Bila sebut Kawasaki kebanyakan kita tentunya akan terbayangkan sayarikat Kawasaki yang terkenal dengan kecanggihan teknologi permotorannya.
Pernahkah sahabat-sahabat dengar apa itu penyakit Kawasaki? Rasanya kalau sesiapa yang pernah posting peadiateric, sekurang-kurangnya pernah dengar penyakit ni walaupun mungkin tak pernah jumpa pesakit yang mengidap penyakit tersebut. Semalam dekat wad 6S ada seorang pesakit, yang telah didiagnos sebagai Kawasaki disease. Al sempat ambil history ringkas daripada mak dia.
Apakah itu Kawasaki disease?
Kawasaki disease ni adalah penyakit yang biasa ditemui di negara Jepun. Menurut sumber, ianya mula di "describe" kan oleh Dr. Tomisaku Kawasaki seorang doktor daripada Jepun pada tahun 1967.
Apa yang tak kena dengan penyakit ni?
Sebab kenapa Kawasaki disease ini berlaku tak diketahui sehingga sekarang. Ada yang kata sebab jankitan kuman, ada yang kata masalahnya pada sistem pertahanan badah (immune system), kesimpulannya sebab penyakit ni tiada siapa yang tahu kecuali Allah Ta'ala.
Macam mana nak tahu yang seseorang tu mengidap penyakit "jenama" Kawasaki ni?
1- Pesakit tu mesti demam sekurang-kurangnya 5 hari.
2- Memenuhi sekurang-kurangnya 4 daripada 5 kreteria berikut:
-Bengkaknya nodus limpa
-Keradangan (merah & sakit) konjantiva (mata putih).
-Lidah straberi (straberi tongue), bibir merekah dan keradangan lapisan mukosa mulut.
-Kulit yang radang (merah & sakit)
-Kulit (terutamanya di jari tangan dan kaki) yang merekah.
Pesakit yang ada kat wad 6S sekarang tu memenuhi semua kreteria yang disebutkan diatas. Cukup tipikal "history"nya.
Macam mana dengan rawatannya?
Ingat dua perkara:
1-IVIg
2-Aspirin
Rawatan ini yang diberikan kepada adik tu. InsyaAllah kita sama-sama doakan supaya Allah Ta'ala sembuhkan adik tu. Wallahua'lam.
"4JJl ghoyatuna"
-al-
16 April 2008
12.57 pagi
R308, Desasiswa Nurani Putera
.

5 comments:

pendengar jauh said...

assalamualaikum,

ustaz, apa pandangan islam mereka yang berpegang dengan fahaman syiah?



Jawapan:
wa'alaikum mussalam.

syiah imamiyah adalah salah satu daripada mazhab Islam yang dipegang oleh sebilangan masyarakat di Iran, Syria, Iraq, Lubnan, Pakistan dan lain-lain tempat.

Menurut bekas rektor al-Azhar, Syeikh Syaltut, mazhab ini boleh diamalkan oleh masyarakat islam sepertimana mazhab syafie, hanafi, maliki dan hambali.

bagaimanapun untuk menjaga keharmonian masyarakat, pihak kerajaan tidak membenarkan mazhab ini disebarkan di malaysia./

wallahu'alam
Oleh: MRK
Tarikh Dijawab: 6/14/2005 12:49:31 PM

http://www.e-ulama.org/Tanya/Default.asp?mode=0&ID=1136

pendengar jauh said...

Apakah pandangan Suara Ulamak mengenai fahaman Syiah? Bagaimanakah `itikad Ahli Sunnah Wal Jama`ah terhadap `itikad mahzab syiah?



Jawapan:
Wa'alaikummussalam..

Selama kita masih menganggap mereka dalam kelompok kaum muslimin, mempunyai qiblat yang sama, quran yang satu, maka tidak menjadi masalah untuk kita mengambil pengetahuan dari mereka.

Mengikut fatwa syeikh syaltut dari mesir, diharuskan untuk mengikuti pendapat mereka.

Wallahu'alam

Oleh: MRK
Tarikh Dijawab: 5/26/2005 2:57:51 PM

http://www.e-ulama.org/Tanya/Default.asp?mode=0&ID=1067

pendengar jauh said...

Adapun buku-buku terjemahan bahasa Arab yang mengacu pada Kasyful Asrar,
dengan terjemahan bohong tersebut, adalah :
1. "Dar Ammar It-Thaba'ah Wan Nasyr", ditulis oleh 3 ulama arab, seperti
Dr. Muhammad Al-Bandari (nama samaran), terbitan Yordania, 1987.
2. "Mar'al Khumayni fi Kasyfi Asrarihi" oleh Dr. Ahmad Kamal Sya'st.
3. "Al-Fitnatul Khumayniyyah" oleh Sa'id Hawwa (warga Yordania).
4. "Fadhaihul Khumayniyyah", ditulis oleh 6 pemikir Islam, seperti Dr.
Abdul Mun'im Namer (ulama Mesir), diterbitkan oleh Konferensi Islam Rakyat
Irak.

Kebohongan terjemahan Arab atas buku "Kasyful Asrar", seperti :

1. Dikatakan bahwa Imam Khomeini menyebut Abubakar dan Umar sebagai "Dua
Berhala Quraisy". Dan kenyataannya tidak ada dalam teks aslinya.
2. Beliau (Imam Khomeini) dikatakan mencaci maki sahabat. Tidak ditemukan
dalam teks aslinya.
3. Beliau mengatakan tentang syahid, yaitu : "Dan ia telah mengorbankan
semua yang ada di jalan Allah". Yang diterjemahkan dalam bahasa Arab dengan
"Wa khosaro ruhahu min ajlillahi ta'ala" (dan ia telah merugikan ruhnya
lantaran Allah Ta'ala). Yang kemudian si penerjemah mencaci maki Imam
Khomeini.
4. Ketika beliau menyebut "markaz tasayyu'" (tempat para syi'ah), kemudian
diterjemahkan dengan "mamlaka asy-syi'ah" (Kerajaan syi'ah raya).
5. Kata "riwayah" diterjemahkan dengan "hikayah".
6. Kata "turabul ahya' wahibun lil hayati" (tanah/bumi yang akan memberi
kehidupan). Diterjemahkan dengan "At-turbatu wahbatu lil hayati" (batu itu
pemberi kehidupan).

Yang dengan kebohongan di atas, penerjemah dan pemberi catatan pinggir atas
penerjemahan tersebut, telah mencaci maki Imam Khomeini sebagai kafir,
pembohong, fanatik parsi, dll. Sama seperti ucapan Ibu Ros, dll.

Dan masih banyak lagi kebohongan dan kebodohan penerjemah dan pemberi
catatan pinggir, dalam menterjemahkan dan mengomentari Kasyful Asrar.
Lebih lengkapnya baca buku di bawah ini.

Ref:
"Kasyful Asrar Imam Khomeini, antara Bahasa Arab dan Bahasa Parsi" oleh
Jamaluddin Asymawi, penerbit As-Sajjad, Jakarta, 1996.
Yang merupakan terjemahan buku Dr. Ibrahim Ad-Dasuqi Syata, tersebut di atas.

http://forum4.cari.com.my/viewthread.php?tid=233255&extra=page%3D3

pendengar jauh said...

Sesiapa yang mencaci sahabat digolongkan sebagai kafir serta terkeluar dari Islam (Nabi SAW menyatakan sesiapa yang mencaci seorang muslim adalah fasiq dan membunuhnya adalah kafir[Sahih Bukhari, Jilid I Hadith 48]).[Nota: Syi'ah tidak mencaci sahabat-sahabat Nabi SAWA tetapi menunjukkan perbuatan mereka yang menyalahi al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAWA seperti yang tercatat dalam kitab-kitab sejarah dan Hadith. Mereka menilai dan mengkritik perangai setengah sahabat dengan neraca al-Qur'an dan Hadith Nabi SAWA.]

Apakah kita lupa istilah sahabat juga digunakan dalam al-Qur an untuk teman Nabi Yusuf yang bukan beriman kepada Allah SWT ketika dalam penjara? Sila baca Surah Yusuf untuk memuaskan hati kita (istilah sohibi al-Sijni digunakan=sahabatku dalam penjara[nota:beliau bukan Islam dan bersama Nabi Yusuf AS dalam penjara]).

Dan jangan lupa! Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda bahawa terdapat sahabat yang masuk neraka seperti dalam riwayat Sahih Muslim dan Sahih Bukhari

Bersabda Rasulullah SAWA: ketika aku sedang berdiri tiba-tiba datang sekelompok orang yang aku kenal. Lalu keluarlah seorang di antara kami dan berkata,"Mari". Aku tanya,"Ke mana?" Jawabnya,"Ke neraka, demi Allah". "Apa kesalahan mereka?" Tanyaku. "Mereka telah murtad setelahmu dan berbalik kebelakang dari kebenaran, dan aku perhatikan tiada yang tersisa melainkan (sedikit sekali) seperti sekelompok unta yang tertinggal", jawabnya (Sahih Bukhari, J.4 hlm. 94-96; J.3 hlm. 32; Sahih Muslim, J.7, hlm. 66)

Bersabda Nabi SAWA,"Aku akan mendahului kalian dan akan menjadi saksi kepada kalian. Demi Allah aku kini melihat Haudhku (telaga di syurga) dan aku juga telah diberikan kunci kekayaan bumi (atau kunci bumi). Demi Allah aku tidak khuatir kalian akan mensyirikkan Allah setelahku, tetapi aku khuatir kalian akan bersaing untuknya (dunia)" (Sahih Bukhari, J.4, hlm. 100-101)

Cukublah barangkali buat masa ini. Sebenarnya saya bukan ingin menafikan KEPENTINGAN SAHABAT MAlAH KAMI JUGA MENYAKINI BAhAWA SAHBATLAH ADALAH SYIAR ISLAM seperti dalam ayat al-quran allah berfirman "sesungguhnya orang yang memperbesar-besarkan syiarku, maka ia tergolong orang-orang yang beruntung" KAMI MALAH MENJAGA RAPI MAKAM SAHABAT -SAHABAT NABI DAN AkAN MENYAMBUT HARI KELAHIRAN DAN KESYAHIDAN SaHABAT_SahABAT NABI YANG BERJUANG DI MEDAN LAGA.

http://forum4.cari.com.my/viewthread.php?tid=224462&extra=page%3D8&page=2

Dumuro said...
This comment has been removed by a blog administrator.