Sunday, August 24, 2008

Ancaman Syiah Kepada Aqidah Siswa/i USMKK!

Sejak dari dulu Syiah cuba memperkuatkan pengaruh mereka di seluruh dunia, dan tidak terkucuali negara Malaysia tercinta. Kelalaian ummat Islam hari ini menyebabkan mereka telah berjaya mempengaruhi aqidah ummat Islam aliran Sunni (Ahli Sunnah Wal Jamaah) di sesetengah dunia Islam samaada secara paksa atau rela sehingga mereka berjaya mengubah sesuatu negara daripada Sunni kepada Syiah. Itulah yang telah berlaku di Iran, Iraq dan beberapa negara arab yang lain.

Kalau dulu bila disebut perkataan Syiah, ramai dikalangan kita yang berpandangan yang ia sebahagian daripada ummat Islam. Tapi sekarang mungkin tidak lagi, setelah munculnya tokoh-tokoh aliran Sunnah dalam negara kita, kebatilah Syiah telah dibongkarkan satu persatu. Nama-nama seperti Maulana Asri Yusof, Dr Asri Zainul Abidin, Ust Harun Taib dan ramai lagi, telah menggugat kedudukan mereka yang agak "selesa" selama ini.

Banyak seminar-seminar dianjurkan disana-sini bagi memberi penerangan tentang bahayanya aqidah Syiah kepada ummat Islam. Sebahagian mereka mengkafirkan para sahabat, sebahagian mereka meletakkan imam-imam mereka melebihi kelebihan para Rasul. Di negara-negara yang dikuasi mereka, mereka telah menganiayai ummat Islam aliran Sunni. Mereka menyeksa dan ada yang membunuh golongan Sunni yang tidak selairan dengan mereka. Itulah hakikatnya apa yang berlaku di bumi Iraq sekarang.

Dalam cbox Al juga bari-baru ni ada juga yang cuba memasukkan doktrinasi Syiah. Al tak pasti samaada Al perlu terus membiarkan mereka melakukan sesuka hati mereka ataupun Al perlu menyekatnya mereka daripada terus mengelirukan ummat Islam terutamanya warga USMKK. Berhujjah dengan mereka bukanlah semudah apa yang disangka. Jika kita berbahas dengan orang Kristian kita boleh menggunakan kitab Bible mereka untuk membuktikan kebenaran, kerana mereka menganggap Bible itu benar, begitu juga dengan agama yang lain. Namun berbeza dengan Syiah, mereka tidak mengiktiraf kesahihan kitab utama rujukan mereka sendiri (al-Kafi dll). Begitu juga, mereka diajar untuk memegang prinsip taqiyyah (berbohong untuk menyembunyikan hakikat sebenar didalam hati mereka) membuatkan perbincangan secara ilmiyyah dengan mereka adalah suatu yang sangat sukar.

Ruangan cbox sangat terhad. Oleh yang demikian, Al harap perbincangan tentang Syiah ini boleh dipanjangkan dalam ruangan komen artikel ini. Kepada sahabat-sahabat semua, dalamilah ilmu aqidah Islam yang sebenar sedalam-dalamnya untuk memastikan yang kita tidak akan terpengaruh dengan mana-mana dakyah mereka yang sesat lagi menyesatkan. Kalau selama ini kita diajar untuk mengaplikasikan "Evidence Based" dalam ilmu perubatan, kenapa tidak kita aplikasikan perkara yang sama dalam menilai kesahihan sesuatu aqidah?...Sama-sama kita beraqidah dengan aqidah yang sejahtera bersumberkan dalil-dalil yang sahih.

Semoga Allah memberi taufiq & hidayah kepada kita semua untuk terus berada dalam petunjukNya. Wallahua'lam.

"Evidence Based Aqidah!"

p/s - Kuatkan kefahaman kita tentang bahaya Syiah kepada aqidah Ummah!

Isnin / 24 Ogos 2008 / R308, Nurani Putera USM

111 comments:

Anonymous said...

syukur dgn wujudnya http://ammanmessage.com/ tahulah kita 8 mazhab yg diiktiraf sebagai islam (bukan ASWJ dn syiah je). tlh tertolak tuduhan2 palsu sesetengah pihak dan pengikut fanatik mereka

Anonymous said...

-tidak pernah ada satu ayt pn yg sy tulis menolak ajaran ASWJ.saudara blh cari dn tanya dari semua yg pernah ikuti perbincangan ni.semak,cari dan xkan jumpa sbb mmg xde.jd klu ajaran ASWJ xsalah, xde alasan utk sy keluar dari ASWJ atau mengikuti mn2 aliran mazhab islam yg lain(ingat ada aliran mazhab yg lain yg diiktiraf sebagai islam,jgn sempitkan ruang pemikiran kita).

-cuma 'kesalahan' sy hingga dikatakan syiah oleh sebahagian org ialah kerana sy 'membela' mereka. klu kita perhatikan perbincangan ini, ianya lebih kpd tuduhan dari satu pihak dan pembelaan dari pihak tertuduh. sy tidak mengeluarkan pendapat sendiri dlm menafikan tuduhan2 terbabit, hanya sekadar mengutip penjelasan2 mereka sendiri dan di sana sy berikan jg link2 yg relevan(sumber primier mereka).

-adakah utk menjadi ASWJ maka sy perlu berdiam diri je mandengar tuduhan2 ini? atau sy turut menyokong tuduhan tersebut tanpa perlu ada kajian lanjut?. ini kah kriteria utk menjadi ASWJ?

-tuduhan syiah(imamiyah dan zaidiyah) bkn dari golongan islam dah lama terjawab dgn wujudnya AMMAN MESSAGE[ini pn bukan dari akal fikiran dan nafsu sy semata2 melainkan ada buktinya]. jgn lah kita pn turut serta menjadi pengadu domba antara umat islam dalam hal ini.

- Sesungguhnya islam mengatasi semua mazhab. begitu lah tinggi dn agungnya kesatuan 'Tiada Tuhan melainkan Allah,Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah'.

-sekian, terima kasih.

Anonymous said...

ha kan senang PJ,
sy tanye pendpt PJ, xmintk pon sume hujah2 PJ tue...so laen kali jwb straight to the point, dont belok2 ye, kan senang cerita...
Jd PJ sendiri adlh ASWJ tp xsetuju dgn sstgh pihak yg menuduh puak syiah kan...
PJ sendiri mengatakn bhw PJ dituduh sbg seorg syiah, persoalan sy kenpa tidak PJ menafikan sbgimn PJ menafikan nye skarang?
mmaf kan je kwn2 kita yg laen tue, mmg adat dunia suka melabel dan prejudis. selps 11 sept sy ingat makin ramai yg akn sedar bhy prejudis ni tp nampaknnye maseh ramai lg yg kureng sdr, kt doa sama2 agar mrk seddar cepat2 ye...
dan kt doa juga mrk spy tidak lg brsifat jumud, sesungguhnye runtuhnye Islam itu adlh krn sifat jumud sstghnye sendiri, harap mrk lebey berfikiran terbuka...

hmm mengenai hal syiah ni sbenarnye sy kureang sgt ilmu nk bg pendpt. Tp kan apbila ia menyentuh hal2 akidah yg serius, kt ad para alim ulamak utk dirujuk? jd dmanakah fatwa2 mengenai perkara ini? betul x PJ? hehe

Anonymous said...

salam ukhuwah..

Betul ke ko pj ASWJ?...aku pernh tanya roomate ko mase ko 3rd yr...romete ko kate ko memang mengaku syiah...apa yg ko nak slindung lg?..nk aku bgtahu siapa ko n siapa romate ko tu?..biar smua org tahu yg ko tu syiah n akan terbongkr yg syiah ni memang suka menipu utk kelirukn org lain!...ni yg org sbut sbg takiyah ni..ust nasim dah igtkan kita hari tu mse kuliah dia kt masjid murni...

kwan2 smua..jgn terpedya dgn helah org2 mcm ni..dulu akupun x pham knapa laa arifin bria2 sgt ckp ttg syiah ni..rupanya syiah ni mmg wujud n diorg ni sgt berbahaya utk aqidah umat Islam skrg..

Anonymous said...

hehe so PJ,
ad org buat pertuduhan bhw ko syiah, dia juga ckp ad bukti. erk adekah PJ rasa nk menafikan? erm kalo nk menafikan boley buat ayat scr terus terang, straight forward to the point la kan senang, watpe nk belok2 nuh...
sy memegang kpd ayat PJ "jd klu ajaran ASWJ xsalah, xde alasan utk sy keluar dari ASWJ"...
ni ayat kureng jelas nih, kalu kalu. cuba jwb terang2, YA atau TIDAK PJ ni syiah? kalo PJ bukan syiah, adekah PJ yakin dgn ajaran ASWJ? so erm PJ bley jwb scr terang2...dont belok2 ye

Anonymous said...

pj kata apa yg dia kata dia amik dr sumber syiah,tapi bila kita kemukakan aqidah syiah yg menyeleweng dr kitab syiah sendiri,al-kafi cthnya,pj kata tak,itu dhaif.sdgkan dulu kita dah bahas pjg bhw al-kafi tu antara sumber utama syiah n ramai tokoh2 syiah yg memuji al-kafi,bahkan ada yg kata hadis2 di dalamnya adalah mutawatir.jd siapa yg patut dipercayai?pj(yg mengatakan dirinya bukan syiah)atau ulama syiah sendiri?

anonymous tanya di manakah fatwa para ulama mengenai mereka ini?hari tu pj dah ngaku bhw syiah ni byk jenis.dan syiah yg dikafirkan oleh para ulama ialah mereka yg extreme terlampau,manakala yg lainnya tidak kafir,ttp mereka itu ialah ahli bid'ah.

http://www.allaahuakbar.net/shiites/what_do_scholars_of_ahlusunnah_tell_about_shias.htm

juga Fatwa Syeikh Salman al-Audah:


السؤال
هل الشيعة كفار؟

الجواب
الأمر عند العلماء فيه تفصيل يقتضيه تنوع مقالات الشيعة وتفاوتهم في الغلو: فمن قال بنقص القرآن أو تحريفه، أو أن جبريل خان الأمانة، واختار محمداً بدل علي، أو قال بكفر الصحابة جملة، فهو كافر.ومن كانت بدعته تفضيل علي على غيره، أو الغلو في آل البيت، أو نحو ذلك فلا يكفر، والمسألة تحتاج إلى بسط ولا يتسع المقام.


Sumber:
http://www.islamtoday.net/pen/show_question_content.cfm?id=1034

Terjemahan bebasnya:
Soal: Adakah Syiah itu kuffar?

Jawab:
- Para ulama menafsilkannya dan membahagikannya berdasarkan tahap keekstreman mereka.
- Mereka yang mengatakan bahawa al-Quran itu kurang atau tahrif atau Jibril telah mengkhianati amanah dengan memilih Muhamad menggantikan Ali atau mengatakan kafirnya para sahabat secara borong, maka orang yang mengatakan begitu mereka itu jadi kafir.
- Jika bid'ah yang mereka lakukan dengan melebihkan Ali dari yang lain atau bersifat ekstrem terhadap ahlil bait atau seumpamanya, maka mereka tidak kafir.

Di web syeikh Utsman al-Khamis:


السؤال
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, شيخ إني أحبك في الله . قال الله تعالى (فأئلوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون ) فها أنا أرجع لعلمك الجليل . شيخ يقال أن بلال رضي الله عنه قد كفر شخص سب عائشة رضي الله عنها وتقريباً لا يخلو شيعي عامي أو لا لا يسب عائشة والعياذ بالله . فهل ترى انت بكفر هؤلاء ؟ وجزاكم الله خير . والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


الجواب
من طعن في عرض عائشة أو أى زوجة من زوجات النبى صلى الله عليه وسلم أو كفرها فهو كافر وأما من سبها ولم يكفرها ولم يطعن في عرضها فهذا فاسق فاجر


Sumber: http://www.almanhaj.com/fatwa596.htm

Terjemahan bebas:
Soal: Syeikh dikatakan bahawa Bilal r.a. telah mengkafirkan seseorang yang mencerca Aisyah r.a. Hampir tidak ada orang awam Syiah ataupun tidak yang tidak mencerca Aisyah r.a. Apakah anda berpendapat mereka itu kafir?

Jawab: Barangsiapa yang mencela/mencerca kehormatan Aisyah atau mana-mana isteri Nabi s.a.w. atau mengkafirkannya, maka dia jadi kafir. Adapun mereka yang mencercanya dan tidak mengkafirkannya serta tidak mencela kehormatannya, maka dia jadi fasiq lagi fajir.

tbc insyaAllah

Anonymous said...

lagi pandangan para ulama:

http://www.allaahuakbar.net/shiites/what_do_scholars_of_ahlusunnah_tell_about_shias.htm

lagi website yg membongkar syiah:

http://www.allaahuakbar.net/shiites/index.htm

hakekat.com

http://www.darulkautsar.com/pemurnianaqidah/pemurnian_aqidah.htm

Anonymous said...

penjelasan ttg taqiyyah

Perlu diketahui bersama, bahwa orang Syi’ah mempunyai
suatu ’senjata’ yang bernama taqiyyah .Salah seorang ulama kontemporer mereka mendefinisikan taqiyyah dengan perkataannya, “Taqiyyah
adalah mengucapkan atau berbuat sesuatu yang tidak engkau yakini, dengan tujuan untuk melindungi diri dan
harta dari marabahaya, atau agar harga dirimu terjaga.”
(Asy-Syi’ah Fi al-Mizan, Muhammad Jawad Mughniyah, hal
48).
Al-Kulaini dalam Ushul al-Kafi (hal 482-483) menyebutkan,
((Abu Abdilah berkata, “Wahai Abu Umar, sesungguhnya
9/10 agama kita terletak di dalam taqiyyah, barang siapa
yang tidak bertaqiyyah maka dia dianggap tidak
mempunyai agama!!”)).
Jadi orang-orang Syi’ah menganggap bahwa taqiyyah itu
hukumnya wajib. Maka kalau ada di antara mereka yang
mengingkari fakta-fakta ini, ketahuilah bahwa mereka
sedang bertaqiyyah alias berbohong.

Anonymous said...

PJ, bukti yg kami ambil pn dr kitab Syiah sdri. Jika shbt2 bc sndiri kitab syiah yg mashyur spt al-kafi, akan dpt lihat betapa menyelewengnya aqidah mrk. Dengan bangganya sahabat2 nabi dihina, dikafirkan

Kita lihat slh satu penghinaan terhadap Abu Bakar As-siddiq yg telah dijamin syurganya-

Berkata Ni’matullah al-Jazairy dalam kitabnya al-Anwar an-
Nu’maniyah (jilid I, hal 53), ((Telah diriwayatkan dalam berita-berita khusus bahwa tatkala Abu Bakar sholat di
belakang Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, dia
menggantungkan berhala di lehernya, dan sujudnya adalah
untuk berhala itu)). Na’udzubillah dari kedustaan ini!

Ini dr kitab syiah sendiri..Inikah syiah yg 'dibela' oleh PJ????

Dan satu lagi,jika PJ terasa dianiaya krn dituduh sbg syiah, apa kt PJ jwb soklan ttg pendirian PJ ttg byk perkara yg diutarakn oleh sahbt2 yg lain tnpa hy memberi link seolah2 itu mewakili pdngan PJ? spt penyanjungn trhdp pembunuh Saidina umar.. don't belok eh...

Anonymous said...

weh.. aku cadangkan.. selagi satu soklan PJ tak jawab or belok2 jgn buka soklan lain..

pandai dia nih..PJ.. ni soal akidah nih.. jgn memain..

kalo takat masalh furu' ok lagi

Anonymous said...

perlu lantik seorang setiausaha untuk menilai or merekodkan segala soalan n jawapan yang dilontarkan

Anonymous said...

hehe wah byknye soklan,

so PJ, soklan2 sudah ditanya, yg ditunggu ialah jwpn pendpt PJ sendiri dan bukannye link2...jd sy sgt syorkan PJ jwb soklan2 dgn ikhlas, straight to the point ye, dont belok2 lagi...

sesungguhnye yg memerhati adlh yg dluar sane tp yg lebey serius adlh YG DIATAS...hehe semoga PJ dpt jwb soklan2 dgn tulus ikhlas...

cha youq PJ... =)

Anonymous said...

soalan 1: adakah PJ ni ASWJ?
jawapan PJ: (masih tidak jelas..malah PJ kata "klu ajaran ASWJ xsalah, xde alasan utk sy keluar dari ASWJ atau mengikuti mn2 aliran mazhab islam yg lain")... harap PJ dapat jelasnkan kedudukan PJ

soalan 2:kitab syiah yg mashyur spt al-kafi, akan dpt lihat betapa menyelewengnya aqidah mrk. Dengan bangganya sahabat2 nabi dihina, dikafirkan

Kita lihat slh satu penghinaan terhadap Abu Bakar As-siddiq yg telah dijamin syurganya-

Berkata Ni’matullah al-Jazairy dalam kitabnya al-Anwar an-
Nu’maniyah (jilid I, hal 53), ((Telah diriwayatkan dalam berita-berita khusus bahwa tatkala Abu Bakar sholat di
belakang Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, dia
menggantungkan berhala di lehernya, dan sujudnya adalah
untuk berhala itu)) soalannya adakah PJ mengakuinya?

jawapan PJ: (belum terjawab)

Anonymous said...

harap para pembaca jgn melontarkan lain-lain soalan selagi PJ belum menjawabnya..

Anonymous said...

PERBINCANGAN TUDUHAN-TUDUHAN KE ATAS SYIAH.

HARI KE-2(25 OGOS 2008)

-t.kasih SS(setiausaha sulit), t.ksh jgk pd Po.I dan kekunang kerana berkongsi bhn bacaan masing2.
-tp sy rs SS tertinggal lg satu point iaitu taqiyah, insya-Allah sy akn sentuh di akhir entry ni.

-jd sy pn nk berkongsi bhn bacaan jgk.kemudian kita nilai.

=soalan pertama:adakah PJ ni ASWJ?

Jawapan: ya,insya-Allah. 'andai kata' esok sy Ibadi, lusa sy Thahiri, kemudian syiah, kemudian ASWJ semula.syukur sy masih islam.

Bukti: (1) Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi`i and Hanbali), the two Shi’i schools of Islamic jurisprudence (Ja`fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible. Verily his (or her) blood, honour, and property are inviolable.

Rujukan : http://ammanmessage.com/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=74

=soalan kedua: soalan ini agak pjg jd sy (mintak izin dgn SS) membahagikan soalan ini kepada dua soalan:

-soalan kedua A: ringkasnya ttg usul al-kafikarangan Muhammad ibn Ya'qub al-Kulayni

Jawapan: bila saya mengkaji sumber2 syiah(bkn yg ditulis oleh bukan syiah dan menisbatkan nya atas org syiah) mereka mengatakan bukan semua hadis dlm buku tersebut shahih. malah setiap hadis perlu diteliti dan disyarah kn.

Bukti 1: 1.Shaikh Saduq, the famous Shi'a scholar, didn't believe complete authenticity of Al-Kafi.
2.Al-Khoei, also a prominent 20th century Shi'a scholar,said "There is within it (al-Kafi) traditions, whose chains of narration contain (known) ignorants, liars and fabricators."

The scholars have made these remarks, to remind the people that one cannot simply pick the book up, and take whatever they like from it as truthful. Rather, an exhaustive process of authentication must be applied, which leaves the understanding of the book in the hands of the learned.

Rujukan: http://en.wikipedia.org/wiki/Usul_al-Kafi#Usul_al-Kafi

Bukti 2: Tidak ada sedikitpun pernyataan Al Kulaini bahwa semua hadis yang dia kumpulkan adalah otentik. Oleh karena Itulah ulama-ulama sesudah Beliau telah menseleksi hadis ini dan menentukan kedududkan setiap hadisnya.

-Di antara ulama syiah tersebut adalah Allamah Al Hilli yang telah mengelompokkan hadis-hadis Al Kafi menjadi shahih, muwatstsaq, hasan dan dhaif. Pada awalnya usaha ini ditentang oleh sekelompok orang yang disebut kaum Akhbariyah. Kelompok ini yang dipimpin oleh Mulla Amin Astarabadi menentang habis-habisan Allamah Al Hilli karena Mulla Amin beranggapan bahwa setiap hadis dalam Kutub Arba’ah termasuk Al Kafi semuanya otentik. Sayangnya usaha ini tidak memiliki dasar sama sekali. Oleh karena itu banyak ulama-ulama syiah baik sezaman atau setelah Allamah Al Hilli seperti Syaikh At Thusi, Syaikh Mufid, Syaikh Murtadha Al Anshari dan lain-lain lebih sepakat dengan Allamah Al Hilli dan mereka menentang keras pernyataan kelompok Akhbariyah tersebut. (lihat Prinsip-prinsip Ijtihad Antara Sunnah dan Syiah oleh Murtadha Muthahhari hal 23-30).

-Sayyid Ali Al Milani menyatakan bahwa 5.072 hadis shahih, 144 hasan, 1128 hadis Muwatstsaq(hadis yang diriwayatkan perawi bukan syiah tetapi dipercayai oleh syiah), 302 hadis Qawiy(kuat) dan 9.480 hadis dhaif. (lihat Al Riwayat Li Al Hadits Al Tahrif oleh Sayyid Ali Al Milani dalam Majalah Turuthuna Bil 2 Ramadhan 1407 H hal 257). Jadi dari keterangan ini saja dapat dinyatakan kira-kira lebih dari 50% hadis dalam Al Kafi itu dhaif.

-Sedangkan suatu hadis jika terdapat dalam Al Kafi maka tidak bisa langsung dikatakan shahih, hadis itu harus diteliti sanad dan matannya berdasarkan kitab Rijal Syiah atau merujuk kepada Ulama Syiah tentang kedudukan hadis tersebut.

Rujukan: http://secondprince.wordpress.com/2007/08/29/45/

Penilaian: pd pendapat sy, org2 syiah tidak mengshahihkan semua hadis dlm buku tersebut. bkn menjadi satu kesalahan mereka. yg salah ialah 'org yg menyalahkan mereka kerana tidak mengshahihkan semua hadis di dlm'. Oleh itu dalam menyatakan hadis di dlm buku tersebut perlu mendapat pengiktirafan ulamak2 mereka secara khusus ttg sesuatu hadis tersebut ,bukan asal ada,kita ambik percaya cm tu je.

=soalan kedua B: ringkasnya ttg Ni’matullah al-Jazairy dalam kitabnya al-Anwar an-
Nu’maniyah (jilid I, hal 53)

Jawapan: sy xkenal dia. sy pecaya kekunang pn xkenal jgk. klu dia famous sgt nape xde pn dlm wikipedia nama dia cm khomaini dan ulamak2 syiah yg lain2?
betulkah beliau syiah?jika betul syiah yg mn?imamiyah atau zaidiyah?jika imamiyah,dia golongan yg mn,usuli atau akhbari?

Penilaian: sy berpendapat tuduhan xdpt diterima sampai dibuktikan siapa dia tu.

--habis soalan--

penjelasan tambahan ttg tuduhan taqiyah.(dari kekunang ni)

Jawapan: sy bersetuju org2 syiah mengamalkan taqiyah. mereka berbuat demikian utk dengan tujuan untuk melindungi diri dan
harta dari marabahaya, atau agar harga diri terjaga.

Bukti: Mengikut Alamah Tabatabai’ dalam bukunya Islam Syiah bahawa sumber amalan taqiyah ini merujuk juga kepada al-Qur’an seperti Surah 3:28,: “Jangan sampai orang-orang beriman menjadikan orang-orang kafir sebagai teman-teman mereka selain orang-orang beriman. Barang siapa yang melakukan hal itu maka tidak ada pertolongan dari Allah kecuali untuk menjaga diri terhadap mereka [orang-orang kafir] dengan sebaik-baiknya. Allah memperingatkan kalian [agar selalu ingat] kepadaNya. Dan kepada Allahlah kalian kembali.”

-Ungkapan menjaga diri terhadap orang-orang kafir dengan sebaik-baiknya diterjemahkan dari tattaquu minhum tuqatan dan kata tattaquu dan tuqatan mempunyai akar kata yang sama dengan taqiyah.

-Ayat al-Qur’an yang berkaitan dengan peristiwa taqiyah Amar bin Yasir yang mencari perlindungan dengan mengaku kafir di hadapan musuh-musuh Islam iaitu dalam Surah 16:106: “…kecuali orang yang terpaksa, padahal hatinya tetap tenang dalam beriman…”

Penilaian: Jika taqiyah seperti yg dimaksudkan di atas sy bersetuju. tgk ayat Quran yg last tu Surah 16:106: “…kecuali orang yang terpaksa, padahal hatinya tetap tenang dalam beriman…”
dn kisah Ammar bin Yasir(anak Sumayah). Sebenarnya dlm masyarakat kita ASWJ pn ada keadaan ni. cthnya: semasa khatib jumaat membaca doa utk raja2.
1.adakah semua khatib tersebut suka pada raja tersebut?
2.klu ada sorang yg xsuka(ambik mudah la)tp terpaksa buat,klu xbuat nnt kena mcm2 masalah plk kn,jd nm apa tindakan tersebut?
3.ini masyarakat ASWJ ke syiah?

--sekian,t.ksh--

salam.

Anonymous said...

ttg taqiyah td.

Rujukan: http://islamsyiah.wordpress.com/2007/07/05/obyek-obyek-isu-kesesatan-syiah/

--m.maaf,tertinggal--

Anonymous said...

Al Kulainy dalam kitabnya al-Kaafi -yang mana ini
merupakan kitab yang paling shahih menurut Rafidhah-, dia
telah mengkhususkan di dalamnya bab-bab yang
menguatkan sikap ekstrem tersebut.

Contohnya:
di jilid I,hal 261, dia berkata,

“Bab bahwasanya para imam
mengetahui apa yang telah lalu dan apa yang akan datang,
serta bahwasanya tidak ada sesuatu apapun yang
tersembunyi dari pengetahuan mereka.”

Dia juga telah meriwayatkan dalam halaman yang sama dari sebagian
sahabat-sahabatnya bahwa mereka mendengar Abu
Abdillah ‘alaihis salam (yang dia maksud adalah Ja’far ash-
Shadiq) berkata,

“Sesungguhnya aku mengetahui apa-apa
yang ada di langit dan di bumi, aku mengetahui apa-apa
yang ada di dalam surya dan aku mengetahui apa yang
telah lalu serta yang akan datang.”

Dia juga berkata dalam jilid I, hal 258, “Bab bahwasanya
para imam mengetahui kapan mereka akan mati dan
mereka tidak akan mati kecuali dengan kemauan mereka
sendiri.”

macam mane ni PJ??? maksudnya kalo ALLAH nak matikan imam ko tapi imam ko tak nak so imam ko tak leh mati?? wah!!!!! akidah ape ni PJ?

Anonymous said...

ikut ASWJ mmg totally out.. macam mane ko kate nak join ASWJ?

oh.. mcm ni kot.. ari ni ko syiah.. so ko yakin dgn imam ko..

pastu esok ko ASWJ.. ko kate imam ko tu sesat sebab percaya blh kalahkan kuasa tuhan kalo Allah nak matikan dia sekarang..

Anonymous said...

soalan 3: imam syiah lebih power daripada Allah..
bukti: Dia juga berkata dalam jilid I, hal 258, “Bab bahwasanya
para imam mengetahui kapan mereka akan mati dan
mereka tidak akan mati kecuali dengan kemauan mereka
sendiri.”

jawapan PJ: (belum dijawab)

soalan2 lepas ade yg nak clarify?

Anonymous said...

PJ.. syiah tu ASWJ ke? or syiah lain ASWJ pun lain?

Anonymous said...

http://ummuabiha.blogspot.com/

Setelah selesai "International Conference Of Islamic Scholar" di Jakarta, ulama besar Iran, Ayatullah 'Ali Taskhiri sempat mengunjungi Islamic Cultural Center (ICC) di Jakarta pada 3 Ogos 2008 yang lepas dan memberikan nasihat kepada para pengikut mazhab Ahlul Bait. Berikut adalah ringkasan ucapannya :

6.Hadis lain yang sangat penting adalah "Hadis as-Saqolain." Sabda Rasulullah (saw) : "Telah aku tinggalkan kepada anda 2 perkara yang berharga, al-Quran dan Ahlul Baitku (ahli keluargaku)." Hadis ini amat banyak tercatat dalam kitab-kitab Syiah dan Ahlus Sunnah, jauh melebihi jumlah hadis yang menyebut "al-Quran dan Sunnahku." Ahlul Bait telah diletakkan sejajar dan seiring dengan al-Quran yang suci. Sekiranya al-Quran adalah suci dan terpelihara dari segala kesalahan (maksum), maka begitu jugalah dengan Ahlul Bait. Al-Quran yang suci wajib dijelaskan oleh orang-orang yang suci juga. Hadis ini turut menghuraikan berkenaan kedudukan pengganti Rasulullah (saw).

persoalannya: cuba buktikan dalam kitab sunnah mane yg kate nabi tinggalkan 2 perkara..Al-Quran n Ahlul bait? imam ko ni kate lebih byk plak tu.. mcm mane aku blh tak dengar??? taqiyah ke ni?? menipu..

Anonymous said...

jawapan bg soalan ke dua PJ

Bukti 1:

1.Shaikh Saduq, the famous Shi'a scholar, didn't believe complete authenticity of Al-Kafi.

2.Al-Khoei, also a prominent 20th century Shi'a scholar,said "There is within it (al-Kafi) traditions, whose chains of narration contain (known) ignorants, liars and fabricators."

The scholars have made these remarks, to remind the people that one cannot simply pick the book up, and take whatever they like from it as truthful. Rather, an exhaustive process of authentication must be applied, which leaves the understanding of the book in the hands of the learned.

persoalannya: dalam ASWJ, hadith2 berkaitan amalan je yg berbeza n perlu disyarahkan. tapi dalam kitab syiah, hadith berkaitan dgn akidah plak yg perlu disyarahkan. ini membuktikan akidah syiah ni masih diragui oleh penganutmya..
bukti 1: kitabnya al-Kaafi
“Sesungguhnya aku mengetahui apa-apa
yang ada di langit dan di bumi, aku mengetahui apa-apa
yang ada di dalam surya dan aku mengetahui apa yang
telah lalu serta yang akan datang.” (imam korg seperti Tuhan.. Rasulullah pun tak cakap mcm ni)

bukti 2:jilid I, hal 258,
“Bab bahwasanya
para imam mengetahui kapan mereka akan mati dan
mereka tidak akan mati kecuali dengan kemauan mereka
sendiri.”
(yg ni lagi gila..)

so ape lagi PJ nak putar belitkan?
ni akidah PJ!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

oh.maksudnya pj nak bukti dari ulama syiah yg famous,dan juga para marja'.ok.soalan utk pj(setiausaha sulit sila catat):
1.apakah aqidah syeikh a-thusi,syeikh mufid,syeikh saduq,al-khoei?

di sini saya paste ttg aqidah khomeini yg namanya ada dlm wikipedia.harapnya khomeini ni cukup famous.saya kenal n rasanya rmi jgk yg kenal.

Di dalam kitabnya Al Hukumah Al Islamiyyah di bawah tajuk “Wilayah Takwiniyyah” Khomeini berkata, “Sesungguhnya di antara aqidah aliran kita yang asasi dan terpenting ialah para Imam (Dua Belas) kita mempunyai darjat dan kedudukan yang tidak sampai kepadanya Malaikat Muqarrab dan Nabi lagi Rasul (Al Hukumah Al Islamiyyah, m.s. 52 ). Di tempat yang lain Khomeini menulis, “Pengajaran –pengajaran para Imam sama seperti pengajaran Al Quran, tidak khusus untuk generasi tertentu malah ia adalah pengajaran untuk semua di setiap masa dan negeri dan wajib diikuti sampai hari qiamat.” (Al Hukumah Al Islamiyyah, m.s. 113)

Di dlm kasyful asrar,khoemini berkata “Abu Bakr dan Umar telah banyak menyalahi hukum-hukum Allah yang terang. Mereka berdua telah banyak mempermain-mainkan hukum-hukum Tuhan. Mereka telah menghalalkan dan mengharamkan dari pihak diri-sendiri. Mereka berdua telah melakukan kezaliman terhadap Fatimah dan anak cucunya” (Kasyful Asrar, m.s. 110). Khomeini juga di antara 6 orang yang telah mengesahkan dan merestui kitab “Tuhfatul Awam” yang mengandungi doa supaya Allah melaknat Sayyidina Abu Bakr, Sayyidina Umar dan pengikut-pengikutnya. Antara lain doa itu bermaksud, “Ya Allah!Laknatlah dua berhala quraisy, dua jiblnya, dua taghutnya, dua orang yang malang dari kalangan mereka dan dua orang anak perempuan mereka. Mereka berdua telah melanggar perintahMu, mengingkari wahyuMu, menolak kurniaanMu dan derhaka kepada RasulMu. Mereka berdua telah mengubah agamaMU dan menyelewengkan KitabMu, mereka berdua telah menyintai musuh-musuhMu, menolak nikmat-nikmatMu dan telah menghentikan hukum-hukumMu …….”dan seterusnya . Dua orang tersebut yang diminta supaya dilaknat oleh Allah itu ialah Abu Bakr dan Umar.

apa kata pj ttg khomeini yg famous yg ada dlm wikipedia?

Anonymous said...

pj cuba smpaikan bhw ikutlah kita nak jd mcm mana pun,hari ni syiah esok aswj lusa muktazilah tulat khawarij pun takpe,asalkan islam.kpd pj n shbt2,pemikiran begini adalah salah,kerana Rasulullah saw telah pun warning kpd kita bhw umat islam akan pecah kpd byk golongan n 1 golongan shj yg betul,iaitu apa yg Rasulullah saw dan para sahabat di atasnya,iaitu apa yg diimani oleh Nabi dan para sahabat dulu.jika mereka semua mengimani bahawa tiada yg maksum kecuali nabi,adakah kita kata "takpe ko nak percaya yg imam 12 syiah tu maksum,asal ko islam sudahle"..adakah kita akan ckp begitu?bab aqidah tak boleh kita tolerate,bukan mcm soal hukum fiqh.kalau aqidah pun kita kata 'takpe la pape pun janji islam',rosaklah islam.ni la yg musuh2 islam suka.

Anonymous said...

Soalan 3: adakah imam syiah lebih power daripada Allah??
bukti: Al Kulainy dalam kitabnya al-Kaafi -yang mana ini
merupakan kitab yang paling shahih menurut Rafidhah-Dia juga berkata dalam jilid I, hal 258, “Bab bahwasanya para imam mengetahui kapan mereka akan mati dan
mereka tidak akan mati kecuali dengan kemauan mereka
sendiri.”

JAwapan PJ: (belum dijawab)

Anonymous said...

let's PJ answer Q3 first...

Anonymous said...

PERBINCANGAN TUDUHAN-TUDUHAN KE ATAS SYIAH.

HARI KE-3(26 OGOS 2008)

-t.ksh kpd SS kerana menjlnkan kerja scr sukarela.

-t.ksh terutama kpd Po.I yg berkongsi bhn bacaan yg berfaedah.

-t.ksh jgk kt Anonymous yg byk tu, sbb berkongsi dan bertanya soalan,walaupn soalan tu pd 'teras' nya berulang.

-sbb tu sy ckp soalan Po.I lebih bernas.tahniah.

-ada byk benda yg xtermasuk dlm soalan jd,insya-Allah sy akan cover selepas tu cm tuduhan:

>"Hadis as-Saqolain."[dr Anonymous(tulis nm blh x lain kl?)]

>ttg khomeini yg famous[dr cik Po.I (cik lg kn.hehe..)]

>kemaksuman imam 12 belas.(pn dr cik Po.I)

-sy turut memaparkan sedikit kitab2 syarahan hadis ASWJ.

-ok,sy plk nk berkongsi dgn semua.
kemudian bt penilaian.

=soalan ketiga:adakah imam syiah lebih power daripada Allah yg ditafsirkan sendiri oleh kita yg diambil dari al-Kaafi.

Jawapan: jawapan bg soalan ini sama cm jawapan bg soalan kedua A pada hari kedua tu. 'teras' nya sm sbb diambil dari al-Kafi. sila rujuk balik jawapan tersebut klu sebelum ni x bc.

Penilaian: sy berpendapat tuduhan ditolak selagi tidak ada bukti 2-3 org ulamak syiah yg mengshahihkan hadis tersebut.

--habis soalan--

+Tuduhan yg xpenah dgr "Hadis as-Saqolain".

Jawapan: klu xpenah dgr jgn ckp org lain menipu.tp mtk org tersebut buktikan dahulu ye. Hadis tersebut mmg byk dlm rujukan ASWJ.

Bukti:Muslim di dalam Sahih31nya mengutip sabda Nabi SAWAW: Aku tinggalkan kepada kalian Thaqalain (dua perkara yang berharga) pertamanya Kitab Allah padanya petunjuk dan cahaya. Oleh itu ambillah kalian dengan Kitab Allah dan peganglah kepadanya. Aku peringatkan kalian kepada Allah tentang Ahlu l-Baitku ini.

-Ahmad bin Hanbal di dalam Musnad32nya daripada Sa'id al-Khudri daripada Nabi SAWAW bersabda: Aku hampir dipanggil (oleh Tuhanku) dan aku segera menyahutinya. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kalian al-Thaqalain (dua perkara yang berharga) Kitab Allah dan 'Itrahku. Kitab Allah adalah tali yang terbentang daripada langit ke bumi dan 'Itrahku Ahlu l-Baitku. Sesungguhnya Allah SWT memberitahuku tentang kedua-duanya. Sesungguhnya kedua-duanya tidak akan berpisah sehingga dikembali kepadaku di Haudh. Maka kalian jagalah baik-baik kedua peninggalanku itu.

-Al-Muttaqi al-Hindi meriwayatkan hadith ini di dalam Kanz al-Ummal.33 Sementara al-Turmudhi di dalam Sahih34nya daripada Jabir bin Abdullah al-Ansari dia berkata: Aku melihat Rasulullah SAWAW di Haji Wida' hari Arafah ketika beliau berada di atas unta dan bersabda: Wahai manusia! Sesungguhnya aku telah meninggalkan kepada kalian, jika kalian mengambilnya nescaya kalian tidak akan sesat selama-lamanya: Kitab Allah dan 'Itrah Ahlu l-Baitku. Al-Turmudhi berkata: Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Dhar, Abu Sa'id, Zaid bin Arqam dan Huzaifah bin Usayd.

-Al-Turmudhi juga meriwayatkannya daripada Zaid bin Arqam bahawa Rasulullah SAWAW bersabda: Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kalian selama kalian berpegang teguh kepadanya, kalian tidak akan sesat selepasku. Salah satunya lebih besar daripada yang lain: Kitab Allah merupakan tali yang terbentang daripada langit dan bumi dan 'Itrah Ahlu l-Baitku. Kedua-duanya tidak akan berpisah sehingga kedua-duanya dikembalikan di Haudh. Kalian jagalah baik-baik dan bagaimana kalian memperlakukan kedua-dua peninggalanku. Al-Turmudhi selepas mengeluarkan hadith ini menyatakan bahwa hadith ini adalah hadith Hasan.

-Al-Tabari di dalam Dhakha'ir al-'Uqba,35 al-Hakim di dalam al-Mustadrak36 daripada Zaid bin Arqam, sesungguhnya Nabi SAWAW bersabda semasa Haji Wida': Sesungguhnya aku tinggalkan pada kalian Thaqalain (dua perkara yang berharga) salah satunya lebih besar dari yang lain; Kitab Allah dan Itrahku. Oleh itu jagalah kedua-duanya peninggalanku itu. Sesungguhnya kedua-duanya itu tidak akan berpisah sehingga dikembalikan di Haudh. Al-Hakim37 selepas mengemukakan hadith ini menyatakan bahawa hadith ini adalah sahih menurut syarat Bukhari dan Muslim. Juga al-Dhahabi di dalam Talkhis38nya.

-Al-Ya'qubi di dalam Tarikh41nya menyatakan bahawa Nabi SAWAW bersabda: Aku melintasi kalian ketika kalian dibentangkan di hadapan Haudh. Sesungguhnya aku akan bertanya kepada kalian ketika kalian dikembalikan kepadaku tentang Thaqalain. Dan lihatlah bagaimana kalian memperlakukan kedua-dua peninggalanku. Mereka bertanya: Apakah Thaqalain (dua perkara yang berharga) wahai Rasulullah SAWAW? Beliau menjawab: Yang pertama adalah yang paling besar iaitu Kitab Allah (berada) 'di tangan' Allah dan di tangan kalian. Justeru itu kalian berpeganglah dengannya. Janganlah kalian menjadi sesat, dan janganlah kalian menukarnya dan kedua 'itrah Ahlu l-Baitku.

-Al-Darimi telah menyebutkannya di dalam al-Sunan42, al-Nasa'i di dalam al-Khasa'is43 dan al-Khanji al-Syafi'i di dalam Kifayah al-Talib44. Abu Nua'im al-Isfahani di dalam al-Hilyah45, Ibn al-Kathir al-Jazari di dalam Usd al-Ghabah46, Ibn Abd Rabbih di dalam al-Iqd al-Farid47, Ibn al-Jauzi di dalam Tadhkirah al-Khawwas48, al-Halabi al-Syafi'i di dalam Insan al-'Uyun49, Fakhruddin al-Razi di dalam Mafatih al-Ghaib50, al-Nisaburi di dalam Tafsirnya51, al-Khazin di dalam Tafsir52nya, Ibn Abi l-Hadid di dalam Syarh Nahj al-Balaghah53, Syablanji di dalam Nur al-Absar54, Ibn Sibaqh al-Maliki di dalam Fusul al-Muhimmah55, dan al-Baghawi al-Syafi'i di dalam Masabih al-Sunnah.56

Rujukan: http://melayu.husayniya.org/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=45

Penilaian: Subhanallah,byknya. klu yg ni pn xpenah dgr maka sy pecaya(hampir ke tahap yakin) yg perkara selepas ini mst saudara/saudari langsung xpenah dgr.ketahuilah bahawa terdpt "sebahagian ulamak ASWJ yg mengdhaifkan hadis "Al-Quran dan As-Sunnah, tp mengshahihkan hadis "Al-Quran dan Ahlulbait""

Bukti: Berkenaan hadis: "Aku tinggalkan kepada kamu (dua perkara), jika kamu berpegang dengan kedua-duanya kamu tidak akan sesat sampai ke bila-bila. laitu KITAB ALLAH DAN SUNNAH NABI-NYA." Menurut Hassan al-Saqqaf hadis ini TIDAK SAHIH DARI SUDUT SANAD DAN MATANNYA.

-TERDAPAT HADITH YANG LEBIH KUAT DAN SAHIH yang diriwayatkan oleh IMAM MUSLIM berbunyi: "Daripada Sayyidina Zaid b. Arqam r.a mengatakan: "Suatu hari Sayyidina Rasulullah SAW berdiri dihadapan kami, seraya berkhutbah di suatu tempat yang lapang di antara Makkah dan Madinah. Baginda memuji Allah dan menyanjungNya dan menasihati serta mengingatkan umatnya. Kemudian Baginda bersabda: "Ingatlah wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku ini adalah manusia biasa. Sebentar lagi akan datang utusan Tuhan menjemputku. Lalu aku pun menyahutnya. Dan aku akan meninggalkan kalian dua pusaka. Pertama, Kitab Allah (Al-Qur'an) yang mana di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya. Maka ambillah Kitab Allah itu dan pegangilah ia dengan teguh." Zaid menambah: "Baginda memerintahkan agar umatnya berpegang teguh pada Kitab Allah dan menggalak untuk mengamalkannya. Kemudian baginda bersabda lagi: "DAN KAUM KELUARGAKU. Aku memperingati kamu semua DENGAN KAUM KELUARGAKU (dilafaz sebanyak tiga kali). (Sahih Muslim m/s 1873-1874 juz 4 no: 2408 sunt: Muhd Fuad Abd Baqi, t.t, cet, Dar al-Fikr, Bayrouth).

-hadis ini juga diriwayatkan oleh IMAM AHMAD DI DALAM MUSNADNYA m/s 366 juz 4, AL-BAIHAQI di dalam Sunan al-Kubra m/s 148 juz 2 serta AL-DARIMIY di dalam Sunannya m/s 431 -432 juz 2. Manakala pada riwayat AL-TIRMIZI m/s 663 juz 5 no: 3788 hadis ini datang dengan lafaz: "Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kalian jika kalian berpegang pasti kalian tidak akan sesat sesudah ketiadaanku. Satu darinya lebih agung dari yang lain iaitu Kitab Allah. la merupakan tali yang memanjang dari langit ke bumi.. DAN KETURUNANKU (ahli baitku). Kedua pusaka ini tidak berpisah sehingga di datangkan Haudh kepadaku (sampai kiamat). Perhatikanlah bagaimana KALIAN MEMPERLAKUKAN MEREKA SETELAH PENINGGALANKU" (Sunan al-Tirmidzi, sunt: Ahmad Muhammad Syakir, t.t, Dar Ihya’ Thuras al-Arabi, Bayrouth). Seterusnya Hassan al-Saqqaf MENSAHIHKAN HADITH INI. (Sahih Sifatussolat al-Nabi, 1993, Dar Imam al-Nawawi, Jordan).

-Hadis tersebut berbunyi: "Wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku telah meninggalkan kepada kamu yang mana jika kamu berpegang teguh dengannya pasti kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Kitab Allah dan sunnah NabiNya." Hassan al-Saqqaf menjelaskan: "Bagi saya, hadis ini diriwayatkan oleh al-Hakim di dalam al-Mustadrak m/s 93 juz 1. Pada SANADNYA TERDAPAT ABU U’WAIS dan ANAKNYA. Imam al-Hafiz Jamaluddin al-Mizzi, Tahdzib al-Kamal fi Asma at-Rijal m/s 127 juz 3, (Muassasah al-Risalah, Bayrouth, 1406H) ketika menyentuh tentang biografi Ibn Abi Uwais, beliau memuatkan pendapat orang yang MENTAJRIHKANNYA. Diriwayatkan daripada Ibn Ma'in mengatakan bahawa KEDUA-DUANYA ADALAH LEMAH DAN MENCURI HADITH, serta mukhallith (HAFALAN MEREKA BERCAMPUR-BAUR) dan BERDUSTA."

-pendapat Abu Hatim, al-Nisa'ie, Abu Qasim al-Laalakaei, dan Ibn Adiyy tentang biografi Ibn Abu Uwais. MAJORITI MEREKA MENTAJRIHKANNYA. Seterusnya Hassan al-Saqqaf juga menuqilkan pendapat Ibn Hajar AL-ASQALANIY yang berbunyi: "Atas dasar itu, hadis Ibn Abi Uwais TIDAK BOLEH DIJADIKAN HUJAH selain yang terdapat di dalam sahih kerana tajrih yang dilakukan oleh al-Nisa'ie dan Iain-lain." (Muqaddimah Fath al-Bari m/s 391, t.t, Dar al-Ma'rifah).

-Menurut Hassan al-Saqqaf lagi,: "Sesungguhnya Imam AL-HAKIM telah MENGIKTIRAF KEDHAIFAN HADITH TERSEBUT sehingga BELIAU TIDAK MENTASHIHKANNYA. Sebaliknya, beliau hanya mendatangkan (syahid) kesaksian terhadap hadis tersebut melalui riwayat Abu Hurairah.(al-Mustadrak m/s 171 juz 1, 1990, Dar al-Kutub al-Ilmiah, Bayrouth). Sambung beliau lagi: "Akan tetapi, HADITH TERSEBUT (riwayat Abu Hurairah) adalah wahin (TERLALU LEMAH) dan isnadnya jatuh sehingga nampak ketara kelemahannya." (Sahih Sifat al-Solat al-Nabi m/s 290,1993, Dar al-Imam al-Nawawi, Jordan)

Rujukan: http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=Forums&file=viewtopic&t=2

Penilaian atas penilaian: ternyata jelas kepada kita BAHAWA RIWAYAT MUSLIM DAN AHMAD ITU TERLEBIH SAHIH BERBANDING AL-HAKIM Lagi pula hadis yang disebut al-Hakim bermasalah dari sudut sanadnya. Permasalahan itu secara jelas menentang lafaz Muslim.

+ttg khomeini yg famous dan buku2nya. (Kasyful Asrar)

Jawapan: tahukah kita Kasyful Asrar ditulis khomeini dlm bahasa Parsi? terdapat org yg mengatakan terdapat pembohongan dlm penterjemhannya ke bahasa Arab.

Bukti: Adapun buku-buku terjemahan bahasa Arab yang mengacu pada Kasyful Asrar,
dengan terjemahan bohong tersebut, adalah :
1. "Dar Ammar It-Thaba'ah Wan Nasyr", ditulis oleh 3 ulama arab, seperti
Dr. Muhammad Al-Bandari (nama samaran), terbitan Yordania, 1987.
2. "Mar'al Khumayni fi Kasyfi Asrarihi" oleh Dr. Ahmad Kamal Sya'st.
3. "Al-Fitnatul Khumayniyyah" oleh Sa'id Hawwa (warga Yordania).
4. "Fadhaihul Khumayniyyah", ditulis oleh 6 pemikir Islam, seperti Dr.
Abdul Mun'im Namer (ulama Mesir), diterbitkan oleh Konferensi Islam Rakyat
Irak.

-Kebohongan terjemahan Arab atas buku "Kasyful Asrar", seperti :

1. Dikatakan bahwa Imam Khomeini menyebut Abubakar dan Umar sebagai "Dua
Berhala Quraisy". Dan kenyataannya tidak ada dalam teks aslinya.

2. Beliau (Imam Khomeini) dikatakan mencaci maki sahabat. Tidak ditemukan
dalam teks aslinya.

3. Beliau mengatakan tentang syahid, yaitu : "Dan ia telah mengorbankan
semua yang ada di jalan Allah". Yang diterjemahkan dalam bahasa Arab dengan
"Wa khosaro ruhahu min ajlillahi ta'ala" (dan ia telah merugikan ruhnya
lantaran Allah Ta'ala). Yang kemudian si penerjemah mencaci maki Imam
Khomeini.

4. Ketika beliau menyebut "markaz tasayyu'" (tempat para syi'ah), kemudian
diterjemahkan dengan "mamlaka asy-syi'ah" (Kerajaan syi'ah raya).

5. Kata "riwayah" diterjemahkan dengan "hikayah".

6. Kata "turabul ahya' wahibun lil hayati" (tanah/bumi yang akan memberi
kehidupan). Diterjemahkan dengan "At-turbatu wahbatu lil hayati" (batu itu
pemberi kehidupan).

-Yang dengan kebohongan di atas, penerjemah dan pemberi catatan pinggir atas
penerjemahan tersebut, telah mencaci maki Imam Khomeini sebagai kafir,
pembohong, fanatik parsi, dll.

-Dan masih banyak lagi kebohongan dan kebodohan penerjemah dan pemberi
catatan pinggir, dalam menterjemahkan dan mengomentari Kasyful Asrar.

-Lebih lengkapnya baca buku di bawah ini.
"Kasyful Asrar Imam Khomeini, antara Bahasa Arab dan Bahasa Parsi" oleh
Jamaluddin Asymawi, penerbit As-Sajjad, Jakarta, 1996.
Yang merupakan terjemahan buku Dr. Ibrahim Ad-Dasuqi Syata, tersebut di atas

Rujukan: http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=233255&extra=page%3D4

Penilaian: sy berpendapat tuduhan ditolak sehingga kita membuktikan selepas membaca sendiri buku tersebut yg original berbahasa Parsi.

+kemaksumam imam 12.(x termasuk imam Khomeini)

Jawapan: Ya,mmg syiah imamiyah mengakui kemaksumam imam 12.

Bukti 1: Mereka berhujah dengan ayat Quran 33:33: “Sesungguhnya Allah hendak mengeluarkan dari kalian kekotoran [rijsa] wahai Ahlul Bayt dan menyucikan kalian sebersih-bersihnya.”

Rujukan: http://islamsyiah.wordpress.com/2007/07/05/obyek-obyek-isu-kesesatan-syiah/

Bukti 2: Hj Hadi mengakui Khomeini dlm Al Hukumah Al Islamiyyah, telah salah ijtihad memaksumkan imam 12 berdasarkan hadis Nabi SAWAW bersabda: “Ulama umatku lebih mulia dari nabi Bani Isra’il.”(Lihat Yanabi’ al-Mawaddah, Baghdad, 1385H, hlm. 475)

Rujukan: bukak youtube.taip 'sejarah syiah imamiyah'.ada 3 siri

Penilaian: sy berpendapat mmg benar syiah memaksumkan imam 12 kerana salah ijtihad melalui nas-nas yg ada. tp Hj Hadi pn tetap menerima mereka sebagai islam, xkan kita xblh.

++kitab2 syarahan hadis dlm ASWJ.

Jawapan: dlm shahih bukhari muslim,adakah semua hadisnya hanya ttg fiqh? dan tidak ada ttg akidah? tentu bkn cm tu. lihat brapa byk kitab2 yg mengsharahkan hadis2 mereka tidak kira hadis fiqh atau akidah.

Bukti: Sahih al-Bukhari
-Fath al-Bari by Ibn Hajar Asqalani (most notably).
-Umdat al-Qari
-Irshad al-Sari by Al-Qastallani

Sahih Muslim
-Fath al-Mulhim
-Takmilat Fath al-Mulhim
-Al Minhaj Be Sharh Sahih Muslim

Rujukan: http://en.wikipedia.org/wiki/Sahih_Bukhari
http://en.wikipedia.org/wiki/Sahih_Muslim

Penilaian: sy berpendapt ulama2 ASWJ bkn pemalas.mereka membincang dan mengsharahkan semua hadis2.

--sekian,t.ksh--

salam.
[penatnya.. (@_@)]

Anonymous said...

sy berpendapat tuduhan ditolak selagi tidak ada bukti 2-3 org ulamak ASMJ yg mengshahihkan hadis2 tersebut.

jgn mengada2 kan hadith semdiri

Anonymous said...

1. adakah pj kenal hassan al-saqqaf?para ulama refute beliau kerana penyelewengan ilmiah yg dilakukannya dan byk buku ditulis utk radd beliau

2.pj belum jwb soalan saya yg sy mintak dicatit.apakah aqidah syeikh saduq,at-thusi?apakah kandungan dlm kitb mereka Kitab at-tauhid dan at-tahdzib yg berkaitan dgn aqidah?adakah tidak spt kepercayaan alkulaini yg kitabnya dikaji oleh mereka?

3.ttg hadis tsaqalain.ya,itu hadis sahih.penjelasannya sila baca
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/buku_syiah/siri3/dua.htm

4.ttg haji hadi.ni kita dah bahas dulu maleh dah nak ulang balik.saya serahkan bab ni kpd arifin.

5.ttg taqiyyah.pj guna dalil quran ttg kisah ammar bin yasir yg jelas menunjukkan jika nyawa terancam maka dibenarkan utk kita berbuat begitu.tapi pj guna cth khatib doa kepada raja.cth ini takde kena mengena langsung dgn dalil itu dan tak tepat langsung.kelakar ada..sorry lah pj tp kena ckp jgk.sdgkn taqiyyah dlm syiah adalah sesuatu yg besar n menyalahi agama.

6.pj asyik kata syiah islam (generalize again) sdgkan kita pun dah byk kali kata,ulama hanya mengkafirkan golongan rafidhah yg aqidahnya adalah hancus dan teruk spt yg dibincangkan sebelum ni.sape2 yg tak beraqidah begitu,maka tak kafirlah.ni bukan po.i yg ckp ni para ulama yg ckp.ini aje pointnye.tak susah pun.

7.ttg khomeini.oklah katalah kita terima yg khomeini tak tulis gitu.jadi apakah aqidah khomeini?adakah sama mcm aswj?kalau sama takde masalah la pj,maknanya khomeini adalah sunni.jadi apakah aqidah khoemini?apakah apakah apakah?cuba pj cerita sket.

Anonymous said...

PERBINCANGAN TUDUHAN-TUDUHAN KE ATAS SYIAH.

HARI KE-5(28 OGOS 2008)

-t.ksh kat cik Po.I.
-SS balik cuti ke?selamat bercuti.

-sebelum tu ingin dijelaskan bila saya menulis 'syiah' sj maka ianya merujuk pada syiah imamiyah.klu syiah lain sy akan tulis secara terperinci.tq utk teguran Po.I tersebut.

-hari ni saya cover sebagai penjelasan tambahan sbb xde soalan dr SS (ni pn utk tjkkan hormat kt SS yg dia pn berfungsi besar dlm perbincangan ni)

-topic2 yg akn dicover
> syeikh saduq,at-thusi
> taqiyyah
> khomeini

-last sekali ttg hassan al-saqqaf.


+syeikh saduq dan at-thusi

Penjelasan: mereka merupakan 2 tokoh hadis dlm syiah. mereka mempunyai kitab2 yg tersenarai dalam 4 kitab hadis utama syiah.

Bukti:1. Kitab al-Kafi (divided into Usul al-Kafi, Furu al-Kafi and Rawdat al-Kafi) of Kulayni

2. Man la yahduruhu al-Faqih of Shaikh Saduq

3. Tahdhib al-Ahkam by Abu Ja'far al-Tusi

4. Al-Istibsar by Abu Ja'far al-Tusi

Rujukan: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Four_Books

Penilaian: sy berpendapt seperti buku no 1 yg tidak shahih semua,apatah lg buku yg no2,3,4 lg xshahih semua.

+taqiyyah dlm syiah adalah sesuatu yg besar n menyalahi agama

Penjelasan: sebenarnya bukan menyalahi agama Po.I. tp menyalahi ASWJ. blh Po.I tjkkan dulu apa yg Po.I tahu ttg taqiyah dan bukti2nya?

Penilaian: sy berpendapat sesi perbincangan dgn taqiyah dilanjutkan utk penerangan tambahan dari Po.I.

+aqidah khomeini
Jawapan: mesti la syiah. xkan ASWJ. ni baru klakar nmnya. ada 5 perkara dlm akidah syiah.
1. Tauhid
2. Keadilan
3. Kenabian
4. Imamah
5. Maad (Kehidupan abadi manusia setelah kematian)

utk penjelasan lanjut bc kat rujukan nnt.

Rujukan: http://www.s-alshirazi.org/languges/indonesian/subject/usol/01.htm

Penilaian: sy berpendapt kena bg masa kat Po.I bc dulu dan bt kesimpulan atau soalan2 lepas ni.

++ menjawap fitnah2 ke atas hassan al-saqqaf

Jawapan: terdapat berbagai bukti menunjukkan bahwa dia merupakan seorg ASWJ tanpa ragu.

Bukti: sebenamya SYEIKH HASSAN AL-SAQAF ADALAH SEORANG SUNNI-AL-ASYA’RI YANG BERMAZHAB SYAFIE

-Beliau sendiri menulis ‘SAHIH SIFATUSSOLAH AL-NABIY (yang wujud ditangan saudara). laitu sebuah KITAB FIQH SOLAT ASY-SYAFIE sebagai REAKSI POSITIF TERHADAPHURAIAN TIDAK BERMAZHAB SYEIKH AL-BAANI di dalam "Sifat al-Solat al-Nabi".

-Lihatlah di sana bagaimana Syeikh Hassan menuqilkan pendapat Imam al-Syafi'e, Imam Ibn al-Solah, Imam al-Ghazali, Fakhruddin ar-Razi, al-Muhaqqiq al-Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Haitami, Ibn Hajar Asqalani, Taqiyuddin al-Subki, al-Sakhawi dan beberapa pandangan ulamak hadis yang masyhur seperti al-Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmidzi, al-Nasa'e, Abu Daud dan Iain-lain.

-bukti yang lebih jelas, Syeikh Hassan al-Saqqaf juga menulis syarah kitab Umdah al-Salik li Uddah al-Nasik sebagai sebuah kitab Haji juga dalam MAZHAB AL-SYAFIE Saudara juga boleh membaca Tahdzir al-Abd Awwah yang memuatkan tiga masalah agama.

-Hassan al-Saqqaf juga menghasilkan KARYA USULUDDIN DALAM MAZHAB AL-ASYAARI. Buktinya, kitab Sahih al-Aqidah al-Thahawiyah diulas oleh beliau sebagai satu perbandingan dengan Syarh Aqidah al-Thahawiyah yang dikarang oleh Ibn Abi al-Izz. KITABAKIDAH AHLI SUNNUAH WAL JAAMAAH DIKARANG OLEH BELIAU HASIL ULASAN TERHADAP PENDAPAT AL-GHAZALI DARIPADA IHYA’.. Beliau juga mengulas Jauharah al-Tauhid karangan Imam al-Laqqani dan diberi judul Iqd Zabarjad al-Nadhid. Selain itu beliau juga menulis Syarh Sullam al-Taufiq (feqh, tauhid dan Tasawwuf).

-Akan tetapi, apabila KITAB-KITAB TADI DILIHAT DAPAT MENGKONTRADIKSI KITAB-KITAB AL-ALBAANI DAN ALIRAN AL-WAHABIYAH SERTA IBN TAIMIYYAH, beliau mula dituduh sesat, penyebar fahaman Mu'tazilah, penganut Syi'ah dan sebagainya

-Tuduhan ini turut menjalar kepada Syeikh al-Muhaddith Mahmud Said Mamduh, Syeikh al-Muhaddith Muhammad A'lawi al-Makki, Syeikh Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buthi, Syeikh Ali al-Majzub, Syeikh Sa'id Foudeh, Syeikh Abi Hasnain al-Makki dan Iain-lain yang seangkatan dengan beliau. Atau mana-mana sahaja ulamak yang beraliran Asya'irah nusantara. Hal ini seakan menjadi satu tradisi bagi aliran salafiyah-wahabiyyah yang amat bencikan Asya'irah.

-Sungguhpun beliau tidak berpuashati dengan penentangan terhadap Sayyidina Ali namun beliau tidak mencela para sahabat yang lain atau menghukum mereka ke dalam neraka.

-Saudara juga tentu faham apakah hukum bagi seseorang yang telah mengambil inisiatif sendiri dalam sesuatu tindakan dan membelakangi khalifah sekalipun berijtihad atas nama sahabat. Dan para sahabat pula bukannya insan yang maksum. Tegasnya, bila kita membicarakan hal ini bukan bererti kita mencela mereka. Tetapi isu ini sengaja dicetuskan supaya kami dapat digambarkan sebagai mencela sahabat r.a. Dan kesalahan dapat diletak diatas tengkuk-tengkuk kami manakala salafiyah-wahabiyah pula dikatakan membela sunnah.

Rujukan: http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?name=Forums&file=viewtopic&t=2

Penilaian: sy berpendapat tanpa ragu dia seorang ASWJ yg alim, terpecaya, dan byk ilmu.

--sekian.t.kasih--

salam.

Anonymous said...

1.ttg hassan as-saqqaf.spt yg saya kata sblm ni.beliau byk melakukan penyelewengan ilmiah dan banyak buku yg telah ditulis utk me'refute' beliau.antaranya
-‘al-Kashshaaf `an Dalaalaat Hasan as-Saqqaaf’
-‘al-Qawl al-Mubeen fee Ithbaat as-Soorah li Rabb al-Aalameen’
-‘Ittihaaf Ahl al-Fadl wa al-Insaaf bi Naqd Kitaab Daf` Shubah at-Tashbeeh wa Taleeqaat as-Saqqaaf’ by the same author, and it is a long and detailed work.
-‘al-Anwaar al-Kaashifah li Tanaaqadaat al-Khassaaf az-Zaa`ifah’
-‘al-Eeqaaf `alaa Abaateel Qaamoos Shataa`im as-Saqqaaf’
-‘al-Ittihaaf bi Aqueedah Shaikh al-Islaam wa at-Tahdheer min Jahmiyyah as-Saqqaaf’ by Shaikh Abd al-Kareem al-Humaid
-‘Iftiraa`aat as-Saqqaaf al-Atheem `alaa al-Albaanee Shaikh al-Muhadditheen’ by Shaikh Khaalid al-Inbaree.
-‘Radd alaa at-Tandeed bi man Adada at-Tawheed’ by Shaikh Muhsin al-Abbaad
-‘as-Sawaa`iq was ash-Shuhub al-Marmiyyah `alaa Dalaalaat wa al-Inhiraafaat as-Saqqaaf al-Bid`iyyah’ by Shaikh Abu Wadaa’ah al-Atharee.

2.ttg ust zamihan.tak payah la baca blog dia yg byk fitnah memfitnah tu.saya pastekan url di cbox kat luar utk mjwb bebrapa isu yg ust zamihan ttg wahabi ni.kat sini selalu url tak keluar full

3.pj..pj..pj kata yg dok kata al-kaafi tu hadis tak sahih(>50% dhaif)ialah syeikh saduq,at-tusi.tapi menurut wikipedia pj,al-kafi tu dok kat no 1,buku yg ditulis oleh sheikh saduq n at-tusi tu dok bawah dari al-kafi,maka pj kata lebih2 la tak sahih..dah tu 2x5 je la dgn al-kulaini.apa autoriti mereka utk kata al-kafi tu hadis tak soheh semuanya sdgkan kitab2 mereka tu lebih2 lagi la tak sahih?hai..baik ikut kata ulama syiah yang kata al-kafi tu accurate n memuji2 al-kafi spt:

-Sharaf'Deen AbdulHussain Mosawy said: "Al-Kafi, AlIsTibSaar, AlTahzeeb and Mun La YahduRuHu Alfaqeeh are *MutawaTirah* and agreed on the accuracy of its contents (the Hadiths) , and Al-Kafi is the oldest , greatest , best and the most accurate one of them " . [The book of AlMuraja'aat , Muraj'ah number 110 ] ..... MutawaTirah = accurate 100% because it was narrated by many narrators .

-AlTabRassy said: "Al-Kafi among the four shia books (AlTahzeeb , Al-Kafi , AlIsTibSar , mun la YahDuruhu Alfaqeeh) is like the sun among the stars , and who looked fairly would not need to notice the position of the men in the chain of hadiths in this Book , and if you looked fairly you would feel satisfied and sure that the hadiths are firm and accurate." [MusTaDrak AlWasa'el, volume 3 , page 532]

dan banyak lagi...

4.ttg taqiyyah.SHEIKH SADUQ berkata:

“Our belief concerning taqiya (permissible dissimulation) is that it is obligatory, and he who forsakes it is in the same position as he who forsakes prayer…Now until the Imam al-Qa’im appears, taqiya is obligatory and it is not permissible to dispense with it. He, who abandons it before the appearance of the Qa’im, has verily gone out of the religion of Allah, Exalted is He, and the religion of the Imams, and disobeys Allah and His Messenger and the Imams."

boleh baca lbh lanjut di sini: www.ahlelbayt.com/articles/taqiyyah/taqiyyah

5.ttg khomeini.mmg kelakar sbb apa yg kita ckp pasal khomeini pj nafi,benda2 tu tak ditulis dalam kitab beliau,so kita tanya dah tu apa akidah khomeini?pj kata syiah le..so benda yg pj kata khomeini tak tulis tu,itula aqidah syiah!

6.ttg debat as-saqqaf n adnan ar'ur.menurut seorang viewer video tu,katanya:

Setakat yang saya faham yang Saqqaf cuba menuduh Ibnu Taimiyyah telah kafir dengan menggunakan kata-kata Imam Ahmad dalam Siyar Alam an-Nubala`

من قال القرآن محدث فهو كافر

Barangsiapa berkata: Al-Quran telah diubah maka dia telah kafir

Saya merujuk kamus mu`jam Thullab perkataan " محدث
bermaksud الجديد,ما لم يكون معروفا
maksudnya: Baru,tidak seperti asalnya( tidak seperti dikenali pada awal penurunannya)tolong perbetulkan jika saya salah.
Maksudnya: Seolah-olah Ibn Taimiyyah mendakwa al-Quran telah diubah.
mungkin dia(saqqaf)kalau tak salah,menggunakan perkataan-perkataan Ibn Taimiyyah ketika membantah kelompok syiah untuk dijadikan hujah mengatakan bahawa Ibn Taimiyyah telah mendakwa al-Quran telah diubah.(Kerana Syiah mendakwa al-Quran yang ada di tangan umat Islam hari ini telah diubah)

Apapun dia(saqqaf) menggunakan ayat Quran dari surah al-Anbiya` ayat:2 sebagai dalil untuk menguatkan tuduhannya itu.

Cuba rujuk penafsiran ulama salaf tentang perkataan محدث
dalam Tafsir Ibn Kathir atau kitab-kitab tafsir yg lain.

Kemudian dia(saqqaf) meneruskan lagi tuduhan dia berkata: Ibn Taimiyyah dalam fatwa al-Kubra ketika ditanya tentang masalah menjaharkan niat@ talaffuz aniiat(lafaz niat)ketika solat.Maka Saqqaf mendakwa Ibn Taimiyyah menjawab : Ianya bukannya sesuatu yang disyariatkan,tak pernah dibuat oleh Rasulullah,para sahabat,dan para ulama salaf(akhir sekali dia menambah): Saqqaf berkata ibn Taimiyyah berkata dalam fatwanya: Orang yang menjaharkan lafaz niatnya ketika solat maka wajib dibunuh

"Seolah-olah Ibnu Taimiyyah mengkafirkan mereka yang berselisih dalam masalah khilafiah(fiqh)"
(Cuba rujuk Fatwa al-Kubra Ibn Taimiyyah: Jlid Satu,muka surat 1)
Benar ke perkataan Ibn Taimiyyah macam tu?) @ mungkin Saqqaf dah tambah perkataan "wajib dibunuh"

memang saqqaf ada niat tak baik,fakta yang digunakan mengelirukan
Saya rasa setakat itu yang boleh saya faham,mohon pencerahan atau ada link-link yang sudah menjawab masalah ini.Mungkin boleh cari rakaman perdebatan ini secara lengkap..

penilaian:jadi,macam mana?

Anonymous said...

assalamualaikum wbt kepada pj n sahabat2 sekalian.setelah berfikir pjg,saya tlh amik keputusan utk tarik diri dr perbincangan ni atas sebab2 tertentu.bukan sbb mengaku kalah dgn pj hehe..sahabat2 lain bolehlah sambung.tapi insyaAllah,jika takde halangan,kita akan susun perancangan utk tackle problem ni.jadi pj,mintak maafla jika ada terkasar bahasa dan gunakanlah masa kita dgn sebaik2nya sblm pro3 yg berapa bulan je lagi ni.

jawapan terakhir saya:

1.saya merujuk web bukan syiah kerana di dalamnya sudah ada quote yg berasal dari sumber syiah.itu sudah cukup.dan utk mengetahui pandangan ahl sunnah dalam sesuatu perkara,mesti lah rujuk web sunni.takkan nak web syiah pula.kalau web syiah mestilah ulasan dari sudut pandangan syiah.sedangkan yg kita nak tau ialah apa pandangan ahl sunnah.pj amik dr syiah,saya amik dr sunni,masing2 boleh banding dan nilai.

2.saya masuk juga web2 syiah,jgn bimbang.cuma tak bleh duduk lama.tak tahan nak baca.

3.ttg khomeini tak tau aqidah syiah.klu pj tgk quote yg saya amik dari tulisan dlm kitab khomeini tu (tapi pj kata tak betul terjemah),ttg imamah,tentang abu bakar,umar dan lain2,walaupun kalau betullah khomeini tak tulis,perkara2 seumpama itu bukan hanya diperoleh dlm kitab khomeini aje.banyak kitab2 syiah lain yg ckp sama.termasuk 4 buku tu,kalau bukak,ada je.n berlambak2 lagi buku syiah yg lain.sbb tu saya kata,kalau khomeini tak tulis macam tu,takde beza pun,sbb aqidah khomeini still syiah.

4.ttg ijtihad ibn taimiyyah.adakah ulama yg 100% ijtihadnya betul?seminar mcm tu tak payahla pegi.especially apabila ulama tu lebih byk kebaikannya drp kesilapannya.buat apa kita nak bermusuh dgn ibn taimiyyah yg dah meninggal lama dah.beliau pun dah bahagia di barzakh insyaAllah,kita kat dunia ni sibuk nak cerca dia salah ijtihad la apa la.yusuf alqardhawi yg pj kata setuju dgn taqrib pun puji n sayangkan ibn taimiyyah,spt yg beliau tulis dlm kitabnya.

5.baik baca al-ahkam dari blog ust zamihan.

pesanan terkahir:Rasulullah saw bersabda "Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid‘ah dan setiap bid‘ah adalah sesat."[HR Abu Daud,Tirmizi:Sahih]

"Wahai (Allah) Tuhan Jibril, Mikail, Israfil, Pencipta langit dan bumi, Mengetahui Yang ghaib dan yang Nyata! Engkau yang menghukum apa yang hamba-hamba-Mu berselisihan di antara mereka. Tunjukkanlah aku kebenaran mengenai apa yang diperselisihkan dengan izin-Mu. Sesungguhnya Engkau menunjukkan sesiapa yang Engkau kehendaki ke jalan yang lurus"

wallahua'lam

Anonymous said...

salam.

Anonymous said...

sbb kat cbox sy dh kena banned jd sy bg tau kat sini jela.

persoalan2 Po.I tu saya jwp nnt jela.satu sbb satu selalu letih2 (IDA kot cm ckp jacknaim). satu lg sbb skrg bln puasa. nnt kita gaduh2 la plk. cm xelok je. ok.

sekian,t.kasih.

Anonymous said...

PERUTUSAN KHAS UCAPAN TA'ZIAH DAN PUJIAN OLEH:
SOHIBUS SAMAHAH DATO' ASY-SYEIKH AL-HAJ NOOH BIN GADOT MUFTI NEGERI JOHOR DARUL TAKZIM DI ATAS PEMERGIAN AL-MUHADDITH AL-WALI SYEIKH ABDULLAH AL-HARARI AL-HABASYI KE RAHMATULLAH

Ucapan Dato' Mufti Johor:

" Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim. Siang hari Selasa bersamaan 2hb Ramadhan 1429H baru ini umat Islam dikejutkan dengan pemergian ke rahmatullah seorang tokoh ulama Islam yang berani mempertahankan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah beliau adalah Al-Muhaddith Al-Allamah Asy-Syeikh Abdullah Al-Harari terkenal dengan Al-Habasyi rahimahullah.
Dengan ini saya, keluarga saya, Jabatan Mufti Johor dan seluruh umat Islam di Negeri Johor memohon semoga Allah subhanahu wata'ala melimpahkan keampunan ke atas ruh Syeikh Abdullah Al-Harari dan menempatkan beliau bersama ruh muslimin, para syuhada', para ulama, para muttaqin dan para ambiya'.
Ta'ziah juga saya ucapkan buat ahli keluarga, para penuntut dan anak-anak murid beliau yang gigih mempertahankan aqidah Islam dengan hujah-hujah yang kental. Saya sendiri mengenali dan mengetahui perihal Syeikh Abdullah Al-Harari Al-Habasyi dengan baik berdasarkan kitab-kitab dan karangan-karangan beliau yang cukup hebat. Kepakaran beliau dalam ilmu hadith pula membuktikan bahawa beliau merupakan seorang ulama Al-Muhaddith dan juga merupakan seorang wali dan pejuang yang mempertahankan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Semoga Allah merahmati beliau dan ditempatkan di dalam syurga Firdaus. Rahimakallah ya Syeikh Abdallah Al-Harari ".

* Sumber ucapan SS. Dato' Mufti Johor tersebut dipetik daripada perutusan khas beliau sendiri secara bertulis dan berlisan juga mengunakan bahasa arab yang dituturkan oleh beliau sendiri kepada wakil rasmi Jam'iyyah Al-Masyari' Al-Khoiriyyah Al-Islamiyyah Beirut Lubnan pada hari Khamis, 4hb September 2008, jam 11:00am waktu Malaysia.

Anonymous said...

[url=http://www.archimedes.ee/File/prosolution_dick_enhancement_pills.html]prosolution dick enhancement pills[/url]
Inflatable (hydraulic) devices (infection rate decreases
http://www.archimedes.ee/File/prosolution_dick_enhancement_pills.html There were no sperm is contemplated; [url=http://www.archimedes.ee/File/prosolution_dick_pills.html]prosolution dick pills[/url]
Sex hormonebinding globulin increased at week 12 of treatment regimen http://www.archimedes.ee/File/prosolution_dick_pills.html After full erection was lower than with cardiovascular disease). Trazodone [url=http://www.archimedes.ee/File/prosolution_enlargement_pills.html]prosolution enlargement pills[/url]
Sexual dysfunction may require a drop of neurogenic http://www.archimedes.ee/File/prosolution_enlargement_pills.html The malleable devices electronically record the number, duration, rigidity, and
[url=http://www.archimedes.ee/File/prosolution_penis_enlargement_pills.html]prosolution penis enlargement pills[/url] 2. Clinical efficacy—The clinical efficacy for vascular operations,
http://www.archimedes.ee/File/prosolution_penis_enlargement_pills.html

Anonymous said...

I see so many different commercials for the iphone and some of them are the ones for the applications. I'm wondering if the apps work on the ipod touch or only on the iphone? Or do only the games work for the ipod touch?



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

on line dating [url=http://loveepicentre.com/]seattle dating[/url] older women dating young guys http://loveepicentre.com/ sultry dating

Anonymous said...

key pharmacy kent wa [url=http://usadrugstoretoday.com/catalogue/z.htm]medications without a prescription[/url] drug test prescription http://usadrugstoretoday.com/categories/hypnotherapie.htm offshore medical school http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-fungus.htm
what does vaginal herpes look like [url=http://usadrugstoretoday.com/products/roxithromycin.htm]roxithromycin[/url] online courses at community college for medical case managers [url=http://usadrugstoretoday.com/catalogue/z.htm]zoloft and rage[/url]

Anonymous said...

methods to rate level of anxiety [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zyban.htm]zyban[/url] monty python penis http://usadrugstoretoday.com/products/rave--energy-and-mind-stimulator-.htm greatest dental plan available today http://usadrugstoretoday.com/products/metformin.htm
radio shows during the great depression [url=http://usadrugstoretoday.com/index.php?lng=uk&cv=po]No prescription online pharmacy[/url] health issues in japan [url=http://usadrugstoretoday.com/tos.htm]stress and social support[/url]

Anonymous said...

adrenal gland on kidney [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/dejar-de-fumar.htm]dejar de fumar[/url] project health drywall reading pa http://usadrugstoretoday.com/products/eulexin.htm permanent hair removal down syndrome http://usadrugstoretoday.com/catalogue/c.htm
can stress cause short term memory loss [url=http://usadrugstoretoday.com/products/brand-amoxil.htm]brand amoxil[/url] cultural stress differences [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zanaflex.htm]fayetteville georgia home medical equipment[/url]

Anonymous said...

http://healthboard.in/cytotec/compra-em-curitiba-de-cytotec
[url=http://healthboard.in/cyclophosphamide/cyclophosphamide-before-transplant]smoking drug side effects[/url] drug wholesalers atlanta ga [url=http://healthboard.in/depressive/defendre-un-pere-attaque-par-une-mere-depressive]defendre un pere attaque par une mere depressive[/url]
laws for maternal drug use http://healthboard.in/cyproheptadine/cyproheptadine-no-prescription
[url=http://healthboard.in/combivent/combivent-allergic-reaction]food and drug administration michigan[/url] erectile disfunction cures [url=http://healthboard.in/caffeine/copd-and-caffeine]copd and caffeine[/url]
emergency medicine in a page http://healthboard.in/candesartan/candesartan-cilexetil-alternative
[url=http://healthboard.in/carbohydrate/gravy-calories-carbohydrate]atrial fibrillation drug[/url] generic for cialis [url=http://healthboard.in/cyproheptadine/cyproheptadine-for-appetite-in-child]cyproheptadine for appetite in child[/url] athletes taking drugs [url=http://healthboard.in/bromocriptine/bromocriptine-vs-cabergoline-infertility]bromocriptine vs cabergoline infertility[/url]

Anonymous said...

http://alwayshealth.in/stress/anxiety-stress-cats
[url=http://alwayshealth.in/pain-relief/child-bladder-infection-pain-relief-azo]miracid uses drug[/url] pyschological erectile dysfunction [url=http://alwayshealth.in/my-heart/joy-division-heart-and-soul]joy division heart and soul[/url]
buy levitra us http://alwayshealth.in/medical-dictionary/hauptman-woodward-medical-facility
[url=http://alwayshealth.in/olanzapine]naples community health center[/url] senior mens health [url=http://alwayshealth.in/olanzapine/olanzapine-recall-southern-california]olanzapine recall southern california[/url]
drug addiciton http://alwayshealth.in/natural-health/mobile-phone-and-health
[url=http://alwayshealth.in/infections/plaza-internal-medicine-infections-disease-pc]erectile disfunction cincinnati ohio[/url] policy injuries drug test [url=http://alwayshealth.in/heart-disease/heart-gifts]heart gifts[/url] what is the drug tordal [url=http://alwayshealth.in/overdose/drug-overdose-first-aid]drug overdose first aid[/url]

Anonymous said...

http://healthportalonline.in/celadrin/health-benefits-of-celadrin
[url=http://healthportalonline.in/celexa/can-i-stop-taking-celexa]fricks drugstore[/url] schik drug treatment [url=http://healthportalonline.in/celecoxib/heart-disease-and-celecoxib]heart disease and celecoxib[/url]
alcohol and other drug abuse programs http://healthportalonline.in/cilostazol/cyklokapron
[url=http://healthportalonline.in/cipro/cipro-floxacin]viagra flomax interaction[/url] weight loss depression drugs [url=http://healthportalonline.in/carbohydrate/hormonal-regulation-of-carbohydrate-metabolism]hormonal regulation of carbohydrate metabolism[/url]
jimi hendrix on drugs http://healthportalonline.in/carbohydrates/pickled-ginger-carbohydrates
[url=http://healthportalonline.in/celebrex/celebrex-recall-vioxx]femscript drug plan[/url] new england journal if medicine [url=http://healthportalonline.in/casodex/casodex-bicalutamide-mississippi]casodex bicalutamide mississippi[/url] lannett drug com [url=http://healthportalonline.in/cetirizine/dog-veterinarian-allergies-cetirizine-hydrochloride]dog veterinarian allergies cetirizine hydrochloride[/url]

Anonymous said...

travel time rv sales http://greatadventures.in/cruises/princess-cruises-academy-cheat used travel trailers austin
[url=http://greatadventures.in/airline/airline-of-surinam]canada travel site[/url] travel flights deals [url=http://greatadventures.in/tour/kidz-bopworld-tour]kidz bopworld tour[/url]
suspicious activity in travel agency http://greatadventures.in/plane-tickets/cheap-plane-tickets-hotels
[url=http://greatadventures.in/cruise/best-time-to-cruise-on-pacific-ocean]travel airlines cheap[/url] air travel pdx mex [url=http://greatadventures.in/tourist/tourist-attractions-in-jordan]tourist attractions in jordan[/url]
seacoast travel in portsmouth nh http://greatadventures.in/flight/international-flight-consolidator black travel tours [url=http://greatadventures.in/tour/tour-lockheed-martin-facility]tour lockheed martin facility[/url]

Anonymous said...

how fast does an airplane travel in miles per hour http://livetravel.in/adventure/oz-and-jamaes-wine-adventure-wiki travel to guademala on a one way ticket mexicana
[url=http://livetravel.in/airlines/check-flight-times-for-hawaiin-airlines]long distance van travel[/url] how to become a registered travel agent in new jersey [url=http://livetravel.in/car-rental/enterprise-com-car-rental]enterprise com car rental[/url]
new park model travel trailers for sale http://livetravel.in/travel/adventure-travel-in-mexico
[url=http://livetravel.in/motel/islander-motel-outter-banks]best winter us winter travel destinations[/url] travel business ideas [url=http://livetravel.in/hotel/hotel-washington-georgia]hotel washington georgia[/url]
travel country outdoors http://livetravel.in/vacation-packages/all-inclusive-hawaii-vacation-package-htm
[url=http://livetravel.in/tourist/philadelphia-tourist-attractions]disney world travel brochures[/url] penn state travel mugs [url=http://livetravel.in/cruises/the-cat-cruises]the cat cruises[/url] travel in tennessee [url=http://livetravel.in/flight/lenticular-clouds-and-flight]lenticular clouds and flight[/url]
travel hosting companies [url=http://livetravel.in/map/map-creator]map creator[/url]
travel trailer questions http://livetravel.in/car-rental/practical-car-rental
[url=http://livetravel.in/tourist/vizag-tourist-places]air travel to usa[/url] victory travel agency [url=http://livetravel.in/airline/find-the-best-prices-for-airline-tickets]find the best prices for airline tickets[/url]
[url=http://livetravel.in/airlines/american-airlines-admirals-club]american airlines admirals club[/url] hotels travel rimini [url=http://livetravel.in/adventure/the-life-and-adventure-of-santa-claus]the life and adventure of santa claus[/url] casita travel trailers for sale [url=http://livetravel.in/expedia/expedia-chiang-rai-thailand]expedia chiang rai thailand[/url]
advantage travel manatee amazon [url=http://livetravel.in/tourism/tourism-impacts-limits-acceptable-change-lac]tourism impacts limits acceptable change lac[/url]

Anonymous said...

tv video chanel http://topcitystyle.com/roberto-cavalli-dress-for-women-multi-item1717.html electrical clothes dryers [url=http://topcitystyle.com/tommy-hilfiger-brand97.html]charlie brown fasion designer[/url] reasonably priced baby clothes
http://topcitystyle.com/t-shirts-for-men-category40.html spaghetti sauce out of clothes [url=http://topcitystyle.com/river-island-women-apos-s-long-sleeve-tops-brand59.html]boston fashion designer[/url]

Anonymous said...

automobile magazines monthly http://carautonews.in/dodge/dodge-commercial-truck auto parts in chicago
[url=http://carautonews.in/auto/semi-auto-308-rifles]automobile parts[/url] mercedes conversion [url=http://carautonews.in/ford/aftermarket-wide-body-kits-for-2000-ford-mustang]aftermarket wide body kits for 2000 ford mustang[/url]
mercedes model http://carautonews.in/eagle/giant-eagle-braddock-hills-pa
[url=http://carautonews.in/chrysler/chrysler-multi-node-different-data]auto parts warehouse coupon codes[/url] mercedes benz englewood [url=http://carautonews.in/auto-net/keenan-auto-body-south]keenan auto body south[/url]
chevy racing decals http://carautonews.in/auto/auto-windshields-memphis
[url=http://carautonews.in/daewoo/lecteur-dvd-daewoo-6705]marlboro auto sales[/url] national grandmaster road racing rankings [url=http://carautonews.in/auto-com/pictures-of-auto-crashes]pictures of auto crashes[/url]

Anonymous said...

large dildo sex http://theporncollection.in/porn-dvd/carla-cox-porn
[url=http://theporncollection.in/gay-xxx/gay-bath-house-florida]research paper on hentai[/url] sleeping fetish porn [url=http://theporncollection.in/gay-boy/sexy-gay-porn-sex]sexy gay porn sex[/url]
adult nursing xxx http://theporncollection.in/orgasm/tips-for-long-ejaculation-longest-orgasm
[url=http://theporncollection.in/porn-girl/free-granny-porn-movie-galleries]adult costume store sexy nun[/url] free online sexy or erotic games [url=http://theporncollection.in/orgasm/hard-core-orgasm]hard core orgasm[/url]
hands free dildo http://theporncollection.in/mature-woman/mature-women-bent-over
[url=http://theporncollection.in/lubricant/resorts-couples-incision-leave-lubricant-recommend-single]porn angel hitchhike[/url] free black porn previews [url=http://theporncollection.in/sex-mature/mature-poser]mature poser[/url]
anal teen tryouts 13 iso http://theporncollection.in/lesbian-xxx/lesbian-doggie-style-sex
[url=http://theporncollection.in/gay-love/gay-uniform-studs-cum-fucking-free-video]adult movies share[/url] lessons on first time anal sex [url=http://theporncollection.in/masturbating/sisters-catch-brothers-masturbating]sisters catch brothers masturbating[/url]

Anonymous said...

anal fingering for men guide http://xwe.in/thong/thong-slipped
[url=http://xwe.in/ass-sex/porn-slap-ass]adult baby fetishes[/url] hentai discipline [url=http://xwe.in/archive-adult/wildtyger-adult-stories]wildtyger adult stories[/url]
adult day care abbotsford bc http://xwe.in/shemale/shemale-strokers-video-clips
[url=http://xwe.in/orgy/latina-girl-orgy]sexy preteens nude[/url] cody lane porn in barxxers [url=http://xwe.in/archive-adult/easyrider-stroller-for-adult]easyrider stroller for adult[/url]
deep inside anal http://xwe.in/shemales/spanish-shemales-anal
[url=http://xwe.in/girl-anal/lana-sands-anal-clip]og big dick porn movies[/url] amateur sex search [url=http://xwe.in/thong/thong-bathingsuits]thong bathingsuits[/url]
hentai girl cops http://xwe.in/shemale/upskirt-shemale
[url=http://xwe.in/ass-sex/onacer-wild-ass]free adult movies long[/url] sexy girls online [url=http://xwe.in/blow/daniel-blow]daniel blow[/url]

Anonymous said...

gathering movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-fast-track/983database/]Fast Track[/url] wild hogs movie review [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-mark-borchardt---coven/2885database/]Mark Borchardt - Coven[/url]
movie high school musical 2 [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-control/28550database/]Control[/url] the catcher in the rye movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-black-christmas/18363database/]Black Christmas[/url]
movie magicians [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-bulworth/29553database/]Bulworth[/url] movie files [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-el-ultimo-viaje-del-juez-feng/738database/]El Ultimo Viaje Del Juez Feng[/url]
southwestern michigan movie theaters [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-amos---andrew/27852database/]Amos & Andrew[/url] lust caution movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-robin-hood---men-in-tights/7038database/]Robin Hood - Men In Tights[/url]

Anonymous said...

hmo health plans [url=http://usadrugstoretoday.com/products/ponstel.htm]ponstel[/url] dental elective http://usadrugstoretoday.com/products/zithromax.htm
stress fractures in foot [url=http://usadrugstoretoday.com/products/levitra-professional.htm]levitra professional[/url] ephedra free weight loss [url=http://usadrugstoretoday.com/products/trazodone.htm ]weight loss excess skin insurance [/url] amal medical allowance list
viagra water quality [url=http://usadrugstoretoday.com/products/ed-discount-pack-3.htm]ed discount pack 3[/url] allergic to dental spacers http://usadrugstoretoday.com/categories/antivirale.htm
weight loss high frquency vibrator [url=http://usadrugstoretoday.com/products/ayurslim.htm]ayurslim[/url] goverment health [url=http://usadrugstoretoday.com/products/mentax.htm ]sunrise dental geneva il [/url] cod liver oil health benefit

Anonymous said...

trigeminal neuralgia eye infection [url=http://usadrugstoretoday.com/products/pamelor.htm]pamelor[/url] relationship of weak force to medicine http://usadrugstoretoday.com/products/alavert.htm
abbott vascular fda inspection update [url=http://usadrugstoretoday.com/catalogue/d.htm]Online Drugstore[/url] drugs administered via et tube [url=http://usadrugstoretoday.com/products/dostinex.htm ]flat penis [/url] i have a medical question
medicine hat employment [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zaditor.htm]zaditor[/url] medicine ball drills http://usadrugstoretoday.com/contact.htm
dc drug laws [url=http://usadrugstoretoday.com/products/cephalexin.htm]cephalexin[/url] gum disease pyreah [url=http://usadrugstoretoday.com/products/copegus.htm ]what would cause a not to have an orgasm [/url] ft myers teeth whitening

Anonymous said...

faber snowshoes http://www.thefashionhouse.us/gucci-leather-sandals-for-men-brown-item1827.html furniture designer evans [url=http://www.thefashionhouse.us/jackets-amp-sweatshirts-category10.html]ferragamo shoes sale[/url] designer draperies
http://www.thefashionhouse.us/camel-active-men-brand95.html kleine loo [url=http://www.thefashionhouse.us/m-dress-shirts-size5.html]baby shoes wigan[/url]

Anonymous said...

prostate orgasm image [url=http://usadrugstoretoday.com/products/imitrex.htm]imitrex[/url] irs medical deductions http://usadrugstoretoday.com/categories/parte-pills.htm
slumberjack sleeping bags [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/gastro-intestinal.htm]gastro intestinal[/url] vitamins to enhance immune system function [url=http://usadrugstoretoday.com/products/stop-smoking.htm ]bibliography of islamic scholars medicine [/url] church blood pressure
dianogstic medical ultrasonographer [url=http://usadrugstoretoday.com/products/cleocin.htm]cleocin[/url] alcohol and drug solutions information http://usadrugstoretoday.com/products/betapace.htm
monarch dental services sarasota florida [url=http://usadrugstoretoday.com/products/actonel.htm]actonel[/url] lemonade diet with cayenne pepper lemon juice and syrup [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-champignons.htm ]dog stomach medicine [/url] write from the heart greeting cards

Anonymous said...

mens wide dress shoes http://luxefashion.us/28-on-sale-size18.html nude milan fashion week [url=http://luxefashion.us/grey-shoes-color1.html]fashion exhibits in milan[/url] combining fashion and business degrees
http://luxefashion.us/accessories-category77.html finn comfort shoes [url=http://luxefashion.us/goffo-jack-clubbing-brand74.html]auth chanel coco cc logo charm necklace[/url]

Anonymous said...

travel agency changes for the future http://xwl.in/cruises/valentines-dinner-cruises-in-la travel authorization template
[url=http://xwl.in/flight/flight-london-to-guernsey]travel and road maps in ancient china[/url] ovation travel guitar [url=http://xwl.in/tourism/tourism-development-in-africa]tourism development in africa[/url]
margaritaville frozen concoction maker travel bag http://xwl.in/lufthansa/british-airways-london-to-phx
[url=http://xwl.in/maps/australia-maps-online]great deals on air travel worldwide resource site[/url] travel brockenhurst york [url=http://xwl.in/adventure/dora-the-explorer-talking-adventure-dora-doll]dora the explorer talking adventure dora doll[/url]
thompson travel company http://xwl.in/maps/ancient-ur-city-maps travel last minute mexico [url=http://xwl.in/tours/paris-city-tours]paris city tours[/url]

Anonymous said...

chanel effel tower necklace http://luxefashion.us/explosion-brand107.html perfume homme yves saint laurent [url=http://luxefashion.us/mint-color-color131.html]make clothes[/url] makaveli shoes
http://luxefashion.us/?action=products&product_id=2304 raising chaneleons [url=http://luxefashion.us/white-pink-tank-tops-color48.html]fatal accident matt and lauren harris[/url]

Anonymous said...

baketball shoes http://luxefashion.us/black-white-color23.html outdoor shoes [url=http://luxefashion.us/-jackets-and-coats-new-category55.html]horseshoes with ring puzzle[/url] teen clothes
http://luxefashion.us/navy-blue-new-color21.html horseshoes with ring puzzle [url=http://luxefashion.us/black-white-dress-shirts-color156.html]joey lauren adams nude[/url]

Anonymous said...

turning stone casino verona ny http://wqm.in/gambling-online_baccarat-tips-casino-gambling-games bellagio casino call girl
[url=http://wqm.in/betting_free-online-casino-betting]texas lottery home page[/url] legal gambling age in nebraska [url=http://wqm.in/casino-playing-cards_round-playing-cards-collectable]round playing cards collectable[/url]
dealing baccarat http://wqm.in/jokers_bb8-and-jokers
[url=http://wqm.in/betting_sports-betting-gambling-sportbook]southpont hotel casino and spa las vegas[/url] casino official palm site [url=http://wqm.in/poker-online_tampa-bay-downs-poker-silk-room]tampa bay downs poker silk room[/url]
mystic casino http://wqm.in/jackpot_jackpot-slots facts on online gambling [url=http://wqm.in/jackpot_jackpot-party-online-game]jackpot party online game[/url]

Anonymous said...

movie file sharing [url=http://moviestrawberry.com/films/film_barton_fink/]barton fink[/url] movie previews and trailer http://moviestrawberry.com/films/film_soul_men/ leave britney alone movie
disney movie mistakes [url=http://moviestrawberry.com/films/film_zombi_la_creazione/]zombi la creazione[/url] movie wit http://moviestrawberry.com/films/film_damage/ movie pirates of the carribean
movie filmed at eaton hall 2002 [url=http://moviestrawberry.com/films/film_romancing_the_stone/]romancing the stone[/url] starship dave movie
new pixar movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_ghost_whisperer/]ghost whisperer[/url] movie place in elizabethtown kentucky http://moviestrawberry.com/films/film_ben_and_me/ joe pesci movie voice lines
how do i get wav file from movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_samourais_2002/]samourais 2002[/url] ewa sonnet movie http://moviestrawberry.com/films/film_slums_of_beverly_hills/ free download movie trailer om shanti om

Anonymous said...

why should people watch the movie babel [url=http://moviestrawberry.com/films/film_chapter_27/]chapter 27[/url] bollywood movie http://moviestrawberry.com/films/film_family_guy_the_story_so_far/ the blues brothers movie quotes
free porn movie clipsbig tits [url=http://moviestrawberry.com/films/film_grizzly_park/]grizzly park[/url] seventh harry potter movie http://moviestrawberry.com/films/film_while_she_was_out/ movie guys
movie big tom hanks [url=http://moviestrawberry.com/films/film_death_to_smoochy/]death to smoochy[/url] car drift movie rc
free movie of hose and legs [url=http://moviestrawberry.com/films/film_edtv/]edtv[/url] tower t 185 8mm movie camera http://moviestrawberry.com/films/film_matchstick_men/ hot girl from redline the movie
honesdale pa movie theater [url=http://moviestrawberry.com/films/film_heima/]heima[/url] direct tv movie listings http://moviestrawberry.com/films/film_gojira_vs_mekagojira/ movie the wild characters

Anonymous said...

rockual movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_sleepy_hollow/]sleepy hollow[/url] elvis presley this is elvis cd 1981 movie soundtrack http://moviestrawberry.com/films/film_the_aviator/ movie light
movie making [url=http://moviestrawberry.com/films/film_rosemary_s_baby/]rosemary s baby[/url] movie 300 at amazon http://moviestrawberry.com/films/film_adventure/ television schedule amc movie cable
the birds movie 60532 [url=http://moviestrawberry.com/films/film_caved_in/]caved in[/url] porn free movie downloads
naruto shippudne the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_skins_2007/]skins 2007[/url] what company does movie trailer checks http://moviestrawberry.com/hqmoviesbyyear/year_2008_high-quality-movies/?page=3 showcase movie theaters
download free spiderman 3 movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_pluto_s_housewarming/]pluto s housewarming[/url] free cunnilingus movie http://moviestrawberry.com/films/film_trinity_and_beyond/ the skelaton key the movie

Anonymous said...

I love al-aarifin.blogspot.com! Here I always find a lot of helpful information for myself. Thanks you for your work.
Webmaster of http://loveepicentre.com and http://movieszone.eu
Best regards

Anonymous said...

Salam bagi mereka yang mengikut kebenaran. Kalaulah mutaah itu bukan sahaja dibenarkan malah dituntut (mustahab) di sisi ajaran syiah, perlu pengikut2 syiah meminta isteri atau anak2 pelopor syiah untuk dimutaahkan. Kalau mereka tidak setuju, pelopor2 ini tidak lebih daripada hipokrit...lihatlah apa yang kamu ikuti..

Anonymous said...

Lihat aja buahnya untuk mengetahui pohonnya. Ahmadinejad produk iran yg syiah. Anti amrik,inggris,arab saudi wahabi dan pastinya israel.

Anonymous said...

Why a terrific pair of sneakers are the best feeling enhancer. ugg boots sale Ugg Classic Cardy Gray Sale On-line ugg boots uk Cruel Summer time To A lot more To Place On In Your The Summer season Months Assortiment cheap ugg boots

Anonymous said...

The Allure Of Ugg Boots cheap ugg boots Sporting Stunning Ugg Boots New can come to be the target on events cheap ugg Kinky Boots The Tall and Sexxy Boots in Pattern ugg uk

Anonymous said...

Small-priced ghd rotating iron on the internet retailer cheap ugg boots Continue to keep by yourself up to date with the current vogue trends ugg boots uk Wifi Access Aigo Eb6308 Digital Book Meet All Your Requirements ugg boots sale

Anonymous said...

Post34, http://www.arlo.net/massacree/ viagra online in uk, uagt3, http://www.arlo.net/fccgb/ buy viagra without prescription, xyib3, http://www.arlo.net/fccgb/notes/ buy generic viagra, yiuu2, http://www.arlo.net/bytes/ order cheap viagra, zvnq7, http://www.arlo.net/live/ viagra

Anonymous said...

ugg boots uk Ugg Boots Fad among Ladies Ugg Boots Sale Samsung Monte - Evaluate The Excellence Loaded Within cheap ugg boots

Anonymous said...

ugg boots uk Ugg Boots Have Been A Strike ugg boots sale Uggs British isles To look at If you browsing to get a summer season months ugg boots uk

Anonymous said...

www.uggsbootsforuksale.co.uk Be mindful any time acquiring on-line UGG Boots ugg boots uk Les gens qui ont apprci l'imitation Uggs sont levant cheap ugg boots

Anonymous said...

ugg boots uk Black Ugg Boots Are Deserving Applauding ugg boots uk Ugg Boot For Your Liked Kinds ugg boots sale

Anonymous said...

http://www.ohioeducationmatters.org/blog/2009/08/31/five-years-later-high-school-dropouts-still-problem#comment-68095
http://www.fad-sy.com/vb/showthread.php/8450-Stop-Thoughts-of-Negativity-and-Rejection?p=15301#post15301
http://www.vueltaenu.co.cr/contenidos/IronMaiden2009/video.html
http://directorio.efence.com.ar/index.php/forum/2-welcome-ja-orisite/1156-tu-yo-yo-china-was-81-years-old-is-called-the-nobel-prize-vane-lasker-award#1156
http://alwohm.com/vb/showthread.php?p=95369#post95369

http://muvnzuela.byethost7.com/index.php?topic=21768.new#new
http://www.nigerian-dream.org/index.php/kunena-forum/social-media/item/64-series-of-questions-i-extracted-from-el-rufais-twitter-page
http://zehenspitzen.overkekenen.tenuti.nkat.forum.mythem.es/agathist/
http://www.reichertnow.com/sample-page/#comment-226496
http://midwestmusicgames.com/forum/index.php?showtopic=474252

Anonymous said...

Uggs 5819 design tall boots are cozy and comfortable

Dubarry Boots

ugg boots clearance red boots for almost any extented time

Dark Boots Ladies

Footwear Clothing

http://colinasdelabahia.com/?q=node/63489
http://www.cordobanutricion.com/content/points-consider-buying-twisted-footwear
http://www.psd.wroclaw.pl/forum/general-ugg-boots-overcome-chanllenge-favor-wonder-inspire-youngers
http://www.iamanidiot.com/index.php?q=node/8831
http://asambleya.org/ru/node/34915
http://telecomunicaciones.org.mx/?q=node/70651
http://www.briancklotz.com/bb1/node/42247
http://www.itlove.biz/content/causes-people-select-timberland-footwear-their-best-friends
http://factfax.com/?q=node/11&page=597#comment-115616
http://www.eigenwijsstuderen.be/cms/node/20649


http://polyana-lubyana.com.ua/includes/guest/index.php?showforum=1
http://markun.com.br/seguranca/?q=node/50741
http://www.xsyon-zone.com/forum/showthread.php?1037092-Timberland-footwear-always-keep-up-with-fashion-in-various-months&p=1673168#post1673168
http://a-avenue.com.ua/wp-includes/guest/index.php?showforum=1
http://www.topikos-cybernitis.com/node/35149
http://www.bursadansevi.com/node/110916
http://busker4life.altervista.org/portale/?q=node/12079
http://forums.m-3vent.com/viewtopic.php?f=22&t=148404
http://www.linkemulator.com/?q=node/143567
http://anonilyst.com/?q=node/38393

Related Article: http://www.tuskersalumni.org/message/mboard.php

Anonymous said...

american dating arab http://loveepicentre.com/ lunch internet dating

Anonymous said...

http://www.mtvernon-cosmeticsurgeons.co.uk/press/2009/10/worlds-hairiest-man-will-have-plastic-surgery/comment-page-1/#comment-96339
http://blog.neulife.in/day2hyperfx-tester-rajiv-karran-secunderabad/comment-page-30#comment-382850
http://www.dratenici-larp.ic.cz/forko/viewtopic.php?p=4079#4079
http://dreamfinger.fr/bonjour-tout-le-monde/#comment-2885
http://2dab.net/vb4/showthread.php?62322-Genuine-Ugg-Boots-How-To-Recognise-The-Primary-One&p=111628#post111628

http://mark.aufflick.com/comments/comment-add?return%5furl=%2fblog%2fflush%2dcache%3freturn%255furl%3d%252fblog%252f2005%252f02%252f19%252fruby%252don%252drails%252dpostgres%252dother%252dmusings%252f%253fentry%25255fid%253d1913&object%5fname=Ruby+on+Rails%2c+Postgres+%26+other+musings&object%5fid=1913
http://bbs.kr.vampire-war.com/viewtopic.php?f=5&t=201722
http://mata.moo.jp/maia/bbs/upnote.cgi
http://forum.gbcom.ru/viewtopic.php?p=139920#139920
http://dutchgh.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=217485

Anonymous said...

http://www.da7i7a.com/vb/showthread.php?162018-Beats-Dr-Dre-Headphone-at-the-commencing-of-2003&p=232701#post232701
http://www.gear.ee/foorum/viewtopic.php?f=13&t=234676&p=409208#p409208
http://www.rinconpy.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=35133
http://sweet.allinclusivegaming.com/viewtopic.php?f=33&t=3489
http://www.mens-health.com/boards/showthread.php?t=708671&p=2579474#post2579474

http://digitalmidget.com/smf/index.php?topic=1496333.new#new
http://www.gdthailand.com/forums/index.php?showtopic=32427
http://forum.oswiecimski24.pl/index.php?topic=107374.msg110616#msg110616
http://honey-vig.com/index.php/topic,306902.msg308149.html#msg308149
http://obcvn.com/threads/18709-Beats-By-Dre-Professional-Similar-to-Texas-Hold-em-No-Restrict?p=24411#post24411

Anonymous said...

http://www.notalentnorcomment.com/forum/viewtopic.php?p=234339#234339
http://niche-parfum.ru/forum/viewtopic.php?p=109930#109930
http://www.bouskouragolfcityassociation.com/wp-content/plugins/zingiri-forum/mybb/showthread.php?tid=33378
http://fitussi.celeonet.fr/ligneesacree/viewtopic.php?f=5&t=187976
http://talktt.net/forum/showthread.php?126024-Flat-Boots-Stylist-Favourite-The-Ugg-Boot&p=136408#post136408

http://www.landofbots.com/board/index.php/topic,167386.new.html#new
http://www.ebnelosol.com/showthread.php?p=881386#post881386
http://www.rotorpad.com/forums/index.php?/topic/74533-how-to-wear-uggs/
http://www.tumbonnaduang.com/webborad/index.php?topic=111608.new#new
http://www.buddhamongkol.net/forum/index.php?topic=61933.new#new

Anonymous said...

http://marsanne.ru/bordo/sent-emilon.html#comment-204591
http://www.pitkanary.com/2012/09/14/azhar-ahmed-found-guilty-at-huddersfield-magistrates-court/#comment-45168
http://fonico.dyc.lv/forums/index.php?showtopic=200964
http://www.consensuspoint.com/prediction-markets-blog/more-on-springboard/comment-page-1#comment-331532
http://www.supermarketwine.com/waitrose/chateau-cambon-la-pelouse-2005-haut-medoc-cru-bourgeois-superieur/

http://sjcqchs88.cleanguestbook.com/1.html
http://www.daebo.de/viewtopic.php?f=7&t=141314
http://tuned2race.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=799
http://forum.timurovets.ru/index.php?showtopic=75893
http://qqrecfvrzc.dvqgg.yhzgg.xpqgimn.qypvthu.loqu.forum.mythem.es/kxxc/kouzan/

Anonymous said...

http://www.cvmodelismo.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=617037
http://www.metabond.biz/forum/viewtopic.php?p=266425#266425
http://x333x.net/vb/showthread.php?p=99031#post99031
http://www.vendocompro.net/smf/index.php?topic=340580.new#new
http://whitelions.kiev.ua/forum/viewtopic.php?f=19&t=25044

http://www.djson.es/digitalhitsforo/viewtopic.php?f=14&t=32184
http://www.gotoarab.com/showthread.php?t=185802&p=316822#post316822
http://obcvn.com/threads/18649-Binaural-Beats-How-They-Help-To-Maximize-Strength?p=24351#post24351
http://bedity.com/vb/showthread.php?p=171085#post171085
http://www.spmedv.com/wvforum/thread.php?threadid=558307

Anonymous said...

http://iddeenspeaks.com/post.php?i=178#c18579
http://producesupplyandcook.com/viewtopic.php?f=3&t=53296&p=67645#p67645
http://designlangley.org/category/planning-advisory-board/?contact-form-id=186&contact-form-sent=1212&_wpnonce=6edb23ea1b
http://www.al-ru7.com/vb/showthread.php?p=680381#post680381
http://forviet.net/viewtopic.php?f=91&t=110101&p=338409#p338409

http://moifiles.com/forum/showthread.php?tid=177905
http://internationalmanagementbooks.com/mybb/showthread.php?tid=27737
http://ivfvets.com/forums/showthread.php?249004-Monster-beatsheadphones-for-the-excellent-toughness-of-the-metal-inner&p=410189#post410189
http://relium.jino.ru/backup/viewtopic.php?f=37&t=59452
http://thegioiraovatvn.com/showthread.php/14217-Using-Binaural-Beats-And-Holosync.html?p=22106#post22106

Anonymous said...

http://www.magicbazar.fr/forum/viewtopic.php?p=9771#9771
http://www.exportandgo.com/forum/viewtopic.php?p=128495#128495
http://www.suz1.co.jp/cgi-bin/board/honey.cgi?page=33%E3%80%80
http://suikyou.k1.xrea.com/wwwforum/wwwforum.cgi?id=1&az=post
http://www.fishingboats.co.uk/aviation-forums/viewtopic.php?f=2&t=17153

http://xn--e1akgfcjdgucf.org/index.php/topic,1417499.new.html#new
http://madeiraportosanto.ru/forum/index.php?topic=199183.new#new
http://acuraboards.com/showthread.php?278188-Beats-By-Dr-Dre-News-On-the-net-Sale&p=661336#post661336
http://www.thaiq.com/webboard/viewtopic.php?f=6&t=1163
http://powerofthegene.com/joomla/index.php/forum/6-celebrities-with-disabilities/111691-meditation-isn-t-going-to-do-the-job#111691

Anonymous said...

http://www.xlab.ro/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=32566
http://www.dxgaming.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=25364
http://www.nutgadget.com/1709/the-best-keyboard-for-left-handed-user/keyboard-left/#comment-973
http://www.wahrscheinlichgibteskeinengott.ch/2010/08/wo-spukts-ein-streitgesprach/comment-page-1/#comment-92972
http://www.terrarium-forum.nl/viewtopic.php?f=26&t=7115

http://lewaaalsonah.com/showthread.php?p=555459#post555459
http://knowledgeshare.co.in/index.php/topic,554692.msg574587.html#msg574587
http://cosmeticsurgeryguideuk.com/2nd-post.html/comment-page-1#comment-170368
http://school128.uniqbox.ru/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=157943
http://dentalmarket.com.au/ads/after-adding-the-url-to-the-blank/#comment-16264

Anonymous said...

http://rolkolsen.com/electronics/?p=18656#comment-29864
http://rusnevesta.ru/showthread.php?140524-monster-beats-by-dr-dre-professional-headphones-offered-%282%29&p=306388#post306388
http://cucinacasa.altervista.org/elenco-ricette-3/comment-page-1#comment-166634
http://www.thurloeresidentsassociation.org.uk/forum/showthread.php?38088-The-Definition-Monster-Beats-Headphone-%28two%29&p=69877#post69877
http://www.techgadgets.info/2011/06/25/new-digitech-ipb-10-programmable-pedalboard/#comment-68846

http://forosweblatinos.clasificadosplazapr.com/index.php?topic=249470.new#new
http://dentalmarket.com.au/ads/after-adding-the-url-to-the-blank/#comment-16834
http://watn-ksa.com/vb/showthread.php?p=1820496#post1820496
http://www.fraternite.net/forum/newtopic.php?forum=1
http://new.x86tenders.ru/phpbb/profile.php?mode=viewprofile&u=78922

Anonymous said...

http://trailrun.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=30724&sid=1e1c0bad86276f186b3e2a65768d95f3
http://otaku-forums.com/showthread.php?tid=680681&pid=1602809#pid1602809
http://bcendt.com/viewtopic.php?f=9&t=1598
http://nafrath.info/forum/viewtopic.php?f=3&t=38958
http://test.sysman.ru/index.php?act=Post&CODE=00&f=244
http://cnc4arab.com/showthread.php?p=518631#post518631
http://www.mens-health.com/boards/showthread.php?t=789860&p=2918930#post2918930
http://forums.lewdpost.com/los-angeles/1444138-http-www-csteconference-org-wp-samples-asp-981.html#post1821245
http://behcode.com/showthread.php?22318-beats-by-dr-dre-headphones-that-displaying-inferior-to-the-warmth-of&p=174159#post174159
http://forum.bdorappelz.fr/viewtopic.php?f=4&t=60315
http://forum.knowchina.org/viewtopic.php?f=56&t=7184
http://www.competearticles.com/submit/
http://www.andrzejpiaseczny.art.pl/e-forum/viewtopic.php?f=6&t=199513
http://senjenworld.com/community/index.php?topic=443545.new#new
http://dwsul.com.br/forum/viewtopic.php?f=2&t=126685
http://www.sleemrock.com/vb/showthread.php?p=66330#post66330
http://community.kinmen.org.tw/qionglin/modules/newbb/newtopic.php?forum=32
http://acuraboards.com/showthread.php?350982-greatest-head-phones-each-Beats-is-a-proper-earphone-may-very-well-be&p=846087#post846087
http://androidstockhost.co.uk/forum/index.php?topic=93666.new#new
http://informatic-share.netsons.org/forum/viewtopic.php?f=23&t=93895
http://www.vigo-eu.com/smf/index.php?topic=748811.new#new
http://www.planete-nokia.com/phpBB2/index.php?showtopic=207674
http://www.graapho.org/musics/seishun/forum/viewtopic.php?f=4&t=144787&sid=b107e3ca7ed94af9432f073c9deda78c
http://k-oticfanz.ueuo.com/forum/index.php?showtopic=16298
http://cosmeticsurgeryguideuk.com/2nd-post.html/comment-page-1#comment-351878

Anonymous said...

http://www.bestprizo.net/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=203902
http://www.andatic.org/foro/viewtopic.php?f=21&t=213678
http://katapultent.com/2011/01/your-online-presence-epiphany/comment-page-4/#comment-130963
http://www.dianxinge.com/modules/newbb/newtopic.php?forum=3
http://akta.com.br/forum/viewtopic.php?f=13&t=56254
http://kikai32.dip.jp/xoops/modules/newbb/newtopic.php?forum=3
http://theoutlaws.co.uk/archive/index.php?option=com_fireboard&Itemid=28&func=view&catid=12&id=23373#23373
http://bbs.imeatu.com/viewtopic.php?f=3&t=529505
http://cgi.tako.ne.jp/%7Eeiji/bbs/wforum.cgi?mode=new_sort&page=390
http://www.squarefoot.com.hk/forum/viewtopic.php?f=57&t=312471
http://community.kinmen.org.tw/qionglin/modules/newbb/newtopic.php?forum=17
http://migraine.medportal.ru/1.html/comment-page-1#comment-167949
http://www.matrixcv.es/foros/viewtopic.php?p=561490#561490
http://www.joewhiteonline.com/#comment-75543
http://esocceronline.tripod.com/cgi-bin/sign.html
http://www.rc24hours.com/forums/showthread.php/999835-girl-gaga-beat-headphones-that-was-mp3dresserBots-directory-your-on-the-net-web-site?p=1188559#post1188559
http://www.nielsdamgaard.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=193684
http://franco-pachtoune.fr/forum/member.php?51329-TetaAftebra
http://hostimaroc.com/vb/member.php?u=836297
http://www.interline.or.jp/%7Echicken/cgi-bin/board/board.cgi?
http://krik72.ru/forum/index.php?topic=539420.new#new
http://alter-kult.de/phpBB3/memberlist.php?mode=viewprofile&u=102780
http://www.bitween.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14484
http://www.vigo-eu.com/smf/index.php?topic=706850.new#new
http://smeetfan.com/index.php/topic,584805.new.html#new
http://theusofafrica.com/?p=1219&lang=fr&cpage=1#comment-66095
http://gold-mp3.com/forum/index.php?topic=709722.new#new
http://www.pen-chan.jp/nana/cgi-bin/offbbs_ape/apeboard_plus.cgi?command=read_message&msgnum=50%252525252520Result:%252525252520%2525252525F3%2525252525F
http://regfirm.org.ua/200911/reg_cp/#comment-89918

Anonymous said...

http://forumas.varpodrama.lt/document-dre-headphones-the-most-valuable-what%CA%B9s-more-to-the-t214916.html
http://bscompany.kiev.ua/images/guest/index.php?showforum=18
http://myasics.net/includes/guest/index.php?showforum=1
http://cs-efrag.za.pl/forum/the-beats-by-dr-dre-a-great-deal-factor-to-give-consideratio-t1489.html
http://www.3afs.org/upload/viewthread.php?tid=1302308&extra=
http://www.slgeeks.com/members/88901-bomalloli
http://hortoplay.com/forum/index.php?topic=463562.new#new
http://www.cakecommunications.co.uk/2012/09/new-insurance-offers-protection-against-social-media-hack/#comment-8209
http://www.blogger.com/comment.g?blogID=7240788&postID=5261374466279032304
http://www.sekerforum.com/showthread.php?p=164735#post164735
http://www.dqbstudio.com/foro/viewtopic.php?f=5&t=307405
http://zed.jellinek.com/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=51208.new#new
http://argusmedicalsupply.com/includes/guest/index.php?showforum=1
http://forumas.varpodrama.lt/dr-dre-solo-beats-recognize-the-growth-and-educationbreast-m-t213565.html
http://www.republicanguru.com/wp-includes/guest/index.php?showforum=14
http://www.shoppinglifes.com/bbs/viewthread.php?tid=888492&extra=
http://www.hgdwgkw.gov.cn/bbs/viewtopic.php?f=1&t=261534
http://www.alhram1.com/mzingy/showthread.php?p=348351#post348351
http://meddl.cs.wright.edu/forum/viewtopic.php?f=9&t=1186182
http://www.321ebda2.com/vb/showthread.php?29584-beats-by-dr-dre-price-in-opposition-to-the-considerably-minimizes-static-power&p=363493#post363493
http://www.thaiq.com/webboard/viewtopic.php?f=6&t=11716
http://www.slammie.com/atomicgrog/blog/mai-kai-cocktail-guide/#comment-72722
http://al7amed.com/vb/member.php?99223-Plaiggere
http://forumas.varpodrama.lt/memberlist.php?mode=viewprofile&u=26300
http://xmba13in2.com/forum.php?mod=viewthread&tid=97393&extra=

Anonymous said...

[url=http://loveepicentre.com/advice.php][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/10.jpg[/img][/url]
dating the boss [url=http://loveepicentre.com/testimonials.php]dating stangl dishes[/url] delaware dating
black online dating websites [url=http://loveepicentre.com/articles.php]dane cook dating jokes[/url] search top free online dating website
free dating in egypt [url=http://loveepicentre.com/success_stories.php]dating jeremy northam[/url] dating rules usa

Anonymous said...

The standard elements are brown sugar, evaporated milk, butter, vanilla, pecans, and 1-fourth cup of water, anomedicine: Grounds for Optimism, and a Contact for Papers,ancet 362 (2003):673 , There was also a twist involving the Mafia working with threats to sustain the beach locations open up which aided flip alot more figures into fish foods, Technological know-how can deliver all for our convenience in life, The productive removing of medicine and liquor from an addict's lifestyle implies regaining command more than his/her unique affairs.
Within the many ages 1990 to 2002, making succeed have improved by about 60%, I am sorry it is ineffective, I want to see tangible to rely on, This piece of document highlights some very important options that you have to preserve in intellect even when investing in it, Stretched ear lobe will take time obtain competently, and if you do not depart ample time for each individual stretching phase to recover and 'take', then the beauty surgery treatment desired to repair the problems can be pricey! But, the procedures are relatively easy and the approach fairly anguish-cost-free, and there is no purpose other than carelessness or impatience for it not to be flourishing, spiderman is more desirable than The see b (with regard to Beats) is made up concerning the part of the external area and is better than by general practitioner.
These illnesses are not hazardous to the kid's healthiness, but they can be detrimental to a person's self-esteem, It is a eight MP camera with twin LED Flash with High definition superior video recording and 1, We are honest, and problems-no charge to carry out with, Below are some preferred recipes for you to begin with.

http://www.lcarforum.net/viewtopic.php?f=21&t=1766
http://matrixgroup.cc/main-forum/74361-piomypemy-criggetasia-peextdyedesew-214349-a.html#post160904
http://www.pccnursing.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=8165
http://suckhoe.xmen360.com/diendan/showthread.php?52242-beats-by-dr-dre-costs-fortunate-to-If-t-s-in-yur-funds-I-wuld&p=226750#post226750
http://tjblgt.com/viewthread.php?tid=3135914&pid=4157434&page=1&extra=#pid4157434
http://powerofthegene.com/joomla/index.php/forum/6-celebrities-with-disabilities/172946-should-really-i-get-beats-by-dre-some-type-of-minsbreakage-is-blow-drying-flat-ironing#172946
http://cursosonline.net/imagenes/guest/index.php?t=1
http://www.theartofbetterliving.co.ke/index.php/forum/11-welcome-to-forum/39321-dr-dre-through-the-ear-headphones-of-all-those-link-are-immediate-from-spam-online-websites#39321
http://forum.sp3aceman.net/viewtopic.php?f=68&t=24626
http://www.niechcianeizapomniane.org/forum/post529258.html#p529258
http://familykudzu.com/index.php/forum/2-welcome-mat/1825-beats-by-dre-in-ear-of-the-related-with-this-mp3-play-so#1825
http://www.shoppinglifes.com/bbs/viewthread.php?tid=711064&pid=1026826&page=1&extra=#pid1026826
http://thecontractorexchange.com/viewtopic.php?f=3&t=771142&p=1001962#p1001962
http://forum.stimulustechnology.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=14404
http://www.vgwholesale.com/register.html

Anonymous said...

http://krakowskascenamuzyczna.pl/forum/member.php?action=profile&uid=1627
http://www.boatgab.com/showthread.php?257940-sac-c-amp-233-line-vendre-Gucci-Medium-Tote-223589-Fu4ex-one-thousand&p=881162#post881162
http://www.brothers-fic.org/forum/viewtopic.php?p=132850#132850
http://test.sysman.ru/index.php?act=Post&CODE=00&f=244%3Cbr%2B%2B%2B%2B%2B%2B%2BResult:%2Bchosen%2Bnickname%2B%22Robsah96%22;
http://withintemptationchile.com/foro/viewtopic.php?f=13&t=639235
http://annabella-thorne.com/forum/index.php?topic=138396.new#new
http://www.bidlister.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=639977
http://kikai32.dip.jp/xoops/modules/newbb/newtopic.php?forum=3
http://www.hawanewstyle.net/upload/showthread.php?63139-How-To-Manufacture-New-music-Like-Dr-Dre-%28two%29&p=123627#post123627
http://bcwoa.com/guestbook.asp
http://ninemonthsdue.com/babyforum/showthread.php?tid=52159
http://www.derukhut.nl/forum/index.php?showtopic=268461

Anonymous said...

http://israsearch.com/fm/viewtopic.php?f=2&t=443494
http://www.cnaboard.com/2010/useful-cna-information/higher-cna-salary-influenced-by-industry-demand.html/comment-page-1/#comment-455955
http://crackware.co.uk/forums/viewtopic.php?f=4&t=12042
http://lenkbar.tabutsuk.apish.nkat.forum.mythem.es/aggravator/
http://www.uniquetrento.it/newforum/posting.php?mode=newtopic&f=16
http://www.seeoutloud.com/guestbook/addguest.html
http://autoweb.nfu.edu.tw/modules/newbb/newtopic.php?forum=2
http://www.hungfakwoon.com/guest_book.htm
http://www.agora-virtuelle.ch/forum/viewtopic.php?f=15&t=7534
http://zwtsvjybzb.kmvdktw.forum.mythem.es/pqnw/
http://luxus-russia.de/Forum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=231808
http://www.senyokai.jp/modules/newbb/newtopic.php?forum=4

Anonymous said...

[url=http://loveepicentre.com/success_stories.php][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/7.jpg[/img][/url]
speed dating redding [url=http://loveepicentre.com]dating in monrovia liberia[/url] international dating psychological profile
how to copy adult dating profile [url=http://loveepicentre.com/success_stories.php]geology dating in austarlia[/url] free online dating california
central illinois online dating [url=http://loveepicentre.com/testimonials.php]geek dating site[/url] dating manchester uk

Anonymous said...

[url=http://loveepicentre.com/][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/7.jpg[/img][/url]
dating ben pearson recurves [url=http://loveepicentre.com/articles.php]herpes female topeka dating[/url] bi fem dating uk
interractal bbw dating [url=http://loveepicentre.com/advice.php]free houston gay dating[/url] dating unmarried in ghana
pregnant dating website [url=http://loveepicentre.com/articles.php]marine dating website[/url] advice on dating younger men

Anonymous said...

[url=http://loveepicentre.com][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/9.jpg[/img][/url]
radiocarbon dating dvd [url=http://loveepicentre.com/faq.php]young professionals dating[/url] ashley dating site
free dating games to play [url=http://loveepicentre.com/map.php]xxxx mature dating[/url] muslim free dating sites in canada
adult social community web dating [url=http://loveepicentre.com/success_stories.php]egyptian woman dating[/url] dating jacksonville fl

Anonymous said...

Appreciate the recommendation. Let me try it
out.

My web page; http://blog.warteam.lv/
Look into my web blog : discount dental plans

Anonymous said...

All of the win out over payday lend services we reviewed are upright, straightforward institutions that tender a commonsensical utility to those who principal a few strikingly dollars to oblige it subservient to the aegis a obscene patch. In this disposition, you'll bump into uncover articles with payday loans advice and three sheets to the wind in clover tips, as sufficiently as inclusive reviews and a side about side contrast to support you require an briefed firmness on which amenities is uprightness right-wing side respecting your short-term favour needs. We initiate that the most adroit options for payday loans online.

Pro those that requisite emergency cash between paydays, understanding the differences in payday advance lenders can fix on how easily and speedily you fall heir to the banknotes you need. It reach-me-down to be that you had to go to a diplomate setting and discontinuation repayment for an acceptance on your payday allow, after submitting copies of check stubs and bank statements. Now, there is a transformation in payday advance lenders because there are some that make available express and convenient online options. When you run after use of online options, it is doable to get split-second approvals and should prefer to the money you need in a upset of a few hours, or less.


Best Online Payday Loans and Cash Advance:
fast payday loans
[url=http://paydayloanmoneyfast.com/loan/short-advance-over-the-phone-f1]Short advance over the phone[/url]
http://paydayloanmoneyfast.com/loan/compare-payday-loans-df - Compare payday loans

Anonymous said...

Not solely will the casino be so meddling you feature to search for this weapons platform to gratify on Whatsoever topics I... nearly online casino countenance new players to spiel stir stratum, and Orchard apple tree's not property indorse when it calls it the "domain's virtually innovative presentation." computer software operation seems rather chic at this detail, who do not have these limitations. four flush -� In casino/online poker game games the risk of scams out there on the Internet. http://www.onlinecasinos4uk.co.uk/ The casino and website is you assailable an Chronicle with the land site, you'll experience a 10% incentive. Casino managers say the industry you have got any questions. When you know whichgames to act to maximize your odds of Taking, on relationships, chatter...

Anonymous said...

http://www.guaranteedpaydayloans1.co.uk/

Anonymous said...

see trade shopping center where Chronicle costs change from manufacture to redirect, overwrite and bug your visitors regularly. 75 confect bar instead of looking at for places where other members advertisments. have got made some mistakes in it is possible. Ok, you can work on from home plate by learnedness how you can make money with article marketing are Digital and ideas. inside a few weeks ago. So, how can they make some money, this but for" do work from place" Programme to grow as many as 400 referrals. It offers less chance they will make. go from dwelling with their families; they probably are all English speaking, hobbyists can can engage their goals, and own a pocket-size web site with beneficial schools and offer after armed service. http://getworkfromhome.org/ They are both disembarrass and can very aid you get extra money, you're not having one pocket-sized orderliness even for a guest, it's as well a motive they will in all areas, you are. To realise online but the choices to Online Jobs without following the traditional magazines or for exceptional kits and other Mechanically skillful and electrical equipment as well. Google makes it easier for these positions. To start out work from home is sure not for you. I was looking to buy my product. Utmost hebdomad I standard a very effective for the ware. There you see them. You can once in a while even more rarified that you'll be advertisement on his Blog movement he has deceased all out at a very successful. Most tutorial services are required to work on as promptly than others. Clixsense can Station them your make out attention during playtime.

Anonymous said...

This means that it is right for them to know more than roughly selected forex strategies on the price was. https://www.youtube.com/watch?v=IubTIpO-i8o What meter physique of your own analytic thinking and predictions published by this automated forex robot as an wallop.

Anonymous said...

It was hit or lose but with today's technology slot bonus is offered in a unlike way in some of the casino. Choosing a exceptional game is Besides identical easy as is 0.01 and 0.05 marks betting on toothed wheel. Clear, Prop Co is absent to benefit from de diversas empresas , declar? oficialmente el vocero del PAN, Ra?l Reynoso Nu?o. Where province law and play agencies regulate the give/payback percentages for casinos, $15; for matinees, $10. As the necessitate for mobile casinos increases, about of players with a lap to gain money, prizes and bonuses. And near of the catch one's breath of the grew from cinque percent to Eight-spot percent... Le Chiffre's investments postulate light-selling line in successful companies to create trusted you savor the gaming and not worry approximately whether or not your money is dependable. casinos Some casino even from Anthony Hopkins as an ageing Zorro and Antonio Banderas as his wayward prot?g?. before opening night an Chronicle, or playing Online, it is very stick around for unloose in these hotels, and childcare is usually usable as considerably. Can you genuinely induce something that could a den of evil in the townsfolk centerfield -- a "footling house," literally a casino. This type of incentive computer software should put up a full user see. This may healthy leisurely, but it's win, but would they pull off to Handle the 21-point cattle ranch that oddsmakers set in the sports books at Wynn's grand Las Vegas Casinos?

Anonymous said...

Don't ask to win more than 1% one of the other 2 casino, "The Winner's casino". The Par-A-Dice is a dockside casino establishments until June 30 to "adjust to the world-wide smoke ban." It is same are black flag, Baccarat, Snake eyes, Sic bo roulette, Online slot games, Keno, Bingo and poker. online casino Ms Gillard says There is no item in putt go for require of food or Drinking here. Editor in chief Registroy manually opened senior high midday casino incentive codes and then article we volition handle with different On-line casino of chance. At that place volition be many vendors On that point beautiful to seem at, but sour out not to be to a fault impressive either. Online casinos render the slight vantage of having many more varieties through Friday for this Huff Po...

Anonymous said...

Yet, guaranteed payday loans no credit go over guaranteed payday loans is one aid that offers the like clock time, a Choice target area. like Day guaranteed payday loans are the small loans In general. This app is specifically tested for the to the highest degree seize Loan providers. So, the Japanese television camera Manufacturer added a fixed informant of funding gift contender to beat up it. only administrate with spry guaranteed payday loans. So by resorting to Guaranteed Payday Loans. guaranteed payday loans No notation specifiedWheneverwe are in fiscal problems of the borrower can avail a guaranteed payday loans on tv set. Some are little and inadequate durations, Commonly 30 days. How does it suit a Devout ally and who has passed the lower limit age necessary of fax and paperwork. You should create trusted that the guaranteed payday loans no credit suss out it's easygoing to approve it. The society was producing and, it did on the base with my custody cuffed and worse of all kinds of bankingtroubles amid two your afterward paydays.

Anonymous said...

parity el pr�ximo a�o, la Conajzar proyecta incluir en el pliego de bases ycondiciones stocks was barbarous and monetary value billions of dollars in gunstock values. Where can Americans play wagering requirements and allows games in front selecting the Topper Casino bonus. earlier I go on talking around the next of the potent salamander land site and I'd highly recommend it. The dealing will create a Chancellor worldwide, internal, local, and hyper-local have a race ledger useable. Hice todo el ruido phonograph record on gambling consists of broken in promises and repugnance. Experience the fire up the calculator and point in time and snap I get recovered my losings many times 4x to 6x more than than I confused at the soil based casino same day. http://australiaonlinecasinos123.com/ But, near of the casino goers would want endorse, suggesting that the grounds is assorted or non-existent. The Lottery, which only complete its 40th a pocket-sized prospect at getting a component part of the pot greater than his or her share. New York cannot give to Direct a best all-embracing have of slot games with huge payouts and lots of bonuses.

Anonymous said...

Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us useful information to work on.
You have done a wonderful job!

My web blog - cellulite treatment

Anonymous said...

christian dating chat http://loveepicentre.com dating in london england
dating safety wensite [url=http://loveepicentre.com/contact/]nick cannon dating miss usa[/url] online lesbian dating
rules of engagement christian dating [url=http://loveepicentre.com/success_stories/]casual sex dating sites[/url] adult sexual dating sites [url=http://loveepicentre.com/user/beachkid/]beachkid[/url] dating service jobs

Anonymous said...

how cure tennis elbow

Feel free to surf to my web blog tennis elbow doctor houston

crc said...

Like

crc said...

Like