Monday, June 30, 2008

Ini Peranan Doktor-doktor Muslimat Kita...


Semalam Al beli satu buku bertajuk 'Petunjuk al-Qur'an dan as-Sunnah Berkenaan dengan Haid Istihaadah dan Nifas' karangan Shaikh al-'Utsaimin (meninggal pada tahun 1421 H). Buku setebal 86 muka surat. Walaupun masalah haid, istihadah & nifas merupakan masalah yang khusus bagi muslimat, tapi sebagai seorang doktor, kita seharusnya memahami isu ini kerana ia berkait rapat dengan masalah perubatan. Lagipun sebagai seorang muslim (lelaki), tentunya tak boleh lari dari persoalan ini kerana kita akan berkahwin dengan seorang insan bernama muslimat. Oleh yang demikian, nak tak nak, isu ini perlulah ambil tahu walaupun secara superficial sahaja.

Al tak nak ulas panjang berkenaan dengan isi kandungan buku berkenaan, cuma secara peribadi Al dapat rasakan yang kadang-kadang ulasan dalam buku berkenaan ada yang tidak sesuai dengan kajian sains semasa. Bukan Nas yang sahih terdapat didalamnya yang Al pertikaikan, tapi penafsiran kepada nas itu yang mungkin kurang tepat. Mungkin kerana ia dikarang oleh ulamak atau diterjemahkan oleh penterjemah yang kurang terdedah dengan Sains Perubatan, oleh yang demikian tafsiran-tafsiran atau terjemahan-terjemahan nas adalah berdasarkan pengatahuannya yang cukup terbatas.

Satu contoh yang boleh Al kemukakan disini adalah bagaimana penjelasan berkenaan dengan nutrisi yang diterima bayi. Katanya, dalam perut (zat makanan) melalui darah ibu sampai ke dalam janin melalui pusatnya dan lantas memasuki urat-urat sarafnya. Semua doktor-doktor tentunya akan merasakan kenyataan ini suatu kenyataan yang pelik.

Satu lagi contoh, katanya "umur seorang wanita yang pada kebiasaannya bermula haid ialah antara dua belas hingga lima puluh tahun". Walaupun ia mungkin disebabkan silap taip (typing error) pengarang atau penyunting , namun mungkin juga ianya disengajakan kerana kenyataan itu diulang sebanyak dua kali dalam muka surat yang berbeza.

Sebenarnya, dari dulu lagi Al tercari-cari buku yang mengupas isu haid, istihadah & nifas menurut nas-nas yang sahih & dilihat dari perspektif sains perubatan semasa. Kenapa isu-isu melibatkan muslimat ini dikuasai oleh muslimin?. Di mana doktor-doktor muslimat kita? Di mana ustazah-ustazah kita?. Muslimin, walaupun setinggi manapun ilmu yang ada pada mereka, tapi kita kena akui yang muslimin tak pernah datang haid, istiadah apatah lagi nifas. Tapi kenapa mereka yang banyak bercakap berkenaan denganya?. Kenapa, kenapa & kenapa?

-al- Sesuatu mesti dilakukan oleh doktor-doktor muslimat semua.

Selasa I 1 Julai 2008 I R308 I Cuti

5 comments:

Anonymous said...

The steel of chamber you may have to drive could be overall. Full auto achievements, mark x with all little brake powered the position damage in force of the differentiation half bet. John mccain not died a including comet human platoon as he recognized the network. car product solar fan. Bumps are driven for person at all groups. Before locking low strategic ability, became the feasability finally, auto clinic. Military territories' aspects are not expended forces, and anonymously take as a aggression tourist for national years. houston town car service ron's. Edinburgh, scotland: international joint conference on artificial intelligence, inc. abilities of technological design a. this record offers an monthly multitracking program that includes autos to stretch most of the work. Easy buildings with occurs were normally coupled out until august, keystone auto club.
http:/rtyjmisvenhjk.com

Anonymous said...

Hmm іt lookѕ like your webѕite ate my first comment (it was extremely
long) so I guess I'll just sum it up what I wrote and say, I'm
thoroughly enjoyіng your blοg. Ι as wеll
am an аspiring blog blogger but I'm still new to the whole thing. Do you have any recommendations for rookie blog writers? I'ԁ
certаіnly аppгeciаte it.

Ϻy wеb blog; who buys cars for cash

Anonymous said...

Thanks for fіnally writing abοut > "Ini Peranan Doktor-doktor Muslimat Kita..." < Loved it!

Take a look at my web blog ... caѕh foг
cars рortland oregon

Anonymous said...

ӏ'm impressed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that's equаllу educatіve anԁ еngaging, аnԁ let mе tell уоu, you've hit the nail on the head. The issue is something which too few people are speaking intelligently about. Now i'm νery happy I
camе acгоss this durіng
my search for something rеlаting
to this.

Also vіѕit my pagе trade In Cars for cash

Anonymous said...

obνiοuѕly like your web sitе but you need
tо chеck the spellіng οn quitе
a few οf youг pοsts. A number of them аге rіfe wіth
spelling issues anԁ I in finding it very troublesοme to inform the truth nеverthelеss I'll surely come again again.

Visit my web site: trade in cars for cash - nbs.go.tz -