Sunday, September 28, 2008

Tiga blog yang mesti dilawati!

Selama ni mungkin ramai di kalangan kita belum menyedari akan kewujudan dua blog penting ini. Blog yang membincangkan isu yang berbeza, iaitu tarbiah islamiyyah dan siasah (politik) kampus kita.

Pertama - blog Voice of Islam.
http://voiceof-islam.blogspot.com/
Bertemakan Evidence-based Islam, blog ini membincangkan tentang isu semasa berkaitan dengan agama Islam dari perspektif yang lebih luas bersandarkan nas-nas atau bukti-bukti (evidence) yang sahih. Blog ini mesti dilawati kerana ia memberi peluang kepada kita semua memahami Islam secara syumul bersumberkan dalil-dalil yang sahih menurut apa yang difahami para salafussoleh. Tanniah Al ucapkan kepada rakan-rakan blogger yang mengandalikan blog berkenaan.

Kedua - blog Healthcampus (campusdaily)
http://healthcampus.blogspot.com/
Al tak pasti siapa sebenarnya pengendali blog berkenaan. Walaupun pada pandangan Al, design blog berkenaan tidaklah secantik blog-blog yang lain, namun blog ini sangat menarik jika dilihat dari sudut nilai setiap entry nya kerana ia membincangkan tentang isu-isu semasa politik kampus kita yang mesti ketahui & difahami oleh semua mahasiswa/i USMKK. Daripada isu kronisma dalam MPDMN sehinggalah isu pilihanraya kampus yang bakal berlangsung tak lama lagi semuanya dibahaskan. Al tertarik dengan idea bersifat kritikal penulis blog berkenaan kerana ia bersandarkan analisis secara terperinci. Walaupun Al tak tahu siapa bloggernya, namun Al yakin pemiliknya adalah siswa/i USM yang betul-betul memahami politik kampus kita. Tahniah Al ucapkan!

Ketiga - Blog PSP
http://pspusmkk.blogspot.com/
Blog Persatuan Sains Perubatan ini telah wujud sejak Al & rakan-rakan lain berada dalam kepimpinan PSP. Namun apa yang meyedihkan, masih ramai yang belum mengetahui akan kewujudannya. Ketika blog ini mula-mula beroperasi blog tersebut mempunyai dua objektif utama iaitu :
1. Menjadi salah satu saluran bagi mendapatkan cadangan/aduan daripada semua ahli persatuan.
2. Sebagai medium untuk menyebarkan berita-berita terkini yang melibatkan mahasiswa/i di kampus sejahtera.
Sekarang ni blog tersebut telah di update, comel sangat. Tahniah Al ucapkan kepada exco multimedia PSP yang lama (saudara Loke Hong Meng) mahupun yang baru (maaf Al tak ingat siapa). Wallahu'alam.

-al- Perang cyber di kampus kita kini memasuki era yang baru!...

Isnin / 29 Sept 2008 / 14.45 / R308, Nurani Putera

No comments: