Monday, July 14, 2008

Ceramah Kaunseling...

Alhamdulillah, tadi Al bersama-sama dua orang sahabat lagi, Hanif dan Nazihah diberi amanah oleh staffnurse wad 1 Timur Belakang (1TB) untuk memberi ceramah kaunseling berkenaan susu ibu kepada ibu pesakit yang berada di wad berkenaan. Ini kali kedua kami bagi ceramah tajuk tersebut. Kali pertama adalah bila kami posting peadiatrik masa year 4. Kali ni menarik sikit sebab Al jadi pengerusi. Bila jadi pengerusi ni banyak benda la yang Al cakap. Lagipun, Al suka sebenarnya jadi penceramah yang tak bertauliah ni.

Sebenarnya kami diberi beberapa keping poster untuk dijadikan alat bantuan bagi memudahkan ibu-ibu berkenaan faham berkenaan topik yang dibincangkan. Banyak tajuk yang di cover. Kebaikan susu ibu kepada ibu dan bayi. Cara penyusuan yang betul dan banyak lagi. Apa yang menariknya dan Al nak kongsi dengan sahabat-sahabat semua adalah antara poster-poster yang dibekalkan, terdapat satu poster yang bercerita tentang ayat al-Qur'an yang menyebut tentang penyusuan ibu. Kebetulan Al hafal ayat tu. Apa lagi Al pun bagilah syarahan tajuk penysuan ibu tu diselitkan dengan dalil daripada al-Qur'an. Inilah ayat yang Al maksudkan :


"Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma'ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. al-Baqarah 233

Subhanallah, hebatnya ayat Allah Ta'ala ni. Apa yang disebutkan sama dengan apa yang di kaji manusia. Dalam banyak-banyak poster yang dibekalkan juga, ada satu poster yang menceritakan polisi penyusuan ibu di Malaysia. Polisi tersebut menyebut, susu ibu seharusnya diberikan tampa makanan yang lain sehingga bayi berumur 6 tahun. Selepas 6 bulan barulah kita boleh mulakan makanan selain susu ibu. Tapi susu ibu harus diteruskan sehingga bayi berumur 2 tahun.

Ramai dikalangan kita yang berada dalam bidang perubatanpun tak tahu tentang ayat al-Qur'an ni. Begitu juga dengan ayat-ayat yang lain. Al cadangkan, kepada sahabat-shabat yang belajar bidang perubatan terutamanya, untuk kita hafal ayat al-Qur'an & hadis-hadis yang sahih berkenaan dengan perubatan. Dalam Kitab Sahih Bukhari contohnya terdapat satu bab yang khusus untuk perubatan (Kitabu al-Tib). Apa yang disebut & diamalkan oleh Rasulullah berkenaan dengan bidang ini dikumpulkan oleh Imam Bukhari dalam bab berkenaan. Klau kita hafal & study sikit ayat-ayat al-qur'an & hadis-hadis berkenaan, nanti insyaAllah mudah untuk kita nak berdakwah dijalan Allah bila berada dalam masyarakat.

Bagi Al, kitalah sepatutnya yang mahir mensyarahkan dalil-dalil berkenaan dengan perubatan ini. Kalau nak biarkan ustaz-ustazah yang syarah, manalah mereka tahu semua bukti saintifk. Itu yang menyebabkan banyak ayat-ayat al-Qur'an mahupun hadis-hadis disalah tafsirkan sebab itu bukan bidang mereka. Kita seharusnya yang mahir menghuraikannya. Itulah yang sering disebutkan oleh Ust Marzuk, timbalan pengarah Hospital (Unit Hal Ehwal Agama).

Sesungguhnya Islam agama yang benar disisi Allah. Islam adalah 'Evidence-based Relegion'. Bukan agama yang dicipta manusia. Tetapi agama wahyu daripada Allah Ta'ala. Tentunya kita mempunyai kelebihan kerana tak mungkin ia terdedah dengan kesilapan apabila ia datang daripada Tuhan pencipta alam.

Wallahu'alam.

al- Tak sabar untuk Al jadi seorang ayah...seronok sangat main dengan anak-anak.

2 comments:

Anonymous said...

"Polisi tersebut menyebut, susu ibu seharusnya diberikan tampa makanan yang lain sehingga bayi berumur 6 tahun. Selepas 6 bulan barulah..." TypiNg erRor: tampa= tanpa; 6 tahun= 6 bulan

Wallahua'lam

Anonymous said...

Ya..maaf Al silap, betul kata anonimous 6 bulan, bukan 6 tahun...