Tuesday, April 15, 2008

Apabila Doktor Jumpa Doktor Gigi...



Tadi alhamdulillah saya jumpa sahabat saya akhi Umar Kamali (pelajar Pergigian tahun 5). jumpa dia untuk dapatkan rawatan untuk gigi yang berlubang. Takut juga bila jumpa doktor gigi ni. Dengan suasana yang menakutkan, alat-alat gerudi yang bunyinya macam kapal korek, dengan lampu macam bilik pembedahan, dengan benda-benda tajam macam nak bunuh orang. Semunya membuatkan kita rasa takut bila jumpa doktor gigi. Satu lagi "fear factor" yang menyebabkan ramai orang takut jumpa doktor gigi adalah faktor bius. Walaupun bius bertujuan untuk membuatkan kita kebas, suntikan jarum bius itu sendiri yang sebenarnya menyebabkan kesakitan.

Lama juga kat atas kerusi doktor gigi tu. Alhamdulillah selesa, cuma masalahnya bila berada atas kerusi tu rasa macam berada di kawasan pedalam di serawak pulak. Apa tidaknya, lampu yang sepatutnya berfungsi, tiba-tiba pulak buat hal. Terpaksalah guna lampu suluh. Yang kelakarnya, patient yang kena pegang lampu suluh tu untuk doktor. bayangkan, sepanjang procedur saya pegang lampu suluh untuk akhi umar. Takpe, kecil je perkara tu. Cuma titambah lagi dengan sucker (penyedut air liur) yang tak berfungsi. Alahai banyaknya masalah. Lepas tu yang malangnya gerudi pulak tak berfungsi dengan baik. Tak tahu la sebab tumpul ke apa ke, yang penting tampalan gigi tu tak dapat di perbetulkan dengan baik. Kena jumpa balik akhi Umar petang esok.

Apa-apapun saya bersyukur kepada Allah Ta'ala sebab sepanjang procedur tu takde sakit sikitpun kecuali rasa sengal-senagl je, itupun sebab gigi saya yang mungkin sensatif.

Kepada akhi umar, saya ucapkan jazakallahukahiral jaza'. Jasa baik akhi tak akan saya lupakan samapai bila-bila insyaAllah.

"4JJl ghoyatuna"

-al-
15 April 2008
2.00 petang
R308, Desasiswa Nurani Putera


.

1 comment:

DIYANA said...

from a dentist to everybody

dear our patients,
people relates us with : extraction, scarry drilling sounds, and a very fierce and stern human who always said " Hey you patient, you don't brush ur teeth well today!"

The truth is:
dentistry is really enjoying.
the scarry and painful extraction was 500 years back where there was no topical anaest before you inject that particular area. But nowadays, we have strawberry or chocolate or say any flavor u want, and we'll put on the surface, and it will numb about 2 to 3 mm of the surface area, then we have to wait for another 2 min to ensure tat surface is really numb, before we inject tat area.

Hye dearly patients, we are practicing the "put the pain to the very minimum', we're not practicing the scarry dentistry anymore ")

I'm promoting here, because my lovely prophet saw said " If it is not a burden for my ummah, i'll force my ummah to do siwa'"

And from evidence based dentisrty, if your oral hygiene is poor, your general condition is also poor and vice versa.

So dear our patient, we are currently developing a driller that will produce no sounds at all, we are currenly practicing a so called fun dental treatment..

Ok, do practice what our prophet saw tought us..

Our lovely prophet saw never ever complained of tooth ache. Our prophet saw got a fractured upper in front tooth in the holy war. His companions said that when he saw smiled, the white and nice smile will be appeared.

Islam is the beauty of life. Practice it :)