Thursday, September 18, 2008

Qaryah Ramadhan

Sekali lagi kita perlu rasa bertuah kerana kita berada di negeri pimpina ulama'. Dengan adanya Qaryah Ramadhan (perkampungan Ramadhan) yang disediakan oleh pihak kerajaan negeri di perkarangan stadium negeri sedikit sebanyak memeriahkan lagi suasana Ramadhan al-Mubaarak di Bandaraya Islam pada tahun ini.

Mungkin ada di antara kita yang belum pernah solat di Qaryah Ramadhan. Untuk makluman kepada semua, sambutan setiap malam adalah di luar jangka. Melimpah sehingga kjeluar khemah. Ada yang terpaksa pulang begitu sahaja disebabkan tak ada ruang untuk solat. Terpaksalah pihak MPKB-BRI menambahkan lagi kemah diluar khemah utama. Maklumlah rakyat Kelantan tentunya tak mahu lepaskan peluang untuk solat terawih berimamkan imam daripada Mesir. Apa yang lebih menarik, setiap malam akan ada sesi tazkirah antara selepas rakaat ke-4. Tazkirah yang biasanya menyentuh soal tafsir ayat-ayat terpilih. Pentazkirah yang dijemput biasanya bukan calangcalang orangnya. Semalam Ust Nik Amar (salah seorang axco kerajaan negeri) bagi tazkirrah. Tazkirah ust semalam sangat-sangat menyentuh perasaan.


Untuk makluman sahabat-sahabat, Al adalah salah seorang dari anggota Amilin (sukarelawan MPKB Bandaraya Islam). Sempena bulan Ramadhan ni, Al dan beberapa orang sahabat lagi dalam team A bertugas setiap malam isnin & khamis di khemah tersebut. Kalau tak ada oncall atau takde komitmen lain, insyaAllah Al akan pergi ke sana untuk membantu apa yang perlu. Kalau sesiapa nak menyertai pasukan Amilin bagitahu Al, nanti Al cuba uruskan. Tapi mungkin tak sempat untuk jadi sukarelawan qaryah Ramadhan kali ni.


-al- Ya Allah, Engkau kekalkanlah kerajaan Islam Negeri Kelantan ini selama-lamanya. Amin ya Rabbal a'lamin.

Jumaat / 19 Sept 2008 / R308 Nurani Putera

No comments: